Pożyczki i kredyty gotówkowe: jak pożyczają Polacy?
2015-06-09 10:17
Jak pożyczają Polacy? © Yotka (fotoaloja) - Fotolia.com
Przeczytaj także: Potrzeby tu i teraz a brak gotówki
Najbardziej istotne wyniki badania koncentrują się na najważniejszych z punktu widzenia konsumenta cechach ofert pożyczkowych. Kluczowa okazuje się tu być niska rata, na którą wskazuje 53% respondentów. Ważny jest również brak prowizji (45%) oraz sprowadzone do minimum formalności (37%). Jedynie co piąty ankietowany wskazywał na wagę szybkości udzielenia pożyczki oraz łatwości w jej uzyskaniu. Tutaj należy jednak podkreślić, że w przypadku firm pożyczkowych wyniki są nieco odmienne - tutaj szybkość uzyskania środków była cechą kluczową dla respondentów (31%). Jest to również główna zaleta tego typu firm obok niewielkich wymogów formalnych.Respondenci zostali również poproszeni o wskazanie instytucji, do których najczęściej udawali się po wsparcie finansowe. Zdecydowanym liderami wśród banków okazały się PKO BP oraz Credit Agricole, a także Santander Consumer Bank i Alior Bank. W kategorii firm pożyczkowych prym wiodły Vivus, Provident oraz EkspresKasa.
Osoby biorące udział w badaniu wskazały również celowość zadłużania się. Zarówno w przypadku brania kredytów w banku, jak i w instytucji pozabankowej praktycznie jedno podobieństwo można zauważyć w przypadku pożyczek na remont mieszkania (30% i 31%). Okazuje się, że banki zdecydowanie częściej wybierane są przy zakupie AGD/RTV (40% do 11%) oraz przy zakupie samochodu/motocyklu (16% do 9%). Z kolei pożyczka poza system bankowym brana jest przy wydatkach zdrowotnych (16% do 4%) oraz przy realizacji swoich pasji/hobby (13% do 4%).
Przydatne linki:
- Kredyty gotówkowe - porównanie
- Szybkie pożyczki gotówkowe - porównanie
Wizerunek instytucji niebankowych wyraźnie różni się od wizerunku banków. Te pierwsze są postrzegane przede wszystkim jako udzielające pożyczek szybko (78% do 55%), łatwo je przyznające (77% do 42%) oraz niewymagające sprawdzania historii kredytowej (76% do 25%). Banki kojarzą się częściej z niską ratą oraz długim czasem, na jaki można rozłożyć spłatę.
fot. mat. prasowe
Najistotniejsze cechy ofert pożyczkowych
– Wyniki badania są bardzo istotne dla nas, naszych partnerów oraz całego sektora finansowego w Polsce. Dzięki tym danym wiemy zdecydowanie więcej o kredytobiorcach, ich podejściu do pożyczek i preferencjach. Pozwoli to również jeszcze lepiej konstruować oferty, a także zrozumieć potrzeby konsumenta – powiedziała Ewelina Fastyn, Dyrektor Zarządzający Finmarket.
fot. mat. prasowe
Celowość zadłużania się
fot. mat. prasowe
Wizerunek instytucji niebankowych i banków
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono techniką CAWI na panelu internautów epanel.pl w dniach 13-18 maja 2015 roku. Wzięły w nim udział osoby w wieku 30-65 lat (z zachowaniem podziału kwotowego), aktywne zawodowo, o dochodzie osobistym netto w wysokości maksymalnie 5000 PLN. Dodatkowym warunkiem było spłacanie kredytu lub pożyczki w ciągu ostatnich dwóch lat.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)