eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweKPF: pośrednictwo kredytowe I kw. 2015 r.

KPF: pośrednictwo kredytowe I kw. 2015 r.

2015-08-04 09:30

Przeczytaj także: KPF: pośrednictwo kredytowe II kw. 2014


Sytuacja w „hipotekach” od strony potencjalnego wolumenu nie rysuje się zatem korzystnie, jednak sektor pośrednictwa i doradztwa finansowego nie musi w tej sytuacji tracić wypracowanej pozycji rynkowej. Jednocześnie bowiem, wraz z utrzymaniem przez ten sektor pozycji rynkowej, jako ważny dysponent istotnego dla banków kanału dystrybucji, nie musi on tracić również względnie dobrej pozycji finansowej. A to oznaczać może, że nie musi też rozważać podejmowania z wyprzedzeniem środków zaradczych.
- W przypadku kredytu hipotecznego, stanowiącego produkt znacznie bardziej złożony niż inne produkty kredytowe, wrażliwość rynku pośrednictwa na wahnięcia wolumenu sprzedaży w sektorze bankowym nie przekłada się wprost na sytuację w pośredniczeniu przy sprzedaży kredytów mieszkaniowych – zauważa dr Mirosław A. Bieszki, Doradca Ekonomiczny KPF i autor cyklicznego raportu Sektor pośrednictwa finansowego w Polsce.
Ze względu na bardzo istotne znaczenie dla gospodarstw domowych z punktu widzenia kosztów ich zaciągnięcia, w długim okresie znalezienie odpowiedniego dla nich kredytu, co zapewniają pośrednicy dzięki świadczonym przez nich usługom, jest istotniejsze niż ewentualne i nieznaczne przyśpieszenie decyzji o ich udzieleniu.

Ostrożne prognozy banków w zakresie wyników finansowych i dynamiki sprzedaży kredytów hipotecznych mogą oddziaływać na relacje banków z pośrednikami.
– Wykazywany niewielki optymizm przez banki może je skłaniać do rozpoczęcia renegocjacji zasad wynagradzania pośredników i podnoszenia przez nie argumentu solidarnego ponoszenia kosztów niezależnych od banków. Relacje z branżą pośrednictwa może też modyfikować postępujący proces konsolidacji sektora bankowego, zwłaszcza w tych segmentach, w których kluczową rolę odgrywa tzw. długi kanał sprzedaży. Możliwy jest i taki, pozytywny dla sektora pośrednictwa skutek tej sytuacji, iż poszukiwania oszczędności na kosztach operacyjnych, każą zwrócić baczniejszą uwagę odpowiedzialnych w bankach za politykę sprzedaży na ten kanał dystrybucji. Z pewnością bardziej efektywny kosztowo i bardzo elastyczny – zauważa dr Bieszki.


POŚREDNICY KREDYTU HIPOTECZNEGO POD NAZDOREM


Oprócz warunków otoczenia rynkowego, na prowadzenie przez pośredników działalności gospodarczej może wpływać implementacja unijnej Dyrektywy hipotecznej, która w postaci ustawy powinna wejść w życie do marca 2016 roku. Objęcie sektora pośrednictwa finansowego nadzorem KNF, nowe wymogi dotyczące kompetencji, z całą pewnością skutkować będzie dalszą poprawą wizerunku pośredników, jako pełnoprawnego sektora usług finansowych. Dodatkowo istotnym do podkreślenia jest fakt, iż w wyniku rekomendacji merytorycznych KPF, w projekcie założeń do implementującej dyrektywę ustawy, regulator zapisał obowiązek informowania, czy pośrednik stosuje zasady dobrych praktyk, a jeżeli tak, to by te zasady zamieszczał na swojej stronie internetowej. Komplementarne znaczenie twardego i miękkiego prawa dobrze posłuży rozwojowi rynku pośrednictwa finansowego
– Dobrze, że regulator docenia rolę kodeksów etycznych, takich jak przyjęta niedawno w KPF nowa księga Zasad Dobrych Praktyk, odnosząca się do działalności pośredników finansowych. Ze względu na fakt, iż w tym dokumencie ważną i dobrze opisaną kwestią merytoryczną, co różni go od wielu innych, są relacje z dostawcami produktów, sprzedawanych przez pośredników, oczekujemy wzrostu nie tyko ogólnie rozumianego zaufania do sektora. Bo przecież, nie mniej istotne jest wzmocnienie czy odbudowa, a w przypadku, gdy dostawcy nie korzystali z usług pośredników, zbudowanie zaufania pomiędzy bezpośrednimi partnerami biznesowymi – uważa dr Krzysztof Grabowski, Doradca KPF ds. ładu korporacyjnego. -W dłuższym okresie stosowanie tych zasad, w szczególności w sytuacji, kiedy KPF przykłada wiele uwagi do stworzenia efektywnego monitoringu stosowania tych zasad, powinno przyczyniać się do wzrostu zaufania konsumentów do tego sektora, co przekłada się zazwyczaj na poprawę wyników finansowych i ogólnej kondycji firm pośrednictwa finansowego – podsumowuje dr Grabowski.

Informacje o badaniu
W badaniu ankietowym, na podstawie którego powstał raport, udział wzięło 9 firm pośrednictwa finansowego, Członków KPF.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: