eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweBankowość mobilna: jest dobrze, a może być jeszcze lepiej

Bankowość mobilna: jest dobrze, a może być jeszcze lepiej

2016-06-20 11:34

Bankowość mobilna: jest dobrze, a może być jeszcze lepiej

Bankowość mobilna © vectorfusionart - Fotolia.com

Internet jako kanał komunikacji na linii bank-klient nie zawodzi, ale bez wątpienia jest jeszcze co najmniej kilka kwestii, które warto byłoby poprawić. Wprawdzie konsumenci bez większych problemów odnajdą w sieci najważniejsze informacje o ofercie, otworzą rachunek lub też aktywują dostęp do usług bankowości mobilnej, ale już np. kupowanie produktów przez kanały cyfrowe może przysporzyć im trudności. Okazuje się również, że pod względem użyteczności i łatwości obsługi na prowadzenie wysuwa się bankowość mobilna, zostawiając w tyle swą internetową starszą siostrę.

Przeczytaj także: Bankowość mobilna przyciąga klientów

Banki nie mają raczej problemów z przekonaniem swoich klientów do korzystania z cyfrowych kanałów dostępu do usług. Statystyki dowodzą, że rzesza Polaków aktywnie korzystających z bankowości internetowej liczy sobie już 14 mln, a ponad 5 mln z nas zainstalowało na swoim smartfonie aplikację bankową.

Jak jednak wynika z zaprezentowanego podczas VI Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie badania „Ścieżki klientów bankowych w kanałach cyfrowych”, istnieje jeszcze sporo kwestii, nad których poprawą warto popracować. O ile bowiem rodzime banki dość dobrze radzą sobie w kanałach cyfrowych na wczesnych etapach cyklu podróży klienta, o tyle już wykorzystanie potencjału związanego z obsługą i sprzedażą produktów przysparza im pewnych trudności.

Deloitte w swoim badaniu poddał analizie 15 czołowych polskich banków, których udział w rynku wynosi 75 proc. pod względem aktywów. Badano zarówno wdrożone funkcjonalności, jak i doświadczenie użytkownika (UX) oraz postrzeganie stopnia innowacyjności poszczególnych instytucji finansowych. Analizowano 6 etapów podróży klienta w relacji z bankiem w kanałach cyfrowych – od zbierania informacji, poprzez otwarcie i aktywację rachunku, jego codzienne używanie, kupowanie dodatkowych produktów, aż po zamknięcie rachunku.

fot. vectorfusionart - Fotolia.com

Bankowość mobilna

Pod względem użyteczności i łatwości obsługi na prowadzenie wysuwa się bankowość mobilna, zostawiając w tyle bankowość internetową.


Najlepiej wypada proces otwierania rachunku, aż 70 proc. funkcjonalności w bankach jest w tym przypadku zgodny z najlepszymi światowymi praktykami. Na podobnym poziomie znajduje się kwestia możliwości uzyskania przez klienta informacji o ofercie na stronie internetowej banku - 67 proc. Kolejny krok w podróży klienta - aktywacja usług cyfrowych wygląda już nieco gorzej, analiza wykazała tylko 52 proc. zgodności z najlepszymi praktykami na rynku. Relatywnie najsłabiej wypadła ocena możliwości rozwoju relacji z bankiem przez klienta za pośrednictwem bankowości internetowej lub mobilnej. Tylko 27 proc. funkcjonalności zgodnych jest z najlepszymi praktykami rynkowymi. Poziom ten spada do zaledwie 10 proc. przy sprawdzaniu możliwości zakończenia relacji z bankiem poprzez kanały cyfrowe.
– „O ile można zrozumieć, że ułatwienie zamknięcia konta nie jest najwyższym priorytetem banków, to niska ocena funkcjonalności kanałów cyfrowych w zakresie rozwijania relacji z klientem, który już aktywnie z nich korzysta należy uznać za istotne zaniechanie – mówi Daniel Martyniuk, Dyrektor w Deloitte Digital – Aktywny klient cyfrowy pozostawia bardzo wiele informacji, które mogą podpowiedzieć, co może być mu w przyszłości potrzebne, a co za tym idzie pozwolić bankowi zaproponować mu odpowiednie rozwiązanie w postaci produktu lub usługi. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby proces zakupu kolejnego produktu czy usługi rozpoczynał się, a nawet kończył, poprzez bankowość mobilną lub internetową – dodaje.

Analiza Deloitte wykazała, że dwa najbardziej popularne produkty bankowe – kredyt gotówkowy i kredyt hipoteczny, są obecnie jednymi z najsłabiej zdigitalizowanych produktów. Najlepiej pod tym względem natomiast wypadają oczywiście rachunki osobiste oraz karty debetowe.

Poza wymiarem funkcjonalności systemów bankowych w kanałach cyfrowych badanie Deloitte objęło aspekt doświadczenia użytkownika (UX). Średni czas logowania do serwisu internetowego wynosi w badanych bankach 7,6 sekund, w kanale mobilnym jest nieco dłuższy i trwa 8,5 sekund. Przez aplikację łatwiej natomiast wykonać przelew (średni czas to 25 sekund przy 33 dla bankowości internetowej) oraz sprawdzić historię transakcji na koncie (54 proc. badanych za pierwszym razem znalazło właściwą opcję w aplikacji mobilnej, podczas gdy w systemie internetowym zaledwie 32 proc.).
- Kanał mobilny już wyprzedził kanał internetowy pod względem łatwości korzystania przez klienta. Wraz z rozwojem funkcjonalności dostępnych za pośrednictwem aplikacji mobilnych przewaga ta będzie rosła – uważa Daniel Martyniuk. – Jednak ważne jest, aby dodawanie nowych funkcjonalności do aplikacji mobilnych nie odbywało się kosztem intuicyjności obsługi, która dziś jest dużą zaletą kanału mobilnego. Nasze badanie wykazało, że dynamiczne dodawanie coraz to nowych funkcjonalności do aplikacji bankowości mobilnej niejednokrotnie odbywa się kosztem łatwości obsługi i doświadczenia klienta.– dodaje.

Największa liczba funkcjonalności wcale nie gwarantuje, że bank będzie postrzegany przez klientów jako innowator. Nie widać prostej korelacji pomiędzy subiektywną percepcją, a obiektywnym stopniem innowacyjności banków. Badanie zrealizowane przez ekspertów Stratosfera by Deloitte pokazało, że są banki, które mimo mniejszej liczby funkcjonalności udostępnianych klientom są przez nich postrzegane jako te, które wyznaczają trendy, natomiast niektórzy z faktycznych liderów funkcjonalności plasują się w takim zestawieniu niżej.
- Kanały cyfrowe są znacznie tańsze w obsłudze oraz o wiele lepiej odpowiadają na współczesne potrzeby coraz liczniejszej grupy klientów. W ich wykorzystaniu wciąż drzemie ogromny potencjał przychodowy dla banków. Zważywszy na obecne uwarunkowania rynkowe i rosnącą presję na zwiększanie efektywności, banki muszą nauczyć się sprzedawać produkty i usługi przez aplikacje mobilne oraz systemy bankowości elektronicznej, tak jak już dziś z powodzeniem robią to firmy pożyczkowe czy podmioty z szeroko rozumianego sektora FinTech – podsumowuje Daniel Martyniuk z Deloitte.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: