Jak przygotować dobry teaser inwestycyjny?
2017-12-11 10:44
Jak przygotować dobry teaser inwestycyjny? © amnaj - Fotolia.com
Aby otrzymać wsparcie ze strony funduszu venture capital, należy przedsięwziąć stosowne kroki, w tym zgłosić swój projekt. W tym celu przesyła się do funduszu tzw. teaser inwestycyjny, a więc dokument, którego zadaniem jest zainteresowanie potencjalnego inwestora i przekonanie go, aby zaprosił nas na rozmowę. Podczas takiego spotkania mamy możliwość osobistego przekonania go do naszej wizji przedsięwzięcia. Jak przygotować taki dokument?
Przeczytaj także: 8 sposobów na to, jak nie pozyskać inwestora
Wprawdzie fundusze venture capital każdego roku zapoznają z setkami projektów, to jednak szanse na dalsze rozmowy mają jedynie nieliczni z wnioskodawców. Najczęściej pierwszy kontakt na linii pomysłodawca - fundusz odbywa się drogą mailową. Firma zgłasza projekt, załączając do niego tzw. teaser inwestycyjny, którego zadaniem jest zainteresowanie inwestora i skłonienie go do podjęcia rozmów.– Warto pamiętać, aby teaser inwestycyjny był w miarę zwięzły tak, aby jego objętość nie zniechęciła inwestora już na początku. Najlepiej jest zatem unikać długich i skomplikowanych opisów. Teaser informacyjny ma zaciekawiać i intrygować, dlatego też należy zrezygnować z przedstawiania z nim szczegółów, na które przyjdzie czas w następnych fazach procesu inwestycyjnego – informuje Krystyna Kalinowska, Dyrektor Inwestycyjny z Podlaskiego Funduszu Kapitałowego.
Jak zatem stworzyć dobry teaser inwestycyjny? Oto zasadnicze elementy, z których powinien składać się ten dokument.
Opis produktu/usługi
Teaser inwestycyjny powinien zawierać przede wszystkim informację co stanowi podstawę działalności firmy, czyli na czym polega oferowany produkt lub usługa.
– Ważne jest przede wszystkim to, jakie potrzeby zaspokaja, jakie problemy rozwiązuje, a także na jakim jest etapie rozwoju. Istotne są również informacje na temat przewagi konkurencyjnej, czyli czym wyróżnia się przedsiębiorstwo na tle innych firm. Jeśli firma istnieje na rynku dłuższy czas, warto przybliżyć także jej historię oraz największe osiągnięcia – wyjaśnia Krystyna Kalinowska.
fot. amnaj - Fotolia.com
Jak przygotować dobry teaser inwestycyjny?
Wielkość rynku, bariery wejścia na rynek
W teaserze inwestycyjnym nie powinno zabraknąć również informacji na temat wielkości rynku i barier wejścia na rynek. W tym miejscu należy krótko przedstawić, jak wygląda rynek na którym działa przedsiębiorstwo. Zazwyczaj dla inwestora jest to jedna z ważniejszych informacji. Firmy działające na atrakcyjnym rynku mają większe szanse na to, że ich projekt odniesie sukces. Dla inwestora zwiększa to prawdopodobieństwo, że będzie mógł wyjść z inwestycji z zyskiem. Istotne są również informacje odnośnie barier wejścia na rynek przez inne podmioty.
Opis modelu biznesowego
W przypadku opisu modelu biznesowego należy pokazać inwestorowi, w jaki sposób firma będzie generowała przychody. Przedsiębiorcy powinni przedstawić pokrótce opis docelowych odbiorców, jakimi kanałami dystrybucji firma dotrze do klientów, strategię marketingową oraz jakie zasoby będą jej potrzebne.
Opis konkurencji
Kolejną z istotnych kwestii jest również opis konkurencji przedsiębiorstwa. Przedstawienie w teaserze konkurencji, to informacja dla inwestora, że przedsiębiorcy znają swoje otoczenie. Dzięki czemu będą mogli sprawniej działać, reagować na zmiany czy zrezygnować z podjętych kroków. Warto przedstawić liczbę firm, które stanowią konkurencję, ich słabe i mocne strony czy pozycję na rynku.
Podstawowe dane finansowe
W teaserze inwestycyjnym nie może zabraknąć również podstawowych danych finansowych firmy.
– Teaser powinien zawierać zarówno historyczne dane finansowe przedsiębiorstwa, jeżeli jest to już istniejący podmiot, jak również prognozy na najbliższe dwa-trzy lata. Na tym etapie powinny to być tylko wybrane dane w skróconej formie. Dla inwestora najbardziej istotne są informacje odnośnie wysokości przychodów, marży oraz zysku – informuje Krystyna Kalinowska.
Kwota poszukiwana od inwestora
Ważnym elementem teasera jest także wskazanie kwoty, którą przedsiębiorca będzie chciał uzyskać od inwestora oraz informacje na co chcę ją przeznaczyć. Zespół zarządzający projektem powinien określić, jakie są potrzeby inwestycyjne firmy. Inwestora interesuje przede wszystkim to, na jaki cel zostaną przeznaczone środki finansowe oraz jaka jest proponowana wycena firmy.
Zespół – doświadczenie oraz kluczowe kompetencje
Większość inwestorów wyznaje zasadę, że inwestuje w ludzi a nie w produkt czy usługę, dlatego w teaserze nie może zabraknąć informacji na temat zespołu zarządzającego projektem.
– Warto podać informacje odnośnie doświadczenia osób zarządzających, ponieważ kompetentny zespół jest dla funduszu kluczowym kryterium przy podejmowaniu decyzji o zaangażowaniu się w konkretne przedsięwzięcie. Opis powinien być krótki i zawierać podstawowe informacje, takie jak: rola danej osoby w projekcie, wykształcenie i dotychczasowe doświadczenie zawodowe – wyjaśnia Krystyna Kalinowska.
Fundusz spośród otrzymanych teaserów inwestycyjnych wybiera najciekawsze projekty, dlatego warto poświęcić czas na dokładne przygotowanie takiego dokumentu. Od niego zależy bowiem czy firma będzie miała szansę na pozyskanie cennego wsparcia zarówno merytorycznego, jak również finansowego, ze strony inwestora. Należy pamiętać, aby teaser był prosty i czytelny, a także na bieżąco aktualizowany przed wysyłką do kolejnych inwestorów.
Przeczytaj także:
5 kroków do pozyskania finansowania od venture capital
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)