Zbliżeniowe Boże Narodzenie
2016-12-22 11:28
Karta zbliżeniowa © FreeProd - Fotolia.com
Boże Narodzenie tuż tuż. Sklepy już zacierają ręce w oczekiwaniu na szybującą w górę sprzedaż, a kupujący często je załamują, sięgając co rusz do portfeli. Badanie zrealizowane przez Visa wskazuje, że z tych ostatnich coraz częściej wyjmujemy karty zbliżeniowe.
Przeczytaj także: Płatności zbliżeniowe. Jak nie stracić danych i pieniędzy?
Płatności zbliżeniowe, czyli chleb powszedni
W portfelach Europejczyków znajduje się już 165 mln kart zbliżeniowych, które umożliwiają korzystanie z 3,4 mln terminali płatniczych wyposażonych w technologię NFC. Popularność bezdotykowych plastików rośnie w dynamicznym tempie. Niedawne badania zlecone przez organizację Visa (Digital Payments Study 2016) wskazują, że odsetek ich użytkowników w ciągu zaledwie roku podskoczył z 36% do 52%. Co istotne, płatności zbliżeniowe to nie tylko domena młodych, obeznanych z nowinkami technologicznymi konsumentów - najszybszy wzrost odsetka użytkowników kart zbliżeniowych dostrzegalny jest wśród osób pomiędzy 55 a 64 rokiem życia.
Technologia zbliżeniowa wprowadza nowe sposoby płatności
Rosnąca popularność plastików zbliżeniowych nie pozostaje bez wpływu na popularyzację innych sposobów płatności. Okazuje się bowiem, że Europejczycy, którzy płacą zbliżeniowo, częściej płacą telefonami w sklepach stacjonarnych (52% użytkowników kart zbliżeniowych wobec 32% pozostałych użytkowników kart), przy dokonywaniu zakupów poprzez aplikację detalisty (49% wobec 31%) oraz przy zapłacie za usługę gastronomiczną (50% wobec 30%).
Płatności zbliżeniowe stymulują również popularność mobilnych aplikacji płatniczych. Wg badania Visa w bieżącym roku tymi ostatnimi posługiwało się już 44% respondentów, wobec 38% w ubiegłym roku. Niemal połowa (46%) zgadza się z opinią, że dzięki możliwości dokonywania płatności za pośrednictwem urządzenia mobilnego lub ubieralnego łatwiej jest kupić potrzebny artykuł.
Ta dodatkowa wygoda przyczynia się również do upowszechnienia usług portfela elektronicznego w różnych kanałach zakupowych. Konsumenci europejscy zainteresowani są stosowaniem portfeli elektronicznych przy zakupach bezpośrednich (37%), w aplikacji (51%) i w internecie (56%). Wśród uzyskiwanych korzyści najczęściej wymieniana jest większa wygoda (61%) oraz możliwość płacenia w dowolnym czasie i miejscu (59%).
Kupujący łączą zakupy tradycyjne z internetowymi
Badanie Visa wykazało również, że konsumenci – zwłaszcza przy zakupach o wysokiej wartości – korzystają jednocześnie z internetowych i tradycyjnych kanałów sprzedaży. 70% europejskich konsumentów przyznaje się do praktyki określanej angielskim terminem „showrooming”, czyli poprzedzania zakupu online wizytą w sklepie tradycyjnym w celu zapoznania się z towarem. Niemal tyle samo (66%) stosuje „webrooming” – najpierw szuka najlepszych ofert cenowych online, a dopiero potem kupuje dany produkt w sklepie.
Pomimo wzrostu sprzedaży internetowej w okresie przedświątecznym handel tradycyjny pozostaje istotnym elementem zwyczajów zakupowych konsumentów. 60% kupujących wciąż docenia możliwość porozmawiania ze sprzedawcą i bezpośredniego przyjrzenia się potencjalnemu upominkowi.
Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa, powiedział:
„Rosnąca popularność kart zbliżeniowych wśród europejskich konsumentów skutkuje stopniowym upowszechnianiem się płatności mobilnych i innych płatności cyfrowych. W nadchodzącym okresie przedświątecznym za prezenty gwiazdkowe, ozdoby na choinkę czy produkty na dania wigilijne płacić będziemy na wiele różnych sposobów.
Konsumenci mają obecnie do dyspozycji mnóstwo nowych metod płacenia, na przykład z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Przekłada się to na szeroki wybór szybkich, łatwych i bezpiecznych sposobów dokonywania zakupów w sklepach tradycyjnych.
To, czy tegoroczne Boże Narodzenie zakończy się dla detalisty sukcesem, jest więc w dużej mierze uzależnione od tego, czy udostępni on kupującym preferowane przez nich metody płatności”.
Polacy oswojeni z innowacjami
W Polsce już ponad 60% wszystkich płatności Visa stanowią płatności zbliżeniowe. Ich powszechność zbudowała solidny fundament pod rozwój na lokalnym rynku zbliżeniowych płatności mobilnych Visa, które wdrożyły lub wdrażają banki wydające łącznie ponad 80% kart Visa w kraju. Zbliżeniowo – kartą lub smartfonem – można zapłacić w ponad 86% terminali w Polsce, a do końca przyszłego roku będzie to możliwe we wszystkich terminalach.
fot. mat. prasowe
Wzrost odsetka użytkowników kart zbliżeniowych od 2015
Wśród nowych rozwiązań, z których niebawem również skorzystają konsumenci w Polsce jest Visa Checkout – usługa, która znacznie uprości płacenie kartami za zakupy w sieci, w szczególności z urządzeń mobilnych.
Polacy mogą być również spokojni o dalszy rozwój innowacji. Visa wspólnie z bankami uruchomi inkubator innowacji, którego celem będzie pomoc w przyspieszeniu rozwoju obrotu bezgotówkowego oraz cyfryzacji całej gospodarki. Inkubator będzie wspomagał tworzenie rozwiązań odpowiadających potrzebom polskiego rynku w takich obszarach jak akceptacja i wydawnictwo nowej generacji, smart cities (tzw. inteligentne miasta), płatności w transporcie czy internet rzeczy.
O badaniu Digital Payments Study 2016
Badanie Digital Payments Study 2016 zostało przeprowadzone przez agencję Populus na zlecenie Visa w sierpniu i wrześniu 2016 r. w 19 krajach: Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraelu, Niemczech, Norwegii, Polsce, Rumunii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Próba konsumentów uczestniczących w badaniu to 36 843 osób ogółem – około 2 tys. respondentów w każdym kraju.
Przeczytaj także:
Płatności na wakacjach: kartą, telefonem czy zegarkiem?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)