Płatności internetowe: hakerzy podmieniają numery kont
2015-06-19 14:29
Bankowość online © Andrey Popov - Fotolia.com
Działalność cyberprzestępcza ma się nieźle – od jakiegoś czasu popularne wśród internetowych złodziei są trojany bankowe, które podmieniają numery kont zapisane w komputerowym schowku. Atakowane są również instytucje finansowe – w tym przypadku hakerzy modyfikują zdefiniowane numery kont bankowych klientów. Na taką sytuację narażony jest praktycznie każdy, kto korzysta z bankowości internetowej. Jak się przed tym ochronić i co zrobić, gdy już padniemy ofiarą ataku?
Przeczytaj także: Nowy trojan bankowy Banbra.GUC
Banki mogą nie uznać Twojej reklamacji
Niestety – klienci posługując się smsami lub kodami jednorazowymi sami autoryzują dyspozycje wysłania przelewów, dlatego banki mogą nie uznać reklamacji, jeśli pieniądze zostaną przelane na zmodyfikowane konta. Przeważnie realizując przelew akceptujemy odbiorcę, nie sprawdzając, czy numer konta się zgadza. Okazuje się, że banki nie ponoszą odpowiedzialności za sprawdzanie autoryzowanych przez klienta numerów kont. Bank nie musi też sprawdzać, czy dany numer powiązany jest z odbiorcą. Okradziony klient odchodzi więc z kwitkiem i z informacją, że nie przestrzega zasad bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej lub ma zawirusowany komputer.
Co zrobić w razie ataku i jak się przed nim chronić?
Nie sposób oczekiwać, że społeczeństwo zarzuci praktykę dokonywania transakcji w sieci i powróci do starych metod wypłacania i przelewania pieniędzy w przysłowiowym „okienku”. Chcąc bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej należy przestrzegać kilku podstawowych zasad.
Jeżeli dojdzie już do ewentualnego ataku hakerskiego, należy:
- jak najszybciej zmienić hasła do swoich kont bankowych. Jeśli tego samego hasła używamy również do innych zasobów np. poczty mailowej, tam również należy je zmienić;
- kolejnym krokiem powinna być dokładna weryfikacja transakcji bankowych dokonanych z naszego konta w danym roku kalendarzowym. Wszystkie podejrzane lub nieznane nam przelewy należy zgłosić do banku i wyjaśnić;
- należy również pamiętać, aby rozsądnie i ostrożnie budować swoją tożsamość internetową tak, by nie ujawniała ona zbyt wielu informacji i nie kierowała cyberprzestępców wprost do naszego portfela
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Bankowość online
Niektóre banki dodają do swoich produktów rozwiązania, które mają ochronić klientów przed podobnymi sytuacjami, jak np. ubezpieczenie „Bezpieczne Płatności” od Europ Assistance Polska. Dotyczy ono płatności mobilnych i zbliżeniowych, a także gwarantuje szeroki zakres przydatnych usług. Dzięki temu klienci banków mogą liczyć na zwrot kosztów nieuprawnionych transakcji zbliżeniowych z wykorzystaniem skradzionej karty, zwrot kosztów nieuprawnionych transakcji w sieci, pomoc w zablokowaniu skradzionej karty czy dostęp do całodobowego Centrum Alarmowego.
Przeczytaj także:
Zagrożenia w Internecie: czego boją się Polacy?
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
płatności internetowe, bankowość internetowa, trojany bankowe, ataki internetowe, hakerzy, zagrożenia internetowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)