Gdzie dotarł polski rynek płatności online?
2016-12-26 00:40
Jak wygląda polski rynek płatności online? © maicasaa - Fotolia.com
Przeczytaj także: Płatności cyfrowe w Polsce: BLIK i co jeszcze?
1. Płatności cykliczne
Współczesny rynek płatności online to m.in. płatności cykliczne, dzięki którym możemy zautomatyzować dokonywanie comiesięcznych opłat z tytułu rachunków za prąd, czynsz, czy telefon. W końcu nie ma potrzeby każdorazowego wprowadzania danych karty lub autoryzacji przelewu. Wszystko dzieje się automatycznie. Na tego rodzaju rozwiązania zdecydowali się w ostatnim czasie giganci masowego wystawiania faktur, m.in. Play raz innogy (d. RWE).
- Wydaje się, że po wielu latach prób i błędów udało się znaleźć sposób na bezpieczne, wygodne (bez dokumentów podpisywanych ręcznie) i bezobsługowe realizowanie płatności powtarzalnych – ocenia Krystian Wesołowski z Blue Media, operatora Płatności Online BM.
2. Kliknij i płać
Coraz większą popularność na rynku płatności online zdobywają również automatyczne płatności, do których potrzebne jest zaledwie jedno kliknięcie. Jest to szczególne wygodne w przypadku zakupów dokonywanych z poziomu urządzenia mobilnego. Wystarczy raz zapisać dane karty, aby przy kolejnych zakupach musieć kliknąć zaledwie jeden przycisk np. „zapłać teraz”.
- Nie bez znaczenia dla popularyzacji tego trendu jest udostępnianie płatności one-click przez modne zagraniczne aplikacje, jak Uber czy AirBnB oraz promowanie ich przez polskich operatorów płatności – dodaje Krystian Wesołowski.
fot. maicasaa - Fotolia.com
Jak wygląda polski rynek płatności online?
3. Wszędzie BLIK
Celem aplikacji BLIK jest osiągnięcie pozycji najpopularniejszej, wielokanałowej formy płatności, czyli stanie się narzędziem, po który najwygodniej będzie sięgnąć w wielu najbardziej rozmaitych sytuacjach. Podczas wypłaty gotówki z bankomatu, zakupu biletu w środkach komunikacji miejskiej, czy w razie konieczności przelania pieniędzy bliskim. Wiele wskazuje na to, że BLIK ma realne szanse na osiągnięcie sukcesu. Świadczą o tym statystyki udostępnione przez Polski Standard Płatności, operatora BLIK-a, który w całym minionym roku zarejestrował 2 mln transakcji, a już w listopadzie tego roku aż...1,5 mln.
4. Wejście Android Pay do Polski
W listopadzie na polskim rynku zadebiutowały płatności mobilne od Google, czyli Android Pay. Na razie usługa jest dostępna dla klientów trzech polskich banków: Alior Bank, Bank Zachodni WBK oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Do tego grona ma w krótkim czasie dołączyć mBank. Uruchomienie w naszym kraju usługi Android Pay to o tyle istotne wydarzenie, że Polska jest drugim krajem w Europie (po Wielkiej Brytanii) i szóstym na świecie, w którym Google zdecydowało się uruchomić swoją usługę. Poza Europą można z niej skorzystać w USA, Australii, Singapurze oraz Hongkongu.
5. Ofensywa karciarzy
Wojna o rynek płatności i klienta trwa. Visa i MasterCard włożyły w tym roku sporo wysiłku, aby zorganizować kilka głośnych promocji. Podczas kampanii „Spraw sobie cały dzień dobry z Visa!", osoby płacące kartą otrzymywały rabaty oraz usługi w niższych cenach u partnerów akcji. Visa zorganizowała także akcję darmowej dostawy z Pocztą Polską przy dokonywaniu płatności kartą, promocję usługi „rachunki płaca się same” w serwisie bm.pl, a MasterCard uruchomił program Priceless Specials.
6. Niewypał PayPala
W kwietniu PayPal zaskoczył swoich użytkowników zmianą sposobu doładowywania konta. Nowy mechanizm zakładał podawanie danych dostępowych do swojego konta bankowego, a następnie kodu SMS. Po protestach użytkowników, głośnych publikacjach krytykujących nowy sposób doładowania oraz blokadach tej metody przez same banki, PayPal wycofał się ze swojej decyzji.
- Zamieszanie wokół PayPala to przedsmak tego, czego możemy się spodziewać po wejściu w życie unijnej dyrektywy PSD2, która dopuszcza istnienie instytucji typu TPP (Third Party Provider) mogących świadczyć nowe usługi: inicjację płatności oraz dostęp do informacji na rachunku bankowym przez podmioty trzecie. Polacy albo nie są jeszcze gotowi na tego typu usługi albo powinny one być wprowadzane w zdecydowanie mniej nagły sposób, z benefitem dla płatnika – komentuje ekspert Blue Media.
7. W przeddzień PSD2
Niedługo poznamy finalną wersję standardów technicznych, tzw. RTS-ów, które nakreślą przyszłość płatności po sierpniu 2018 roku, czyli po wejściu w życie dyrektywy PSD2.
- Obecnie znamy jedynie ogólny kierunek i cel zmian. Z jednej strony ma nastąpić zaostrzanie przepisów w celu zwiększenia bezpieczeństwa transakcji, co może odbyć się kosztem ich szybkości i wygody z punktu widzenia użytkowników. A z drugiej ma wzrosnąć konkurencyjność sektora bankowego poprzez dopuszczenie do niego zupełnie nowych podmiotów i usług opartych o dostęp do rachunku bankowego – wyjaśnia Krystian Wesołowski.
8. Płatności white label
Czołowi polscy dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych - tacy jak IAI, Shoper czy Shoplo - zaczęli rozwijać własne płatności, bezpośrednio zintegrowane z platformą. Dokładnie ta forma płatności święci sukces w Shopify. Sklepy funkcjonujące na danej platformie mogą samodzielnie wdrożyć płatności, bez konieczności podpisywania dodatkowych umów i bez dodatkowych prac programistycznych, korzystając z jednego panelu.
- Uruchomienie własnych płatności to ukłon w stronę przedsiębiorców, aby im maksymalnie ułatwić prowadzenie e-biznesu. Usługa została bardzo dobrze przyjęta w sektorze mikro i małych przedsiębiorców, którzy docenili prostotę i szybkość uruchomienia usługi. Po uruchomieniu zwrotów i płatności kartą on-site na stronie sklepu usługa ma szansę spopularyzować się również w średniej wielkości sklepach – zauważa ekspert Blue Media.
9. Zmiany rynkowe
2016 rok obfitował w głośne przejęcia. Najpierw fundusz MCI.EuroVentures przejął polskich agentów rozliczeniowych DotPay i eCard, by następnie rozpocząć proces integracji obu podmiotów. Z kolei Visa zdecydowała się zamknąć swój cyfrowy portfel V.me, działający w czterech polskich bankach, uznając, że nie jest to rozwiązanie, które mogłoby na dobre przyjąć się w polskim ecommerce. Zdecydowaniem najgłośniejszym wydarzeniem w polskim internecie A.D. 2016, choć wprost niezwiązanym z rynkiem płatności online, była sprzedaż Allegro i Ceneo przez Naspers za 3,25 mld dolarów. Przyszłość pokaże, czy ta decyzja będzie miała wpływ na współpracę Allegro z PayU i kierunek rozwoju tego operatora płatności.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)