Polska zamknięta na otwartą bankowość
2018-06-20 10:08
Polska zamknięta na otwartą bankowość © duncanandison - Fotolia.com
Przeczytaj także: 3 kluczowe wyzwania dla banków po PSD2
Cyfryzacja polskiego sektora bankowego stoi na bardzo wysokim poziomie. Okazuje się, że w tej kwestii nie tylko nie ustępujemy innym krajom EMEA (Europa, Afryka, Bliski Wschód), ale wręcz plasujemy się w regionalnej awangardzie. Opracowany przez Deloitte raport EMEA Digital Banking Maturity 2018 wskazuje, że nasze banki, obok rosyjskich, tureckich, szwajcarskich i hiszpańskich, plasują się na czele cyfrowego wyścigu. Wyniki lepsze od średniej udało nam się osiągnąć we wszystkich 6 badanych ścieżkach:- poszukiwaniu informacji o banku,
- otwieraniu konta,
- wdrożeniu klienta,
- codziennej bankowości,
- poszerzeniu relacji oraz
- zakończeniu relacji klienta z bankiem.
O ostatecznym sukcesie przesądzi odnalezienie się w świecie otwartej bankowości oraz rozszerzenie oferty o usługi pozabankowe (beyond banking).
– Dyrektywa PSD2 spowoduje, że banki ułatwią dostęp do rachunków i płatności swoich klientów, co będzie jednak dopiero pierwszym krokiem na drodze do otwartej bankowości, której symbolem są właśnie API – mówi Grzegorz Cimochowski, Partner, Lider Sektora Instytucji Finansowych w Polsce, Deloitte.
Korzystanie z API przypomina proces wykorzystywany dzisiaj podczas wykonywania przelewu, z tym, że obecnie firmy świadczące takie usługi muszą zawierać osobne umowy z każdym z banków. Dzięki PSD2 nie będzie to konieczne, bo banki będą zobowiązane umożliwić komunikację swoich systemów z systemami podmiotów trzecich, właśnie za pośrednictwem interfejsu API.
fot. duncanandison - Fotolia.com
Polska zamknięta na otwartą bankowość
Wciąż zamknięta otwarta bankowość
Z analizy przeprowadzonej przez Deloitte wynika, że najbardziej zaawansowane pod względem otwartości API w Europie są banki w Finlandii, Estonii, Danii, Litwie, Rosji, Łotwie, a także Irlandii, Niemczech i na Słowacji. Polska znalazła się w grupie krajów, wraz z Węgrami i Włochami, w których sektor bankowy pozostaje niemal zamknięty na szanse, które niesie ze sobą dostęp do API.
Jak zauważają eksperci Deloitte dyrektywa PSD2 zobowiązuje banki jedynie do otwarcia sfery płatności. To czy stanie się podobnie z pozostałymi funkcjonalnościami zależy wyłącznie od ich dobrej woli. Chodzi, m.in. o monetyzację danych, usługi zaufania publicznego, sprzedaż produktów kredytowych i inwestycyjnych czy obsługę produktów bankowych.
– Wiele zachodnich banków otworzyło swoje API i to zanim zaczęła obowiązywać PSD2 w znacznie szerszym zakresie niż wymaga tego dyrektywa. Dobrym przykładem jest, m.in.: hiszpańska grupa bankowa BBVA, która oprócz otwarcia podstawowych API, udostępnia własne produkty, usługi firmy trzeciej oraz monetyzuje dane – mówi Daniel A. Majewski, Menedżer w zespole Doradztwa Strategicznego dla sektora finansowego w Europie Środkowej.
Zdaniem ekspertów Deloitte potencjał funkcjonalności pozabankowych (tzw. beyond banking) łączących klientów z szerzej rozumianym cyfrowym ekosystemem jest jednak daleko większy i obejmuje również handel, podróże czy usługi publiczne. Dużą rolę w tym względzie odgrywają fintechy, których dynamiczny rozwój w wielu krajach zrewolucjonizował krajobraz usług bankowych.
– Historia pokazuje, że jeśli nie wpuści się ich drzwiami, to i tak wejdą oknem. Tylko od polskich banków zależy jak proces otwartej bankowości będzie przebiegał. Zarówno w interesie ich samych, jak i ich klientów, jest to, by ta otwartość nie pozostała jedynie w sferze teoretycznej – podsumowuje Grzegorz Cimochowski.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)