eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweBudżet domowy: ile wydajemy na przyjemności?

Budżet domowy: ile wydajemy na przyjemności?

2015-05-22 13:23

Budżet domowy: ile wydajemy na przyjemności?

Zakupy © michael spring - Fotolia.com

Jak wynika z cyklicznego badania Polaków – Barometru Providenta – na przyjemności wydajemy średnio 209 zł miesięcznie. Bardziej rozrzutni są panowie oraz osoby niepozostające w związku i, co ciekawe, osoby z najmłodszej badanej grupy wiekowej (15 - 24 lata), które równocześnie należą do osób o najniższych dochodach.

Przeczytaj także: Budżet domowy: 607 zł miesięcznie na utrzymanie dziecka

Drobne przyjemności są tym, co czyni życie... przyjemniejszym. Nic więc dziwnego, że pewną kwotę domowego budżetu przeznaczamy właśnie na taki cel. Według Barometru Providenta, na swoje przyjemności i potrzeby miesięcznie wydajemy średnio 209 zł.

Wydatki te różnią się w zależności od płci. Kobiety wydają ok. 182 zł, natomiast mężczyźni – 243 zł miesięcznie. Osoby samotne na przyjemności przeznaczają 280 zł, z kolei osoby żyjące w związku małżeńskim – 174 zł. Wydatki osobiste są najsilniej ograniczane w rodzinach, w których jest co najmniej troje dzieci. Ponad 200 zł wydaje na siebie osoba mająca jedno lub dwoje dzieci, a połowę mniej osoby z liczniejszym potomstwem.
Paradoksalnie to nie ci, którzy zarabiają najmniej, jednocześnie najmniej na siebie wydają. Najniższe dochody mają bowiem młodzi wchodzący na rynek pracy, ale mimo to przeznaczają sporo pieniędzy na inwestowanie w siebie i życiowe przyjemności. Osoby w wieku 15-24 lata wydają średnio 231 zł miesięcznie. Każda starsza grupa wiekowa wydaje mniej – zwraca uwagę Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska. W dodatku jeśli nie jesteśmy w związku możemy sobie pozwolić na większe wydatki, gdyż nie dzielimy z nikim budżetu domowego – dodaje.

Czas wolny przed telewizorem


Jak pokazuje badanie, średnio w dzień powszedni jesteśmy w stanie wygospodarować niecałe 4 godziny dla siebie. Więcej czasu udaje się znaleźć mężczyznom – 4 godziny 12 minut, podczas gdy w przypadku kobiet są to średnio 3 godziny 42 minuty.

fot. michael spring - Fotolia.com

Zakupy

Średnio wydajemy 209 zł na swoje przyjemności.


Zestawiając wyniki naszych badań z wynikami dotyczącymi oglądalności telewizji można zauważyć, że te niecałe 4 godziny, jakie średnio mamy dla siebie w tygodniu, prawie w całości przeznaczamy właśnie na siedzenie przed telewizorem. Jak się okazuje, dla przeciętnego Polaka jest to główna rozrywka. Według brytyjskich badań, przeznaczenie pół godziny dziennie na ruch na świeżym powietrzu jest w stanie przedłużyć nasze życie o 5 lat, większość Polaków jednak wciąż nie jest skłonna podejmować w czasie wolnym aktywności fizycznej – mówi Przemysław Kasza.

Ludzie określający siebie jako zamożni mają dla siebie 4 godziny i 6 minut dziennie, natomiast osoby ze średniego segmentu finansowego są w stanie wygospodarować 3,5 godziny.
Obserwujemy ciekawą zależność, zgodnie z którą rosnące zarobki skracają czas wolny, ale do pewnego momentu. W chwili, gdy zarobki Polaka przekroczą 2,5 tys. zł netto miesięcznie, może on wygospodarować prawie 1 godzinę więcej czasu dla siebie. Często jest tak, że kupuje ten czas, powierzając niektóre obowiązki domowe, jak sprzątanie albo przyprowadzenie dziecka ze szkoły czy przedszkola wynajętej osobie – wyjaśnia Przemysław Kasza.

47 proc. Polaków uważa, że ich obecny work-life balance jest w ich rodzinie właściwy i nic by w tym zakresie nie zmieniali. 62 proc. badanych jest zdania, że poświęca wystarczająco dużo czasu swoim dzieciom. Z tej grupy 27 proc. mężczyzn chciałoby go poświęcać dużo więcej, u kobiet odsetek ten wynosi 20 proc. 18 proc. badanych przyznało, że ich partner mógłby więcej czasu poświęcać rodzinie. Natomiast 9 proc. respondentów wolałoby, aby partner skupił się na pracy nawet kosztem czasu rodzinnego.
Zbliżające się święta okolicznościowe, takie jak Dzień Matki czy Dzień Dziecka przypominają nam, że warto spędzić z bliskimi trochę więcej czasu. Czas spędzony z najbliższymi wpływa dobrze na nasze samopoczucie i jest okazją do rozbudowywania więzi między członkami rodziny. Do tego nie potrzeba pieniędzy – podsumowuje Przemysław Kasza.

O Barometrze Providenta


„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Provident obsługuje aktualnie ponad 853 tysięcy klientów w całej Polsce, dzięki czemu wyniki badania pokazują prawidłowości i zachowania, które są charakterystyczne dla Polaków o średnich i niższych dochodach.

Badanie zrealizował PBS w dniach 10-12.04.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.


oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: