Fundusze inwestycyjne: zalety i wady
2015-06-13 01:10
Co sądzimy o funduszach inwestycyjnych? © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Fundusze inwestycyjne: jak wybierają Polacy?
To, jak postrzegamy fundusze inwestycyjne w dużej mierze zależy od tego, czy mieliśmy z nimi do czynienia. Ci, którzy korzystają z nich obecnie, bądź też przymierzają się, aby to zrobić, skupiają się głównie na korzyściach, jakie płyną z uczestnictwa w funduszach. Na drugim biegunie znajdują się respondenci, którzy zrezygnowali z tego rodzaju inwestycji - oni przede wszystkim zwracają uwagę na swoje negatywne doświadczenia z funduszami. Ponadto tym, co przeszkadza potencjalnym klientom jest dość wysoki stopień skomplikowania tego produktu oraz brak bezpieczeństwa.Okazuje się również, że klienci TFI z dociekliwością są raczej na bakier: co piąty z nich nie wie, czy posiadane jednostki uczestnictwa należą do jednego czy do kilku TFI, a niemal co trzeci (29%) – czy może składać zlecenia online. Jednocześnie niemal połowa respondentów (48%) deklaruje zainteresowanie wynikami funduszy, sprawdzając wartość jednostek przynajmniej raz w miesiącu lub częściej. Za największe zagrożenie klienci uważają brak bezpieczeństwa inwestycji.
„Respondenci, którzy nigdy nie korzystali z funduszy inwestycyjnych postrzegają ten produkt jako skomplikowany, przeznaczony dla osób znających się na finansach. Jednocześnie, biorąc pod uwagę fakt, że aż 46% badanych nie korzystających z funduszy deklaruje, że byłaby zainteresowana taką inwestycją, warto być może zmienić sposób komunikacji tego produktu tak, by przekonać potencjalnych klientów do zakupu. Ważne, by w sposób prosty wyjaśnić sprawy zawiłe, przedstawić zalety tego produktu i możliwości, jakie daje w porównaniu z innymi formami oszczędzania, które obecnie są mało atrakcyjne” – mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Obecni klienci
Z obecnych klientów TFI co czwarty (24%) przyznaje, że zakupił jednostki funduszy inwestycyjnych za namową sprzedawcy. Może to świadczyć o dużej roli sprzedawcy w procesie decyzyjnym, jak również o intensywnych działaniach sprzedażowych prowadzonych przez TFI.
fot. mat. prasowe
Największe zalety obecnie oferowanych funduszy inwestycyjnych
Niemal połowa klientów TFI (48%) raz w miesiącu lub częściej sprawdza informacje na temat funduszy. Głównym źródłem wiedzy jest strona internetowa TFI (45%). Niemałą rolę w tej komunikacji odgrywają też media – więcej niż co czwarty respondent właśnie stamtąd czerpie opinie na temat funduszy inwestycyjnych.
Zdania co do obecnego poziomu atrakcyjności funduszy inwestycyjnych są podzielone – 38% osób posiadających fundusze uważa, że atrakcyjność wzrosła, zaś 31% – że spadła.
fot. mat. prasowe
Największe wady obecnie oferowanych funduszy inwestycyjnych
Ocena, jaką klienci wystawili TFI to dostateczny plus. Zdaniem klientów nie ma obszarów, w których TFI się wyróżniają, nie ma też takich obszarów, które są zupełnie niezadowalające.
Klienci utraceni
Co trzeci klient (33%), który zrezygnował z jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych zrobił to z powodu straty, jaką dany fundusz odnotował. Jednocześnie klienci utraceni są nadal perspektywiczni, gdyż aż 78% z nich dopuszcza w przyszłości możliwość korzystania z funduszy inwestycyjnych, przy czym 28% to osoby deklarujące taką możliwość, a 50% – osoby, które nie są pewne, ale nie mówią kategorycznie nie.
Klienci potencjalni
Aż 46% osób oszczędzających rozważało kiedykolwiek inwestycje w fundusze. Najbardziej zachęcającym do skorzystania z usług TFI czynnikiem jest wymierna wartość wyższej stopy zwrotu niż w przypadku innych form inwestycji. Potencjalni klienci wskazują jednak niemal równie często na brak wiedzy na temat funduszy inwestycyjnych i brak przejrzystości zasad w nich obowiązujących.
„Izba korzysta z badań marketingowych, doceniając ich znaczenie. Dzięki nim uzyskujemy informacje pomocne członkom naszej organizacji do podejmowania optymalnych decyzji, co wspiera ich rozwój. To, jak inwestorzy postrzegają nasz rynek, co według nich jest kluczową zaletą, a co należałoby poprawić, to dane, które w rzeczywistości mogą zaważyć o przyszłości niejednej relacji fundusz
– inwestor” – mówi dr hab. Marcin Dyl, Prezes IZFiA.
Informacja na temat badania
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia w maju 2015 roku na zlecenie Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami. Respondentami byli utraceni, obecni i potencjalni klienci TFI. Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów online (CAWI) za pomocą panelu internetowego epanel.pl, należącego do agencji ARC Rynek i Opinia. Próba dobrana została metodą doboru celowego. W badaniu wzięło udział N=500 respondentów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)