eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweCzy FinTech wygryzie banki?

Czy FinTech wygryzie banki?

2018-04-11 10:41

Czy FinTech wygryzie banki?

Czy FinTech wygryzie banki? © Jakub Jirsák - Fotolia.com

Nie ma już odwrotu, banki wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą coraz więcej spraw załatwiać przez internet czy telefon, muszą inwestować w nowe technologie - aplikacje mobilne, Big Data, czy blockchain. Rosnące wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań w bankowości owocuje intensywnym rozwojem sektora FinTech. Czy to może oznaczać, że klasyczne banki już wkrótce stracą rację bytu?

Przeczytaj także: Bankowość detaliczna po pandemii, czyli banki do zmiany

Przedstawiciele branży przekonują, że współcześni klienci FinTechu to nie - jakby się mogło wydawać - statystyczni Millenialsi, którzy nigdzie nie ruszają się bez swojego smartfona. W większości są to bowiem osoby około 35 roku życia, które zyskały już pewne, dość zresztą spore rozeznanie w obsłudze bankowości elektronicznej i teraz kierują swą uwagę na rozwiązania dostępne z poziomu urządzeń mobilnych.

Ich poszukiwania usług finansowych poza sektorem finansowym zdeterminowane są w głównej mierze wygodą, co potwierdzają zresztą przedstawiciele instytucji pożyczkowych, takich jak Wonga, Euroloan, czy iwoca.
– Do naszej firmy klientów przyciąga głównie szybkość uzyskania pożyczki – stwierdził Adam Kuśnierkiewicz, country manager Mash Poland, właściciela marki Euroloan podczas II Kongresu FinTech, zorganizowanego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych.

Zdaniem Agnieszki Wachnickiej, Dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego, grupa klientów, którzy nie zdają sobie sprawy, w jakiej firmie czy instytucji wnioskują o kredyt jest wciąż znacząca. Co więcej – nie mają często świadomości, czy zaciągają zobowiązanie finansowe w banku, czy w instytucji pożyczkowej. I – chociaż w badaniach deklarują oni, że bezpieczeństwo w finansach ma dla nich kluczowe znaczenie – to ostatecznym kryterium wyboru staje się dla nich i tak prostota procedur czy wyeliminowanie papierologii.

fot. Jakub Jirsák - Fotolia.com

Czy FinTech wygryzie banki?

Dalszy rozwój sektora FinTech z pewnością zdynamizuje implementacja unijnej dyrektywy PSD2, a także wsparcie ze strony regulatora, czyli KNF.


To skupienie klientów na szybkim i łatwym dostępie do usług on-line rodzi pytanie o kwestie ich świadomości na temat bezpieczeństwa zawieranych transakcji oraz udostępnianych przez klientów danych osobowych.
– Klientów przyciągają przede wszystkim ciekawe rozwiązania i ceny. Trzeba jednak pamiętać, że za niektóre usługi płacimy dziś dodatkowo danymi osobowymi i swoją prywatnością – podkreślił Łukasz Wroński, Dyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów w UOKiK.

W powszechnej świadomości FinTechy cieszą się mniejszym zaufaniem niż banki, a jednak – w opinii Mariusza Zabrockiego, dyrektora zarządzającego iwoca – zaufanie nie wynika z regulacji, tylko z siły marki. Ludzie ufają bowiem podmiotom, które widzą dziesiątki razy w telewizji czy w Internecie. Zaufanie do sektora będzie rosło wraz z jego powszechniejszą obecnością na rynku.
– Kwestia budowania marki jest istotna, ale to regulacje są podstawą działania branży – zaakcentował Adam Kuśnierkiewicz. – Jeśli jakaś firma nie będzie działać fair, klienci szybko ją zweryfikują.

Sylwia Drejer-Cichucka, Dyrektor Departamentu Produktu i Rozwoju Biznesu w wonga.com w Polsce, dodała, że na bazie doświadczeń jej firmy i przeprowadzonych badań, bezpieczeństwo dla klientów oznacza prostotę produktu. Klient czuje się bezpiecznie, kiedy rozumie, jak pożyczka działa i ma pewność, że nic go nie zaskoczy podczas spłaty. Tworzone regulacje pomogą zaś sektorowi w budowaniu zaufania.

Dalszy rozwój sektora FinTech z pewnością zdynamizuje implementacja unijnej dyrektywy PSD2, a także wsparcie ze strony regulatora, czyli KNF (np. Innovation Hub).
– W kontekście innowacji zwraca uwagę wsparcie, jakiego udziela innowacyjnym podmiotom Komisja Nadzoru Finansowego, która niedawno uruchomiła program Innovation Hub, jak również powołała do życia Departament Innowacji Finansowych (FinTech). Znakomicie wpisuje się to w ogólną tendencję wspierania przez krajowe organy nadzorcze podmiotów oferujących innowacyjne rozwiązania technologiczne w dziedzinie finansów – powiedział mec. Marcin Czugan, Wiceprezes Zarządu KPF.

Jednak polski sektor bankowy nie daje się wyprzedzić nowym graczom – od początku transformacji jest bardzo innowacyjny. Rozwiązania z zakresu bankowości mobilnej bądź wirtualnej portmonetki, znakomicie pokazują siłę sektora i wysoki poziom jego rozwoju. Ostatecznego wyboru dostawcy usług dokonają jednak sami Klienci, określani mianem konsumentów 3.0, którzy nauczą się, co w danej sytuacji jest dla nich lepsze i wygodniejsze.
– Wygra ten, kto będzie w odpowiednim czasie i miejscu, czyli tam, gdzie klient akurat danej usługi potrzebuje – podsumował Mariusz Zabrocki.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Albert771 / 2018-04-11 20:56:39

    sporo fintechów zajęło się branżą faktoringową ale nie wydaje mi się żeby swoją działalnością zdeklasowały jakby nie patrzeć duże stabilne firmy odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: