Bankowość online i obrót bezgotówkowy III kw. 2016
2017-01-27 12:11
Bankowość online © tashka2000 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Bankowość online i obrót bezgotówkowy II kw. 2016
Dane odnośnie ilości wniosków składanych w Programie 500+ za pośrednictwem zdalnych kanałów dostępu wyraźnie dowodzą, że banki są obecnie bardzo istotnym elementem idei cyfrowego Państwa. Warto podkreślić, że Program 500+ to pierwsza inicjatywa, w której zbudowany przez banki potencjał istotnie wspomaga działania administracji publicznej. Klienci mają wysokie zaufanie do banków, a prowadzone badania dowodzą, że jego poziom powiększa się wraz ze wzrostem liczby doświadczeń klienta z bankiem i stopniem wykorzystywania usług bankowych. Fakt ten może wyjaśniać przyczynę popularności internetowych serwisów banków w procesie wnioskowania o dopłaty z Programu 500+ wśród aktywnych klientów bankowości internetowej i stanowić istotną przesłankę dla wykorzystywania tego potencjału w kooperacji z administracją w szerszym zakresie – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.
SZCZEGÓŁOWE WYNIKI RAPORTU netB@nk
Klienci indywidualni
Jak już wspomniano we wstępie, pod koniec września minionego roku umowę umożliwiającą dostęp do e-bankowości posiadały przeszło 33 miliony Polaków, czyli o ponad 1,5 miliona (4,76%) więcej niż pod koniec czerwca 2016 r. Wzrost w ujęciu rocznym wyniósł ponad 2,7 mln (8,96%).
Jeżeli chodzi natomiast o aktywnych klientów indywidualnych e-bankowości, a więc takich, którzy logują się minimum raz w miesiącu, to ich liczba wzrosła w III kw. 2016 r. o ponad 96 tys. (0,63%). Roczny wzrost sięgnął 788 tys. (5,44%).
fot. mat. prasowe
Liczba klientów bankowości internetowej
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP)
Liczba klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw mających możliwość korzystania z usług bankowości internetowej na koniec III kwartału 2016 r. wyniosła ponad 2,42 miliona. W porównaniu do I kw. 2016 roku stan ten oznacza wzrost o ponad 19,1 tys. (0,79%). W porównaniu z rokiem ubiegłym zanotowano wzrost liczby użytkowników z MSP o blisko 250 tys. (11,41%).
W stosunku do ubiegłego kwartału liczba aktywnych klientów bankowości internetowej z sektora MSP wzrosła o ponad 6 tys. (0,44%) i wyniosła ponad 1,37 miliona. Jednak od III kw. 2015 roku ich liczba wzrosła łącznie o blisko 90 tys. (6,94%).
fot. mat. prasowe
Liczba klientów MSP
Operacje bezgotówkowe
System Elixir
Elixir to pierwszy w Polsce, elektroniczny system rozliczeń międzybankowych, który od 1994 r. umożliwia sprawną i bezpieczną realizację zleceń płatniczych w złotych - przede wszystkim przelewów i poleceń zapłaty. System Elixir jest kluczowy dla sprawnego funkcjonowania polskiego sektora bankowego. Trzy sesje rozliczeniowe przeprowadzane w każdym dniu roboczym (z wyjątkiem 24 i 31 grudnia, kiedy - o ile są to dni robocze - przeprowadzane są dwie sesje ), pozwalają na przekazywanie środków pomiędzy rachunkami, prowadzonymi w różnych bankach, w ciągu zaledwie kilku godzin.
W III kwartale 2016 r., po wzroście w poprzednim kwartale, ogólna liczba transakcji w systemie Elixir spadła o ponad 11,07 mln szt. (2,56%). Spadek zanotowano również w odniesieniu do wartości obrotów, które kształtują się aktualnie na poziomie 1 104 mld złotych. W ujęciu rocznym nastąpił wzrost o 2,95% w odniesieniu do liczby transakcji i o 3,47% w odniesieniu do ich wartości. Średnia dzienna liczba komunikatów spadła o 5,56% względem kwartału poprzedzającego, w przypadku ich wartości odnotowano wzrost na poziomie 5,06% w stosunku do ubiegłego roku i wynosi obecnie 16 981 mln zł.
fot. mat. prasowe
Liczba i wartość operacji w systemie Elixir
System Euro Elixir
Euro Elixir to system rozliczeń międzybankowych w euro, umożliwiający od 2005 r. rozliczanie płatności w relacjach krajowych i transgranicznych. System jest w pełni dostosowany do standardów unijnych i funkcjonuje w ramach zintegrowanej infrastruktury Jednolitego Obszaru Płatności w Euro (SEPA). Euro Elixir pozwala na realizację płatności w euro nawet tego samego dnia, niezależnie od tego czy zlecona płatność jest krajowa czy transgraniczna.
