Czy darmowa karta debetowa faktycznie nie kosztuje?
2018-02-21 09:39
Karty za 0 zł? © ollegn - Fotolia.com
Czy darmowa karta debetowa faktycznie nic nie kosztuje? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jego działania w tym zakresie były rezultatem licznych skarg ze strony konsumentów, którzy zwracali uwagę, że banki pobierają prowizję pomimo spełnienia przez nich warunków niezbędnych do nienaliczania żadnych opłat. UOKiK przyjrzał się sprawie. Sprawdzono 18 banków i zakwestionowano praktyki aż 13 z nich.
Przeczytaj także: Spready walutowe BPH, PKO BP i Pekao pod lupą UOKiK
W wyniku przeprowadzonych działań zastrzeżenia UOKiK wzbudziły:- reklamy, z których wynikało, że karty debetowe są darmowe, o ile ich posiadacz wykona w danym okresie rozliczeniowym transakcje w określonej ilości lub wartości,
- niejasne informacje na stronach internetowych banków,
- sposób, w jaki kontrolowane instytucje naliczały opłaty za użytkowanie kart debetowych.
Jak się okazało, w rzeczywistości brak opłat zależał od zaksięgowania danego zakupu przez bank.
- Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
fot. ollegn - Fotolia.com
Karty za 0 zł?
Podsumowanie działań UOKiK
- Pięć banków nie wzbudziło wątpliwości urzędu: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao.
- Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank.
- Urząd wydał sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji. Więcej o szczegółach zwrotu dowiesz się z decyzji UOKiK.
- Jedno postępowanie jest w toku – przeciwko Alior Bankowi.
Przeczytaj także:
Dystrybutor Green Magma ma zwrócić pieniądze konsumentom
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
oferta banków, darmowa karta debetowa, ochrona konsumentów, nieuczciwe praktyki rynkowe, banki, kontrola UOKiK
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)