4 sposoby na to, jak odzyskać pieniądze firmy
2017-10-13 11:28
Jak odzyskać pieniądze firmy? © olly - Fotolia.com
Przeczytaj także: 6 przykazań - odzyskiwanie należności
Nadszarpnięta płynność finansowa to poważny problem. Każdy przedsiębiorca oplątany jest siecią własnych zobowiązań wobec partnerów, fiskusa, ZUS-u czy banków. W takiej rzeczywistości nawet jedna niezapłacona faktura może ściągnąć na przedsiębiorstwo lawinę problemów i znacznie utrudnić jego funkcjonowanie na rynku.Niepłacący w terminie kontrahent to w biznesie bardzo częsty scenariusz. Przedsiębiorcy powinni mieć świadomość, że przedawnienie terminu płatności nie zamyka im możliwości ubiegania się o swoje należności - mówi Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Jak odzyskać pieniądze firmy? Istnieje co najmniej kilka sposobów na odzyskanie należności przedsiębiorstwa oraz zmobilizowanie dłużników do uregulowania płatności. Oto cztery z nich:
- Samodzielna windykacja przedsiębiorstwa zarówno przez oddzielny dedykowany dział w firmie, jak i indywidualne działania jej właściciela. Są to najpopularniejsze metody na odzyskanie zaległych należności oraz monitorowanie bieżących wpływów na konto organizacji. Według 14. fali Bibby MSP Index ponad 65% respondentów wykorzystuje do windykacji dział księgowy, który na bieżąco stara się monitorować wszystkie płatności, ponad 10% nadanych korzysta z działu kontrolingu, a prawie 9% ankietowanych wskazuje, że w ich przypadku to prezes samodzielnienie kontaktuje się z kontrahentami opóźniającymi płatności. Firma, który decyduje się na własny odział windykacji, godzi się na koszty związane z utrzymaniem jego pracowników. Niestety nie zawsze są to eksperci w dziedzinie windykacji, co może wpływać na zmniejszenie efektywności prowadzonych działań - dodaje Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.
- Windykacja przez zewnętrzną firmę. Jest praktykowana przez właścicieli firm, którzy chcą szybko odzyskać zaległe środki od dłużników. Taka współpraca przy egzekucji długu nie zapewnia jednak stałej płynności finansowej, ale jednorazowy zastrzyk gotówki/środków z zaległych faktur. Warto dodać, że tego typu działanie może prowadzić do zaburzenia dobrych relacji z klientami. To rozwiązanie jest praktykowane przez prawie 6% respondentów badania Bibby MSP Index.
- Wpis do informatora gospodarczego. Dla wielu przedsiębiorców jest najbardziej inwazyjną formą mobilizacji dłużników do uregulowania zaległych należności. Wpis do informatora gospodarczego wiąże się z szeregiem negatywnych konsekwencji dla biznesu. Jeżeli przedsiębiorstwo znajdzie się w rejestrze dłużników będzie miało problem nie tylko z pozyskaniem kredytu, ale również nawiązaniem nowych relacji biznesowych, ponieważ potencjalny klient nie będzie chciał zaczynać współpracy z dłużnikiem. Jeżeli firma ureguluje swoje należności, może wnieść o usunięcie adnotacji w informatorze, jednak wymaga to czasu.
- Faktoring. Jest narzędziem nie tylko od odzyskiwania długów, ale również do zapewnienia firmie płynności finansowej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania biznesu.
Rozpoczynając współpracę z firmą faktoringową przedsiębiorstwo może zapewnić sobie nie tylko systematyczny wpływ środków z wystawionych faktur, ale również odzyskanie zaległych należności. Dzięki faktoringowi przedsiębiorca ma możliwość elastycznego dopasowania swoich terminów płatności do wymagań i potrzeb kontrahentów – komentuje Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Informacje o badaniu
Bibby MSP Index to cykliczne badanie sprawdzające aktualną ocenę sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw z sektora MSP. 14. fala została zrealizowana w październiku 2017 r. na grupie 450 respondentów. Respondentami były osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych głównie prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz główni księgowi w firmach zatrudniających od 9 do 249 pracowników. Wskaźnik Bibby MSP Index obrazuje kondycję firm z sektora MSP na podstawie wnikliwej analizy danych dotyczących zatrudnienia, sprzedaży, inwestycji, płynności finansowej oraz zadłużenia przedsiębiorstw. Badanie zostało przeprowadzone na grupie małych i średnich przedsiębiorstw z 6 branż: budownictwo, przemysł, handel, usługi, transport i pozostałe.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)