Likwidacja szkody po burzach i nawałnicach – 6 pytań i odpowiedzi
2017-09-06 11:32
Zniszczony dom © Michael Ballard - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wichury zerwały ci dach? Zanim naprawisz, zrób zdjęcie
1.
Jak zabezpieczyć mienie w przypadku zniszczeń?
Warto pamiętać, aby z zabezpieczeniem mienia nie czekać bezczynnie na pojawienie się przedstawiciela towarzystwa ubezpieczeniowego. Jest to konieczne zwłaszcza wtedy, gdy szkody (np. zniszczony dach) mogą wywołać kolejne zniszczenia jak np. zalanie nieruchomości. Ważne jest również, aby nie wyrzucać zniszczonych elementów (np. połamanych dachówek) - zachowanie ich sprawi, że oszacowanie szkód będzie łatwiejsze, a likwidacja szkody przebiegnie sprawniej.
2.
Kiedy można rozpocząć prace naprawcze?
Z pracami naprawczymi najlepiej byłoby się wstrzymać aż do przyjazdu likwidatora, ale jeśli ze względu na rozmiar szkód nie jest to możliwe, można do nich przystąpić wcześniej. Należy jednak pamiętać, aby w takiej sytuacji wcześniej wykonać dokładną dokumentację fotograficzną. Pozwoli to na ocenę rozmiarów uszkodzeń i wydanie decyzji dotyczącej odszkodowania. Dokumentacja zdjęciowa oraz spisanie wszystkiego, co zostało zniszczone będzie podstawą do składania roszczeń. Im więcej zdjęć zrobimy, tym lepiej. Jeśli już rozpoczniemy naprawę, ważne jest, by zgłaszający szkodę zbierał rachunki/faktury za zakup wszelkiego rodzaju materiałów zabezpieczających.
3.
Jak postępować w przypadku zniszczeń spowodowanych przepięciami elektrycznymi?
Likwidacja szkody w przypadku zniszczeń spowodowanych przepięciami wymaga uzyskania od serwisu naprawczego zaświadczenia o przyczynie danego uszkodzenia. W dokumencie powinna znaleźć się także informacja o kosztach naprawy lub uzasadnienie dotyczące niemożności jej wykonania. Jeżeli jest ona nieopłacalna, zakład naprawczy powinien także wskazać przewidywane koszty naprawy. Powinniśmy pamiętać, że w przypadku tego rodzaju szkód nie trzeba czekać z naprawą na spotkanie z przedstawicielem firmy. Decyzja dotycząca wypłaty odszkodowania jest podejmowana na podstawie zaświadczenia oraz rachunku lub faktury za wykonaną naprawę.
fot. Michael Ballard - Fotolia.com
Zniszczony dom
4.
Czy przyjęcie kwoty bezspornej lub wypłaty zaliczkowej zamyka drogę do otrzymania odszkodowania w pełnej wysokości w późniejszym terminie?
Absolutnie nie. Przy szkodach o niewielkiej wartości np. tych, które są spowodowane zalaniami, czy uszkodzeniami towarów stosowana jest często uproszczona uproszczona likwidacja szkody. Jeżeli szkoda jest większa i towarzystwo ubezpieczeniowe potrzebuje więcej czasu na analizę sytuacji, proponuje klientom zaliczkę na poczet przyszłego odszkodowania. Trzeba jednak pamiętać, że celem zaliczki jest przede wszystkim pomoc w ograniczeniu rozmiarów szkody (np. umożliwienie rozpoczęcia napraw). Wycena poniesionej szkody nastąpi później, a ubezpieczyciel dopłaci do odszkodowania, jeśli uzna to za zasadne.
5.
Kiedy odszkodowanie jest ustalane na podstawie wartości rzeczywistej budynku, a kiedy wartości odtworzeniowej?
To zależy od klienta i wariantu, który wybrał podczas podpisywania umowy. W przypadku ubezpieczenia dobrowolnego (np. budynku mieszkalnego lub gospodarczego), ustawodawca nie narzuca żadnego wariantu ubezpieczenia. To klient decyduje (za określoną składkę) jaki wariant ubezpieczenia jest dla niego najlepszy: czy według wartości rzeczywistej, w której wartość należnego odszkodowania uwzględnia potrącenia wynikające ze zużycia technicznego, czy według wartości odtworzeniowej (nazywanej także nową). Należy pamiętać, że w drugim przypadku odszkodowanie wypłacane jest w takiej wysokości, w jakiej poszkodowany poniósł koszty na naprawę szkody.
6.
Jak dmuchać na zimne, czyli jak ubezpieczyć się na wypadek przyszłych ewentualnych szkód (jeśli jeszcze ubezpieczenia nie mamy)?
Istnieje wiele rodzajów polis, które zabezpieczą nasze mienie, w mniejszym lub większym zakresie. Zazwyczaj ubezpieczenie gwarantuje ochronę przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń losowych, które obejmuje 21 zjawisk, między innymi takich jak: powódź, pożar, uderzenie pioruna, huragan, grad, szkody elektryczne, a także kradzież z włamaniem, rozbój oraz dewastację. Warto pamiętać, że ubezpieczyciel zapewnia również pomoc specjalistów (np. hydraulika, ślusarza, stolarza) w ramach ubezpieczenia Assistance. W nawiązaniu do burz i nawałnic – pamiętajmy, by do polisy włączyć koszty uprzątnięcia mienia po szkodzie.
Rafał Juszkiewicz, Kierownik ds. Likwidacji Szkód Majątkowych w
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)