eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweJakie będą usługi bankowe przyszłości?

Jakie będą usługi bankowe przyszłości?

2018-01-21 00:14

Jakie będą usługi bankowe przyszłości?

Jakie będą usługi bankowe przyszłości? © fotomek - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Przed nami wyniki badania #finanseprzyszłosci. Projekt zrealizowany przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium bierze pod lupę opinie i oczekiwania Polaków odnośnie przyszłości usług bankowych. Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wynika, że apetyt na nowości technologiczne, innowacje i ułatwienia w kontaktach z bankiem ciągle im dopisuje. 9 na 10 z nich spodziewa się, ze w ciągu najbliższej dekady własnoręczny podpis zostanie zastąpiony elektronicznym, obsługa oddziałów będzie zautomatyzowana, a niemal wszystkie sprawy będziemy mogli załatwić za pośrednictwem wirtualnej rzeczywistości.

Przeczytaj także: Co będą mogły aplikacje bankowe?

Telefon, wirtualna rzeczywistość i zautomatyzowane oddziały


Jeszcze nie tak dawno temubankowość internetowa i mobilna stanowiły nowość i zaledwie uzupełnienie oddziałowej obsługi bankowej. Dziś jest to standard, bez którego większość Polaków nie wyobraża sobie życia. W przyszłości bankowość mobilna i bankomaty będą odpowiadać za większość operacji, co nie oznacza jednak, że tradycyjne kanały kontaktu z bankiem wylądują na śmietniku historii - będą nadal funkcjonować, ale ich działalność ewoluować będzie w stronę wspólnego z cyfrowym otoczeniem ekosystemu.
  • Przeszło 40 proc. badanych zakłada, że za 10 lat oddziały bankowe nie znikną, ale zamienią się we w pełni zautomatyzowane placówki (uważa tak 90 proc. badanych, przy czym ponad 37 proc. nie ma co do tego wątpliwości)
  • 92 proc. respondentów jest przekonana, że w 2028 roku gros spraw, jak m.in. założenie lokaty czy wzięcie pożyczki, załatwiać będziemy przy pomocy wirtualnej rzeczywistości bez konieczności odwiedzania placówki bankowej (ponad połowa jest tego niemal pewna)
  • blisko 80 proc. pytanych sądzi, że w 2028 roku będzie brała kredyt lub zakładała lokatę w bankomacie lub za pomocą aplikacji mobilnej
  • za 10 lat do banku czy bankomatu będziemy się logować odciskiem palca, komendą głosową lub głębokim spojrzeniem prezentującym tęczówkę oka. Ten sposób biometrycznego logowania będzie zdecydowanie prawdopodobny dla ponad połowy badanych.
  • w 2028 roku możliwe też będzie logowanie do banku przy pomocy Facebooka lub innego portalu społecznościowego - przewiduje ponad 35 proc. respondentów. Aktualnie tego typu dostęp do konta uważa za mocno prawdopodobny jedynie 8 proc. badanych

Roboty i inne boty doradzą jak inwestować i oszczędzać


Główne trendy technologiczne to sztuczna inteligencja i robo-doradztwo. Samouczące się chatboty sprawią, że klienci prostą komendą tekstową lub głosową będą mogli dokonać przelewu, sprawdzić stan konta czy skorzystać z zaawansowanych rozwiązań w zakresie doradztwa inwestycyjnego. Zanim to zrobią, będą jednak musieli wzbudzić w sobie zaufanie do nowinek technologicznych i robotów.
  • tylko 6,6 proc. badanych Polaków zdecydowanie uważa, że już w tym roku usługi bankowe zostaną rozszerzone o wirtualnego doradcę, który zbada wpływy i wydatki oraz doradzi najlepsze inwestycje, sposoby oszczędzania, pożyczki i kredyty. Za 10 lat będzie ich już prawie 46 proc.
  • zdaniem blisko 90 proc. z nich w tym roku sztuczna inteligencja nie będzie jeszcze obsługiwała klientów, jedynie 7 proc. twierdzi, że jest to raczej prawdopodobne. W dłuższej perspektywie opinie rozkładają się inaczej - ponad 16 proc. uważa, że za 10 lat będzie to zdecydowanie prawdopodobne, a ponad 35 proc, że prawdopodobne
  • robo-doradcy czyli komputery, które na podstawie rozmów samodzielnie przygotowują i przedstawiają klientom najlepsze rozwiązania finansowe, również wymagają oswojenia. W dniu dzisiejszym Polacy nie ufają sztucznej inteligencji i wolą zachować wpływ na podejmowane decyzje. Na obsługę przez wirtualnego doradcę nie zgodziłoby się zdecydowanie blisko 60 proc. ankietowanych
  • poziom zaufania do maszyn zmienia się wraz z upływem czasu. Za 10 lat na pomoc wirtualnego doradcy zgodziłoby się już ponad 36 proc. badanych, podczas gdy 35 proc. powiedziałoby mu zdecydowanie nie

Kredyt po zeskanowaniu reklamy, sprawdzenie salda w rękawiczce


Czeka nas dalszy rozwój zdalnych kanałów sprzedaży i obsługi, choć część z nich może się dziś wydawać czystą science fiction. W przyszłości kolejne procesy zostaną zautomatyzowane, dokumentacja papierowa wyeliminowana, a akcja kredytowa ściślej powiązana z zakupami.
  • już wkrótce możliwe będzie kupowanie rzeczy na kredyt bezpośrednio z reklamy przez zeskanowanie jej smartfonem - taka wizja zakupów jest w ciągu najbliższego roku zdecydowanie prawdopodobna jedynie dla 6 proc. pytanych, za to za 10 lat jest to już pewne dla ponad 40 proc.
  • podobnie wygląda nasze nastawienie do korzystania z inteligentnych ubrań - jedynie 13 proc. uważa, że w tym roku wejdą one do powszechnego użycia. Jednocześnie ponad 70 proc. twierdzi, że stanie się to normą za 10 lat – co ciekawe, częściej uważają tak mężczyźni niż kobiety (prawie 74 proc. versus niecałe 67 proc.).
  • blisko 90 proc. uważa, że za dziesięć lat podpis odręczny zostanie zastąpiony elektronicznym. Dla ponad 60 proc. jest to zdecydowanie prawdopodobne, przy czym kobiety sądzą tak częściej niż mężczyźni (69 proc. versus 56 proc.)
  • również prawie 90 proc. Badanych sądzi, że za 10 lat oferty banku będą dostarczane zdalnie, w czasie rzeczywistym i w konkretnej lokalizacji (np. ubezpieczenie turystyczne podczas kupowania biletów lotniczych lub pożyczka podczas wybierania w sklepie nowego modelu pralki)

- Banki przyszłości będą z pewnością jeszcze wygodniejsze, lepiej wspierające człowieka w jego finansowych, i nie tylko finansowych decyzjach. Umożliwią to nowe technologie, które, jak wynika z badania #finanseprzyszłosci, klienci, mimo początkowego zdziwienia, coraz chętniej akceptują. Sztuczna inteligencja, robo-doradcy, rozszerzona rzeczywistość i urządzenia mobilne, połączone w jeden organizm mogą dać gigantyczny efekt wzmacniający wygodę i bezpieczeństwo usług bankowych - mówi Iwona Jarzębska, Dyrektor Departamentu Public Relations Banku Millennium.

Informacje o badaniu
Metryka badania: badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 18 do 60 lat deklarujących posiadanie konta bankowego. Technika badawcza: CATI.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: