Upadłość konsumencka pomogła wrocławianom
2016-03-11 10:52
![Upadłość konsumencka pomogła wrocławianom [© Photographee.eu - Fotolia.com] Upadłość konsumencka pomogła wrocławianom](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/upadlosc-konsumencka/Upadlosc-konsumencka-pomogla-wroclawianom-172512-200x133crop.jpg)
Upadłość konsumencka pomogła wrocławianom © Photographee.eu - Fotolia.com
Przeczytaj także: 2115 bankrutów, czyli upadłość konsumencka w 2015 r.
Wydział VIII Gospodarczy ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych Sądu Rejonowego dla Wrocławia – Fabrycznej zarejestrował w minionym roku 172 sprawy. 66 z nich zakończyło się ogłoszeniem upadłości, 38 zostało oddalonych, 14 zostało przekazane do innych sądów, właściwych ze względu na adres zamieszkania dłużnika, a 5 zostało umorzonych. To wnioski z analizy zrealizowanej przez Joannę Podczaszy z Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, której praca doktorska nosić będzie tytuł „Upadłość konsumencka – krytyczna analiza instytucji”.Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej znacznie polepszyły sytuację zadłużonych, otwierając im niejakodrogę do kolejnego startu finansowego. Najlepszym na to dowodem są liczby: na przestrzeni niemal sześciu poprzednich lat (od marca 2009 r. do końca 2014 r.) bankructwo udało się ogłosić jedynie trzem mieszkańcom Wrocławia. Obecnie takich "szczęśliwców" jest ponad 20 razy więcej.
W całej Polsce w 2015 r. wpłynęło do sądów 5 616 wniosków o upadłość konsumencką. Na wokandę trafiło 3 767 spraw, co oznacza, że 1 849 z nich przeszło na rok następny.
Czytaj także:
- Upadłość konsumencka przez rozwód? To częsty scenariusz
- Upadłość konsumencka domeną kobiet?
W 2 153 przypadkach doszło do ogłoszenia upadłości, czyli zgodnie z oczekiwaniami zakończyło się blisko 6 na 10 rozpatrzonych wniosków. W 95 przypadkach doszło do umorzenia. 872 sprawy zostały zwrócone, a 599 oddalono, co oznacza, że sąd nie dostrzegł okoliczności, które mógłby potraktować jako przyczynę upadłości.
– Po lekturze akt upadłościowych osób fizycznych można śmiało powiedzieć, że prawnicy pomagają w przygotowaniu wniosków, ale jak na razie głównie na opracowaniu dokumentów kończy się ich rola, bo przed sądem w imieniu klienta adwokat lub radca prawny występował w 26 proc. przypadków – zwraca uwagę Joanna Podczaszy.Tendencja jest jednak wzrostowa, ponieważ w latach 2009-2014 jedynie 12 proc. wnioskodawców było reprezentowanych przez profesjonalnego pełnomocnika.
fot. mat. prasowe
Sprawy o upadłość konsumencką
W minionym roku odnotowano znaczny wzrost spraw o upadłość konsumencką
Rekordziści mają albo milion złotych długu, albo kilkudziesięciu wierzycieli
Analiza akt wrocławskiego sądu pokazuje, że spośród wszystkich wnioskujących o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, wśród wierzycieli 77 proc. osób znajdował się bank.
- Dane te są zbieżne z podsumowującą zeszłoroczne upadłości statystyką BIK i BIG InfoMonitor dla całego kraju. Wynikało z nich, że kredytu nie miało prawie 21 proc. bankrutujących, a mimo to nie byli oni w stanie regulować bieżących zobowiązań – zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
29 proc. wrocławian starających się o upadłość posiadało kredyt mieszkaniowy. Ze zrozumiałych względów kredyty na nieruchomości składały się na najwyższe sumy zaległości najbardziej zadłużonych bankrutów z Wrocławia. Długi każdego z czterech rekordzistów z osobna dochodziły do miliona złotych.
fot. mat. prasowe
Liczba wierzycieli osób wnioskujących o upadłość konsumencką
Niemal połowa bankrutów miała od 2-5 wierzycieli.
fot. mat. prasowe
Wiek wnioskodawców
Największą reprezentację posiadały osoby w wieku 31-50 lat.
![Upadłość konsumencka - co się zmieniło? [© staras - Fotolia.com] Upadłość konsumencka - co się zmieniło?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/upadlosc-konsumencka/Upadlosc-konsumencka-co-sie-zmienilo-243700-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)