GPW: inwestorzy indywidualni lepiej poinformowani?
2015-11-06 12:34
Inwestor giełdowy © kasto - Fotolia.com.jpg
O ile spółki giełdowe poświęcają dużą uwagę komunikacji z inwestorami instytucjonalnymi, o tyle już detaliści bywają traktowani po macoszemu. Za taki obrót spraw stoi m.in. przekonanie, że ci ostatni - ze względu na znaczne rozproszenie - są dość trudną w skomunikowaniu grupą. Mimo to emitenci planują wzmocnić relacje również z nimi - wynika z badania ITBC Communication „Trendy w relacjach inwestorskich”.
Przeczytaj także: Relacje inwestorskie: trendy 2015
W skrócie
- 40% spółek WIG20 i mWIG40, dotychczas nieobecnych na imprezach inwestorskich, planuje się tam pojawić.
- 25% badanych, którzy nie zapraszali inwestorów indywidualnych na spotkania wynikowe, zamierza to zmienić.
- Investor’s Day zyska na popularności.
Spółki przebadane przez ITBC Communication podkreślają, że inwestorzy detaliczni do grupa niełatwa do skomunikowania. Zidentyfikowanie pojedynczych osób posiadających niewielkie pakiety akcji jest dość skomplikowane, a cała grupa na tyle niejednorodna i rozproszona, że trudno ją wyodrębnić. Do tego jeszcze inwestprzy indywidualni nie należą do najbardziej aktywnych i chętnych do nawiązania relacji z przedstawicielami spółki. Dlatego też często dzieje się tak, że inicjatywy podejmowane przez spółki nie przynoszą pożądanych rezultatów, co jest szczególnie problematyczne, a zarazem frustrujące dla podmiotów z niższych indeksów.
Autorzy badania sprawdzili, jak największe spółki budują swoje relacje z detalem, który nie jest wszak dla nich kluczową grupą. Czy wobec jej bierności angażują się w tę komunikację mniej?
- Najpopularniejszy jest udział w imprezach inwestorskich. Obecne jest na nich 68% największych indeksów GPW, z czego połowa regularnie. Ponadto 40% dotychczas nieobecnych tam spółek planuje to niebawem zmienić na korzyść inwestorów indywidualnych. – mówi Sebastian Krawczyk, szef działu Investor Relations & Corporate Communication w ITBC Communication, inicjator badania. - 35% giełdowych tuzów zaprasza inwestorów detalicznych na grupowe spotkania wynikowe – dla ponad połowy z nich to standardowe działanie. W przyszłości odsetek wzrośnie o jedną czwartą tych spółek, dla których publikacja wyników nie była okazją, by spotkać się z mniejszymi inwestorami.
fot. kasto - Fotolia.com.jpg
Inwestor giełdowy
Największy potencjał do nawiązania bezpośredniego kontaktu z detalem kryje się w wydarzeniach obecnie rzadko organizowanych – w Investor’s Day. Obecnie przygotowuje je 23% omawianych spółek, u ponad połowy jest to impreza regularna. W przyszłości istotnie się to zmieni, ponieważ równo 50% tych, którzy nie organizowali dnia inwestora, zamierza w ten sposób dotrzeć do detalu. Wprowadzenie spotkań indywidualnych dla tej grupy inwestorów zapowiedziała tylko 1 spółka.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone na przełomie maja i czerwca br. przez ITBC Communication oraz Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Wzięło w nim udział 126 spółek notowanych zarówno na GPW jak i NewConnect. Celem, jaki postawili sobie organizatorzy, było stworzenie benchmarku narzędzi i sposobów komunikacji z inwestorami, zweryfikowanych przez praktyków IR, a także wytyczenie trendów rozwoju IR na najbliższą przyszłość.
Przeczytaj także:
Spółki giełdowe: nie ma ucieczki przed social mediami
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)