W III kwartale 2016 r. ogólna liczba komunikatów rozliczonych w systemie Euro Elixir w stosunku do II kwartału 2016 r. wzrosła o blisko 210 tys. (3,86%). W ujęciu rocznym nastąpił wzrost o 18,09%, stanowiący ponad 861 tys. szt. komunikatów. W omawianym kwartale o 1,43% wzrosła również wartość operacji systemu Euro Elixir do poziomu 28,56 mld EUR.
fot. mat. prasowe
Liczba i wartość operacji w systemie Euro Elixir
System Express Elixir
System Express Elixir, wdrożony przez KIR w 2012 r., jest pierwszym w Polsce profesjonalnym systemem rozliczeń płatności natychmiastowych. Do głównych zalet systemu należą:
- możliwość natychmiastowego wykonywania płatności w trybie 24/7/365,
- bezpośrednia realizacja przelewu z rachunku bankowego nadawcy na rachunek bankowy od-biorcy,
- brak ryzyka kredytowego dzięki zastosowaniu modelu depozytowego, opartego o rachunek powierniczy prowadzony dla KIR przez Narodowy Bank Polski.
W zakresie ilości i wartości transakcji w systemie Express Elixir, w III kwartale 2016 r. tak samo jak w poprzednim, utrzymuje się wzrostowy trend. Rozliczonych zostało ponad 695 tys. przelewów natychmiastowych (wzrost o 9,91%). Wysoki wzrost zanotowano również w wartości obrotów, których wartość na koniec III kwartału 2016 r. wyniosła blisko 2,65 mld (6,98%). Wzrost liczby komunikatów w ujęciu rocznym wyniósł aż 81,77% i 54,36% w odniesieniu do wartości obrotów.
fot. mat. prasowe
Liczba i wartość operacji w systemie Express Elixir
Karty płatnicze
W III kw. 2016 roku, w porównaniu do II kw. 2016 roku, ogólna liczba kart płatniczych wzrosła o blisko 540 tys. (1,51%) i wynosi obecnie około 36,29 mln. W stosunku do III kw. 2015 roku ogólna liczba kart płatniczych wzrosła o ponad 1,5 mln (4,45%).
Dane z III kwartału 2016 r. wskazują na kolejny wzrost łącznej ilości kart płatniczych. Taką samą tendencję zauważyć można w danych dotyczących kart debetowych. Mały wzrost (o 25 tys. sztuk) odnotowano również w przypadku kart kredytowych, natomiast liczba ta zmalała względem III kwartału 2015 o 1,5 tys. sztuk.
fot. mat. prasowe
Łączna liczba kart płatniczych
Karty debetowe i kredytowe
W stosunku do poprzedniego kwartału liczba kart debetowych wzrosła o ponad 513 tys. (1,73%) i wynosi obecnie 30,17 mln sztuk. W ujęciu rocznym wzrost wyniósł blisko 1,55 mln (5,43%). W stosunku do II kw. 2016 roku liczba kart kredytowych wzrosła o ponad 25 tys. (0,43%) d poziomu 5,86 mln. W porównaniu z III kw. 2015 roku spadek wyniósł ponad 1,5 tys. (0,03%).
fot. mat. prasowe
Liczba kart debetowych oraz kredytowych
Transakcje kartami płatniczymi
W III kw. 2016 r. o 2,21 mln (0,22%) wzrosła ogólna liczba transakcji gotówkowych i bezgotówkowych dokonanych za pomocą kart płatniczych. Z kolei ich wartość wzrosła o ponad 4,31 mld PLN, 2,94%).
W ujęciu rocznym liczba transakcji dokonanych kartami płatniczymi wzrosła o ponad 151,70 mln (17,60%), zaś wartość tych transakcji o ponad 16,26 mld PLN (12,05%).
fot. mat. prasowe
Liczba (w mln) i wartość (w mld PLN ) transakcji gotówkowych i bezgotówkowych
Analizując udział transakcji bezgotówkowych w zakresie ogólnej liczby transakcji kartami płatniczymi zauważyć można wzrostową tendencję, której ewentualne zawahania interpretować można jako anomalię. W III kwartale 2016 r. nastąpił mały spadek wartości transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych względem II kw. 2016 r. Już blisko 81% transakcji kartowych stanowią transakcje bezgotówkowe, natomiast transakcje gotówkowe stanowią nieco ponad 63% wartości wszystkich transakcji.
fot. mat. prasowe
Udział liczby oraz wartości transakcji bezgotówkowych w ogóle transakcji kartowych
Karty i infrastruktura zbliżeniowa
Karty zbliżeniowe stają się standardowym narzędziem płatniczym w Polsce. Szybkość dokonywania płatności zbliżeniowych, czyli do kwoty 50 PLN, bez konieczności autoryzacji kodem PIN zyskuje co-raz więcej zwolenników.
