eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansoweBlack Friday. To nie jest ostatnia szansa na oszczędności

Black Friday. To nie jest ostatnia szansa na oszczędności

2016-11-25 13:07

Black Friday. To nie jest ostatnia szansa na oszczędności

Black Friday © niroworld - Fotolia

Dzisiaj Black Friday. Ta zapożyczona od Amerykanów tradycja spodobała się Polakom. Wyraźnie pokazuje to Google Trends, według którego w minionym roku zainteresowanie Czarnym Piątkiem było aż czterokrotnie wyższe niż rok wcześniej. I właściwie nic w tym dziwnego, skoro jest to świetna okazja do oszczędności. Takich dni jest jednak więcej. Przed nami Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy. Serwis Kapitalni.org podpowiada, jak sprawić, aby promocyjne zakupy faktycznie były opłacalne.

Przeczytaj także: Black Friday i Cyber Monday, czyli jak upolować okazje?

Wprawdzie zakupy świąteczne ciągle zdarza nam się odkładać na ostatnią chwilę, to coraz częściej myślimy o nich z większym wyprzedzeniem. Jest to rezultat rosnącej świadomości konsumentów. Dowodem na to mogą być min. wyniki raportu opracowanego przez IPSOS i Google, które pokazuje, że przeszło 20 proc. z nas o prezentach myśli już na trzy miesiące przed pierwszą gwiazdką. To zdecydowanie słuszny krok zważywszy chociażby to, że w grudniu wiele sklepów wykorzystuje świąteczną gorączkę i podnosi ceny oferowanych produktów.
Aby nie stracić, lepiej zacząć przygotowywać się na święta wcześniej, np. już w listopadzie – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

Z badania zrealizowanego przez Gfk wynika, że w minionym roku z takiego rozwiązania skorzystało przeszło 4 na 10 respondentów. Dodatkową oszczędnością może być również skorzystanie z pronocji organizowanych z okazji Black Friday, Cyber Monday oraz Dnia Darmowej Dostawy. Czym są te "święta"?

Po pierwsze: Czarny Piątek


Black Friday obchodzimy w tym roku 25 listopada. Święto to przywędrowało do nas zza oceanu, gdzie przypada ono na pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia. Tego dnia w amerykańskich, ale nie tylko sklepach, organizowane są wyprzedaże, a rabaty często sięgają nawet 70 proc. Do tego sklepy niejednokrotnie pracują w przedłużonych godzinach.

Statystyki Google Trend potwierdzają, że w minionym roku zainteresowanie Czarnym Piątkiem w Polsce okazało się czterokrotnie wyższe niż w roku poprzednim. Jeżeli jako punkt odniesienia obierzemy sobie 2013 rok, to okaże się, że jego popularność wzrosła dziesięciokrotnie. Wpływ na to mają coraz chętniej uczestniczące w akcji galerie handlowe, ale także sklepy internetowe. Te ostatnie, zarówno podczas Czarnego Piątku, jak i następującego po nim weekendu, przeżywają prawdziwe oblężenie. Wiąże się to także ze wzrostem rynku e-commerce. Według prognoz Sociomantic Labs, w 2016 r. wartość rynku handlu internetowego w Polsce ma wynieść blisko 36 mld zł. W porównaniu z rokiem 2015 oznacza to aż 15-procentowy wzrost.

Po drugie: Cyber Poniedziałek


Dla tych, którzy nie zdecydują się na e-zakupy w piątek, szansa na skorzystanie z promocji wydłuża się aż do poniedziałku, tj. 28 listopada. Wtedy przypada Cyber Monday, czyli dzień obniżek w sklepach internetowych. Święto powstało na fali zainteresowania piątkowymi upustami i wiąże się z obserwacjami ekonomistów dotyczącymi zachowań konsumentów. Okazuje się bowiem, że wiele osób decyduje się kontynuować weekendowe zakupy w poniedziałek, będąc już w pracy i korzystając z internetu. Okres od Czarnego Piątku do Cyber Poniedziałku, często nazywany jest Cyber Tygodniem, ponieważ kwota wydawana w tym czasie na zakupy internetowe jest wyższa niż przeciętnie. Według badań Adobe, w ubiegłym roku podczas weekendu wyprzedażowego Amerykanie zakupili produkty na sumę ponad 2,45 mld dolarów. Kwota ta była wyższa aż o 14 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Tylko podczas Cyber Poniedziałku w 2015 r. zakupy zrobiło 49 proc. Amerykanów! W Polsce ten dzień nie jest jeszcze tak popularny, jak w Stanach, jednak jak zauważa Tomasz Jaroszek, warto także wtedy poszukiwać dodatkowych promocji online.
– Czarny piątek jest już dobrze znany polskim konsumentom, dlatego często tego dnia obniżki nie są aż tak duże. W poniedziałek możemy spodziewać się bardziej interesujących ofert, szczególnie jeśli jesteśmy zainteresowani np. elektroniką. Warto poczekać i obserwować poziom cen – tłumaczy ekspert.

Po trzecie: Dzień Darmowej Dostawy


Jest jeszcze jeden dzień, który pozwala zaoszczędzić na zakupach robionych online. To Dzień Darmowej Dostawy, obchodzony 29 listopada. Podczas tego dnia sklepy internetowe biorące udział w akcji całkowicie pokrywają koszty przesyłki zakupionych przedmiotów. Jest to dość nowa inicjatywa, ale w tym roku spośród polskich firm e-commerce, na uczestnictwo w akcji zdecydowało się już prawie 1,5 tysiąca sklepów. Co ciekawe, z Dnia Darmowej Dostawy najchętniej korzystają sklepy specjalizujące się w kategorii „Dom i ogród”.
Jak zauważa Tomasz Jaroszek, ten dzień można wykorzystać nie tylko na świąteczne zakupy, ale również na kupno produktów, których dostawa jest stosunkowo droga, na przykład mebli. Należy jednak zwrócić uwagę, czy są one objęte warunkami promocji.
– Pamiętajmy także, że wszystkie zakupy należy planować z głową. Promocje mają nam pomóc w zrobieniu sprytnych zakupów. Warto zatem przypatrzeć się interesującym nas produktom jeszcze przed Black Friday, Cyber Monday czy Dniem Darmowej Dostawy, tak aby mieć pewność, że dany zakup pozwoli nam zaoszczędzić pieniądze. Dzięki temu mamy szansę zachować się racjonalnie w otoczeniu wyprzedażowego szaleństwa – podsumowuje ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: