E-zakupy i płatności zbliżeniowe. W tym jesteśmy najlepsi
2017-03-30 11:01
E-commerce © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Europejski konsument na rynku. Jak kupujemy?
Przed nami wyniki pierwszej edycji badania Masterindex – ogólnoeuropejskie trendy w handlu elektronicznym i nowych metodach płatności”. Analizą objęto zachowania konsumentów w Polsce i 22 innych krajach Europy.E-zakupy, czyli polski chleb powszedni
Badanie Mastercard wyraźnie wskazuje, że Polacy mogą uchodzić za liderów pod względem częstotliwości zakupów w internecie. Aż 9% z nas przyznaje, że e-zakupy robi codziennie lub ładnych kilka razy w tygodniu. Ten wynik nie tylko plasuje nas na pierwszym miejscu w Europie (ex aequo z Litwinami), ale jest też wyraźnie wyższy od średniej dla całego Starego Kontynentu (6%). Największa grupa polskich konsumentów (25%) e-zakupy robi raz na miesiąc. I w tym przypadku udało się nam przegonić średnią europejską, która ukształtowała się na poziomie 23%.
Jakie kategorie produktów dominują w polskich e-koszykach? Okazuje się, że połowa z nas online kupuje ubrania oraz obuwie, 35% książki, a co trzeci - elektronikę. Zainteresowaniem kupujących z Polski cieszą się również kosmetyki (30%) oraz sprzęt AGD i artykuły wyposażenia wnętrz (29%). Nie odstajemy również, jeśli chodzi o e-zakupy spożywcze – żywność przez internet kupuje 17% badanych, a więc tyle samo, ile wynosi europejska średnia. W tej kategorii zdecydowanymi liderami są Brytyjczycy (33%). Rzadziej niż inni kupujemy przez internet usługi turystyczne. Zaledwie 17% z nas rezerwuje online hotele (30% Europejczyków), a 14% bilety kolejowe lub lotnicze (29% w Europie).
fot. mat. prasowe
Płatności zbliżeniowe
„W naszym zeszłorocznym badaniu postawa otwartości polskich konsumentów na nowe technologie została potwierdzona dużą popularnością nowoczesnych form płatności bezgotówkowych i e-zakupów. Najnowsze, międzynarodowe badanie Mastercard pokazuje dodatkowo, że Polacy stają się pod tym względem europejskimi liderami. Dzięki temu w najbliższych latach Polska ma szansę przodować, jeśli chodzi o stosowanie najbardziej innowacyjnych form płatności, takich jak cyfrowy portfel Masterpass w handlu online czy płatności zbliżeniowe telefonem w sklepach stacjonarnych” – powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.
Zagraniczne e-sklepy: cena to nie wszystko
Mimo, że e-zakupy szybko stają się dla polskich konsumentów codziennością, znacznie rzadziej niż inni badani Europejczycy korzystają oni z zagranicznych e-sklepów. 39% polskich internautów dokonało takiego zakupu, a tylko 20% zrobiło to w ciągu ostatniego roku – oba wskazania plasują Polskę na ostatnim miejscu wśród krajów objętych badaniem Mastercard.
Czytaj także:
- Co czeka polski rynek e-commerce?
- Zakupy przez internet. Co odstrasza, a co zachęca kupujących?
Zapytani o to, dlaczego nie kupują online za granicą, 41% badanych Polaków odpowiada, że rodzime e-sklepy spełniają ich potrzeby, 27% ankietowanych kupowanie w zagranicznych e-sklepach nie przyszło do głowy, 24% wskazuje na obawy związane ze zwrotem towaru, a dla 20% problemem jest bariera językowa. Kluczowa dla popularności zagranicznego e-handlu wydaje się być geograficzna bliskość dużego rynku, gdzie używa się tego samego języka, ponieważ w Europie przodują w tej kwestii Austria (jęz. niemiecki) i Irlandia (jęz. angielski) – w obu tych krajach za granicą kupowało już prawie 90% użytkowników sklepów online. Polskich konsumentów, którzy decydują się kupować w zagranicznych e-sklepach, najczęściej przekonuje do tego lepsza dostępność produktów (35%) oraz bardziej atrakcyjna oferta (33%).
fot. mat. prasowe
E-zakupy
Płatności online: szybkość ważniejsza niż bezpieczeństwo
Uczestnicy badania Masterindex wskazali również, w jaki sposób płacą za e-zakupy. Ci z Polski najchętniej korzystają z przelewów bankowych, bez względu na to, czy kupują i płacą za pomocą komputera (68% wskazań) czy telefonu (48%). Za ekranem swojego komputera osobistego chętnie płacą też bezpośrednio na stronie internetowej detalisty (29%) oraz kartą płatniczą (19%), ale w tym ostatnim przypadku znacznie odbiegają od Europy (średnio 40% wskazań). Z kolei w czasie zakupów online z pomocą smartfona chętnie używają aplikacji bankowości mobilnej (21%), kart płatniczych (15%), a także mobilnych portfeli cyfrowych (9%). Wybierając metodę płatności online, polscy konsumenci zwracają uwagę przede wszystkim na jej szybkość (35%) i wygodę (34%). W przeciwieństwie do kupujących z innych krajów, rzadziej wskazują oni na kwestie bezpieczeństwa (19%, w porównaniu z europejską średnią 30%), zapewne zakładając, że wybierane płatności online gwarantują już odpowiedni jego poziom.
Europejscy liderzy płatności zbliżeniowych
Jeśli chodzi o zakupy w sklepach stacjonarnych, Polska jest europejskim liderem pod względem popularności płatności zbliżeniowych. Niemal co czwarty polski konsument (23%) dokonuje ich codziennie lub prawie codziennie – jest to wynik aż ponad 3-krotnie większy niż średnia europejska. Kolejne 40% Polaków ankietowanych przez Mastercard płatności zbliżeniowe wykorzystuje co najmniej raz w tygodniu (ponad 2-krotnie więcej niż w Europie). Już 81% polskich konsumentów rozpoznaje też uniwersalny symbol płatności zbliżeniowych (tzw. „falkę”) umieszczany na kartach i w punktach sprzedaży (średnia europejska 65%). Popularność transakcji zbliżeniowych jest związana z powszechnością kart i terminali płatniczych, które obsługują tę formę płatności. 85% polskich respondentów deklaruje, że ich karta płatnicza posiada funkcję zbliżeniową, podczas gdy średnia europejska wynosi 43%. Polacy bardziej niż inni Europejczycy są też bardziej zadowoleni z możliwości płacenia kartami zbliżeniowymi, rzadziej mają obawy o bezpieczeństwo transakcji zbliżeniowych czy o brak kontroli nad wydatkami.
Karty debetowe zamiast gotówki
Polacy wydają się też mniej niż pozostali Europejczycy „uzależnieni” od gotówki. 39% badanych deklaruje, że woli płacić gotówką, a 31%, że zawsze ma gotówkę w portfelu – oba wskazania są widocznie niższe niż europejska średnia (odpowiednio 47% i 37%). Z badań Mastercard wynika, że Polacy najczęściej posiadają jedną kartę płatniczą (58% odpowiedzi), rzadziej dwie (28%), bądź trzy lub więcej (15%). Jeśli chodzi o ich rodzaje, to polscy konsumenci najchętniej korzystają z kart debetowych (78%) i pod tym względem nieznacznie wyprzedzamy Europę (średnia 76%). Pytani o powody, dla których korzystają z kart debetowych, Polacy częściej niż inni Europejczycy zwracają uwagę na szybkość płacenia kartą (53%), niechęć do wypłat z bankomatu (49%) i wady płacenia gotówką oraz otrzymywania reszty (42%).
Z kolei jeśli chodzi o karty kredytowe, to polscy respondenci badania Masterindex korzystają z nich stosunkowo rzadko (30% w Polsce vs 39% w Europie). Nie decydują się na to głównie dlatego, że wolą wydawać tylko te pieniądze, którymi dysponują (52%) oraz chcą mieć kontrolę nad swoimi wydatkami (31%). Karta kredytowa jest więc postrzegana przez Polaków raczej jako „opcja awaryjna”. Takie podejście wynika m.in. z ogólnej niechęci polskich konsumentów do kupowania na kredyt (51% wskazań), a także poglądu, że debet jest „złem koniecznym” (44%). Polacy, którzy już zdecydują się korzystać z karty kredytowej, cenią w niej przede wszystkim możliwość odłożenia płatności w czasie (36%) i możliwość dokonania nieplanowanego wcześniej zakupu (32%).
Informacje o badaniu Masterindex
Większość danych wykorzystanych w badaniu Masterindex została pozyskana z wewnętrznego badania Global Consumer Tracker (GCT) firmy Mastercard dotyczącego trendów w zakresie metod płatności, przeprowadzanego regularnie w 23 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (są to: Austria, Bułgaria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja i Wielka Brytania). Badanie GCT zostało przeprowadzone z wykorzystaniem ankiety internetowej za pośrednictwem paneli badawczych online na grupie respondentów w wieku od 18 do 64 lat, którzy posiadali kartę płatniczą lub rachunek bankowy. Wielkości badanych grup różniły się w zależności od kraju i wynosiły od 855 do 3.439 uczestników. Całkowita liczba ankietowanych to 42.881 osób z 23 krajów. Pytania dotyczące częstości dokonywania zakupów online zostały zadane wszystkim ankietowanym korzystającym z internetu. Odpowiedzi na pozostałe pytania dotyczyły osób, które zaznaczyły, że dokonują zakupów w sklepach internetowych. Po raz pierwszy te dane zostały zestawione i wykorzystane do celów zewnętrznych, wnosząc wkład do dyskusji biznesowych i politycznych na temat handlu elektronicznego. W celu uzupełnienia tych danych o tendencje w zakresie krajowego handlu elektronicznego badanie Masterindex 2017 zostało częściowo oparte na danych open source z lat 2015-2016 pochodzących z badania Google Consumer Barometer Survey i ukazuje tendencje dotyczące transgranicznego handlu elektronicznego w 26 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)