eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweMają 80 lat i zaległe rachunki za telefon na ponad 100 tys. zł

Mają 80 lat i zaległe rachunki za telefon na ponad 100 tys. zł

2018-05-09 12:28

Mają 80 lat i zaległe rachunki za telefon na ponad 100 tys. zł

Seniorka z rachunkiem © Bojan - Fotolia.com

Niezapłacony abonament telefoniczny to jeden z powodów, przez który nazwiska Polaków "lądują" w rejestrze dłużników. Problem wcale nie jest mały i dotyczy każdej grupy wiekowej. Seniorzy nie są więc żadnym wyjątkiem. W bazie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor widnieje przeszło 26 tys. osób 65+, których zaległe rachunki za telefon opiewają na prawie 57,6 mln zł. W grupie seniorów niepłacących za rozmowy dominują kobiety, co jest dość zaskakujące, jeżeli weźmie się pod uwagę, że komórkę posiada tylko co 3. seniorka.

Przeczytaj także: Dłużnicy telekomów mają do oddania 713 mln złotych

Statystyki prowadzone przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor wskazują, że wśród niepłacących za telefon seniorów jest 13 997 kobiet i 11 835 mężczyzn. Kobiety odpowiedzialne są za 54 proc. z 57,6 mln zł zadłużenia seniorów wobec operatorów komórkowych. Średni dług per capita sięga 1 613 zł, a składają się na niego zarówno zaległe opłaty za komórki, jak i niezapłacone faktury za telefon stacjonarny.

Zlecone przez BIG InfoMonitor badanie dowodzi, że telefonu komórkowego nie posiada co czwarty senior. W tej grupie dominują kobiety (34 proc.), wśród starszych panów odsetek ten jest ponad dwukrotnie niższy (14 proc.). Jednocześnie warto podkreślić, że wśród młodszych seniorów (65-74 lata) rozpowszechnienie telefonów komórkowych jest znacznie większe - wynosi ono aż 80 proc. z czego 30 proc. to smartfony. Komórki są zdecydowanie częściej w posiadaniu mieszkańców największych miast (85 proc.) niż wsi (63 proc.).

fot. Bojan - Fotolia.com

Seniorka z rachunkiem

Najstarszym dłużnikiem telekomunikacyjnym wśród kobiet jest 77-letnia mieszkanka Bydgoszczy, jej dług sięga 73 tys. zł.


Jeśli już 65-latek czy też starszy klient decyduje się na telefon, to aparatem pierwszego wyboru jest telefon z przyciskami. Dwie trzecie dysponuje aparatem z przyciskami, a tylko co trzeci z ekranem dotykowym. Z duchem czasu chętniej idą panowie i smartfonem może się pochwalić - 31 proc. mężczyzn i tylko mniej niż co piąta seniorka (18 proc.). Badani odpowiedzieli też na pytanie: Czy zdarza im się na co dzień korzystać z internetu? 32 proc. przyznało, że tak. I w tym przypadku również widać różnice w zachowaniu w zależności od płci, bo częściej do wirtualnego świata zaglądają mężczyźni (41 proc.) niż kobiety (26 proc.). Internet chętniej wykorzystywany jest także przez osoby z większych miast (ok. 45 proc.) niż ze wsi (22 proc.).
- Pocieszający jest fakt, że seniorzy stanowią tylko 8 proc. wszystkich dłużników telekomunikacyjnych. Najwięcej niepłacących rachunków za telefon przypada na 25 a 34 latków. W tym wieku jest co czwarty wpisany do BIG InfoMonitor dłużnik telekomunikacyjny. Prawie co ósma osoba z kłopotami w spłacie tego rodzaju rachunków nie ma skończonych 24 lat – zaznacza Sławomir Grzelczak prezes BIG InfoMonitor.
Dwa razy wyższy jest również przeciętny dług telekomunikacyjny ogółu dłużników wpisanych do BIG InfoMonitor, niż osób po 65 roku życia. Gdy seniorzy mają średnio 1613 zł zaległości z powodu niezapłaconych rachunków telefonicznych, to przeciętna dla wszystkich dłużników telekomów wynosi aż 3 249 zł.

80-latek i 77-latka z tysiącami długu za telefon


Najstarszym dłużnikiem telekomunikacyjnym wśród kobiet jest 77-letnia mieszkanka Bydgoszczy, jej dług sięga 73 tys. zł, zaś wśród mężczyzn jest to 80-latek z Elbląga, którego zadłużenie wynosi 40 346 zł.

UE chce tańszych rozmów międzynarodowych ze względu na seniorów


Właśnie m.in. ze względu na seniorów dzwoniących ze stacjonarnych telefonów do pracujących za granicą dzieci i wnuków Unia chce zrobić drugi krok w obniżkach cen rozmów telefonicznych. Po tym jak w zeszłym roku wprowadziła zrównanie opłat roamingowych za rozmowy i SMS-y na terenie Unii z cenami za rozmowy i SMS-y w kraju w którym zakupiony został telefon (Roam Like At Home), teraz zamierza zrównać ceny połączeń międzynarodowych z krajowymi. Ceny rozmów międzynarodowych w ramach UE są średnio trzykrotnie droższe niż opłaty za połącznia w danym kraju. Są też kraje, gdzie stawka ta jest nawet sześciokrotnie wyższa. Działania Unii miałyby pomóc w szczególności ograniczyć opłaty starszym konsumentów. Na razie zmianom przeciwne są telekomy.
Informacje o badaniu
Badanie zostało wykonane przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor, w listopadzie 2017, metodą wywiadów telefonicznych (CATI), na próbie 502 osób przebywających na emeryturze w wieku 65+ lat (kobiety) oraz 65+ lat (mężczyźni). Próba była reprezentatywna dla populacji kobiet i mężczyzn w przyjętych przedziałach wiekowych. Ponad połowę 502 osobowej próby stanowiły kobiety i mężczyźni między 65 a 74 rokiem życia.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: