Wielkanoc 2016: ile wydadzą Polacy?
2016-03-17 13:36
Stół wielkanocny © teressa - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wielkanoc 2016 w domu i bez wielkich wydatków
Na co wydamy najwięcej?
Suto zastawiony stół to znak rozpoznawczy każdych polskich świąt. Tak jest i w przypadku Wielkanocy – organizując rodzinne spotkanie z tej okazji, większość z nas najwięcej wydaje na jedzenie i napoje (54%). 17,5% badanych za najbardziej kosztowny uznało z kolei zakup alkoholu, którego obecność jest wciąż dla wielu Polaków symbolem gościnności. Planując święta część z nas sporo inwestuje także w przygotowania domu do wizyty rodziny czy znajomych – wydatek z tym związany za największy uznało 9,7% respondentów. 9% najwyższe koszty ponosi kupując upominki dla bliskich. Dla 6,5% ankietowanych największym wydatkiem jest z kolei podróż do bliskich, a dla 3,3% – zakup nowych ubrań.
Ile wydamy na organizację nadchodzących świąt?
Okazuje się, że organizując Wielkanoc jesteśmy raczej oszczędni. 53,1% badanych nie planuje wydać na przygotowania do niej więcej niż 500 zł. 7,8% deklaruje, że poziom wydatków poniesionych z tej okazji nie będzie przekraczał 1000 zł, a tylko 1,7% przeznaczy na ten cel więcej niż 1000 zł.
Oszczędności czy pożyczka?
Aż 76,8% badanych deklaruje, że wielkanocne wydatki sfinansuje z bieżących zarobków. Tylko 12% ankietowanych sięgnie po oszczędności, a 11,2% zamierza wziąć pożyczkę (9% od rodziny lub znajomych, 2,2% z banku).
fot. mat. prasowe
Sposoby finansowania Świąt Wielkanocnych
Zdecydowana większość respondentów na tegoroczne przygotowania do Wielkanocy nie planuje wydać więcej niż w roku ubiegłym (85%). 55% zamierza koszty związane z organizacją zbliżających się świąt nawet zmniejszyć, a 30% utrzymać je na tym samym poziomie. Wydać więcej niż w roku ubiegłym chce jedynie 13% badanych.
fot. mat. prasowe
Wydatki na Wielkanoc w porównaniu z 2015 r.
Choć Wielkanoc w kulturze chrześcijańskiej jest ważniejsza niż Boże Narodzenie, wymaga zdecydowanie mniej przygotowań i nakładów finansowych. Nie jest również tak komercyjna i silnie wykorzystywana przez media czy galerie handlowe. Łatwiej zatem skupić się w czasie jej trwania na tym co najważniejsze.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)