Bankowość online a zakupy nie. Tak wybierają Polki
2016-04-15 10:31
Przeczytaj także: Polki i budżet domowy: wystarcza czy nie?
Jak zauważa Monika Szlosek z Deutsche Bank, tak zdecydowana przewaga liczby wskazań na elektroniczny dostęp nie powinna dziwić.
- Jesteśmy świadkami i uczestnikami trwającej już od dobrych kilku lat rewolucji cyfrowej, która obejmuje kolejne aspekty naszej codzienności, w tym również w dużym stopniu kwestie związane z zarządzaniem finansami - komentuje. - Internetowe narzędzia oferowane przez banki pozwalają na szybkie, proste i bezproblemowe załatwienie większości spraw bankowych i to często nie tylko takich najprostszych czynności, jak np. zlecenie przelewu, ale także bardziej zaawansowanych, jak zakup funduszy i bieżące zarządzanie swoim portfelem inwestycyjnym - mówi. - Warto też pamiętać, że w tej chwili jesteśmy u progu kolejnej, tym razem mobilnej rewolucji, a urządzenia mobilne prawdopodobnie za jakiś czas staną się dla wielu podstawowym narzędziem służącym do zarządzania swoimi finansami, mimo że w tym momencie tego jeszcze nie widać w badaniach - dodaje.
Deutsche Bank sprawdził również preferencje Polek dotyczące zakupów. Okazuje się, że zdecydowana większość aktywnych zawodowo (90 proc.) woli udać się do sklepu stacjonarnego, niż kupować przez Internet (tylko 10 proc.)
Największy odsetek pań preferujących sklepy internetowe znaleźć można wśród mieszkanek małych miejscowości (do 50 tys. mieszkańców) oraz w grupie wiekowej 18-24 lata.
- Badanie zdaje się potwierdzać pewne stereotypy dotyczące zwyczajów zakupowych – komentuje prof. Bombol. – Z licznych badań wynika, że kobiety znacznie chętniej spędzają czas w tradycyjnych sklepach, natomast mężczyźni preferują zakupy w sieci, oszczędzając czas i unikając tym samym fizycznej obecności w sklepach, co nie dla każdego jest przyjemnością – mówi.
fot. mat. prasowe
Polki a zakupy online
Robiąc zakupy niemal połowa ankietowanych najchętniej płaci kartą debetową (48 proc.). Z kolei niecałe 30 proc. preferuje płatność gotówką wypłaconą wcześniej w bankomacie. Niespełna 15 proc. korzysta w tym celu z karty kredytowej. Płatność gotówką – co zrozumiałe zważywszy na np. dostępność terminali płatniczych - dominuje jeszcze w płatnościach za zakupy na wsiach (40 proc. wskazań) oraz - co już nie jest tak oczywiste - wśród najmłodszych pań w wieku od 18 do 24 lat (41 proc., więcej niż w grupie 55 plus).
- W wielu rodzinach to właśnie kobiety są dyrektorami finansowymi domowych przedsiębiorstw. Badania Deutsche Bank pokazują, że kobiety świetnie się do tej roli nadają. Cieszy nas, że jednym z narzędzi, które chętnie wybierają do zarządzania budżetem domowym, są płatności bezgotówkowe. Pozwalają one bowiem lepiej kontrolować wydatki, a także pomagają oszczędzać czas, gdy obecnie każda minuta jest na wagę złota. Z naszych badań wynika, że już 55 proc. transakcji kartami MasterCard w Polsce to płatności zbliżeniowe, które w ostatnich latach zyskały ogromną popularność właśnie dzięki temu, że są szybkie, wygodne i bezpieczne - mówi Luiza Derek, Dyrektor Marketingu w polskim oddziale MasterCard Europe.
Według Moniki Szlosek z Deutsche Bank, dane te pokazują, że transakcje bezgotówkowe stały się już codziennością dla większości aktywnych zawodowo Polek.
- Z jednej strony wynika to z dynamicznego rozwoju rynku płatności w ostatnich latach, czy ogromnej nawet w skali europejskiej popularyzacji kart zbliżeniowych - mówi. - Z drugiej strony, zmieniamy swoje zwyczaje, ponieważ dostrzegamy, że płatności kartą są nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale pozwalają też na znacznie większą kontrolę nad wydatkami - tłumaczy.
Przeczytaj także:
Zarządzanie budżetem domowym w związku: partnerstwo czy tajemnice?
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)