W III kw. 2016 r. liczba kart zbliżeniowych wzrosła o około 1,44% (400 tys. kart). W stosunku do III kw. poprzedniego roku odnotowano wzrost liczby kart zbliżeniowych na poziomie 6,04% (około 1,6 mln kart). Według danych szacunkowych, karty zbliżeniowe stanowią około 77,5% wszystkich kart płatniczych.
W III kw. 2016 r. kontynuowany jest długoterminowy trend wzrostu liczby terminali POS, w których możliwe jest dokonywanie transakcji kartami płatniczymi. W stosunku do poprzedniego kwartału wzrost ten wyniósł prawie 15,95 tys. szt. (3,21%), zaś w ujęciu rocznym 70,92 tys. szt. (16,04%).
fot. mat. prasowe
Liczba kart z funkcjonalnością zbliżeniową (w mln) oraz udział kart zbliżeniowych w ogóle kart
Podobnie jak w przypadku kart zbliżeniowych, gwałtownie rośnie również liczba urządzeń, za pomocą których można przeprowadzać transakcje zbliżeniowe. Szacujemy, że w ciągu ostatniego kwartału liczba ta wzrosła o 17,03 tys. sztuk (3,81%), zaś w ciągu roku o 93,25 tys. (25,12%). Według szacunków udział terminali zbliżeniowych w ogólnej liczbie terminali wynosi już nieco ponad 90%.
Dynamiczny rozwój zarówno liczby kart jak i liczby terminali zbliżeniowych jasno wskazuje, na rosnącą popularność tej szybkiej i bezpiecznej metody płatności. Szczególnie wartym odnotowania jest szybki wzrost liczby punktów sprzedaży akceptujących płatności zbliżeniowe. Oznacza to, że akceptanci dostrzegają zarówno realne korzyści tej metody akceptacji, jak również potrzebę wynikającą z popytu klientów na taką metodę płatności.
fot. mat. prasowe
Liczba terminali POS i liczba terminali POS z funkcją zbliżeniową
Bankomaty
W stosunku do poprzedniego kwartału, liczba bankomatów w III kw. 2016 roku zmalała o 37 sztuk (0,16%). Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy liczba bankomatów wzrosła o 3,96% (o 857 szt.).
fot. mat. prasowe
Liczba bankomatów
Transakcje gotówkowe wykonywane kartami płatniczymi, co zostało przedstawione na stronie 18, pozostają istotnym elementem polskiego systemu płatniczego. Jednak liczba bankomatów na milion mieszkańców wynosi obecnie w Polsce tylko 584 i choć wskaźnik ten w ostatnim roku wzrósł o 3,96%, to nadal istotnie odbiegamy od poziomu europejskiego — dla którego wskaźnik ten kształtuje się na poziomie 960 (dane z 2014 roku).
Wnioski on-line
Celem programu Rodzina 500 plus jest wsparcie polskich rodzin poprzez przyznawanie świadczeń wychowawczych. Otrzymać je mogą rodzice oraz opiekunowie minimum dwojga niepełnoletnich dzieci. Świadczenie wynosi 500 zł na drugie i każde kolejne dziecko. Rodziny, których dochód na osobę jest niższy niż 800 zł netto, mogą wnioskować o świadczenie również na pierwsze lub jedyne dziecko. Kryterium dochodowe dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym wynosi 1200 zł netto.
Świadczenie z programu Rodzina 500 plus przyznawane jest na wniosek. Istnieje kilka kanałów umożliwiających składanie wniosków. Są to systemy bankowości elektronicznej, PUE ZUS, Emp@tia, EP UAP lub tradycyjnie w urzędzie. Banki umożliwiły swoim klientom składanie wniosków o Rodzina 500 plus w swoich systemach bankowości elektronicznej. Rolą banku nie jest jednak weryfikacja danych, ani obsługa wniosków. To zadanie spoczywa na gminach.
Od początku Programu złożono około 2,96 mln wniosków, a 20% z nich zostało złożonych przez internet. W województwie mazowieckim złożono on-line blisko 123 tys. wniosków (27%), kolejne było województwo dolnośląskie i śląskie (po 24%). Najmniej wniosków złożonych przy wykorzystaniu elektronicznych kanałów spłynęło w województwie świętokrzyskim 10,5 tys. (10%), lubelskim i pod-karpackim (po 12%). Szczegółowe dane o liczbie złożonych wniosków przez internet w podziale na województwa zaprezentowano na wykresie 13.
Wśród miast najwięcej wniosków przez internet świadczeniobiorcy złożyli w Warszawie (47, 8 tys.), Krakowie (22,6 tys.) oraz we Wrocławiu (17,3 tys.).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)