Zbliżeniowa metoda płatności
2006-05-25 00:03
Royal Philips Electronics i Visa International ogłosiły wyniki badań nt. wykorzystania technologii bezprzewodowej łączności bliskiego zasięgu (NFC - near field communication) i płatności zbliżeniowych wskazujące, że konsumenci dostrzegają wygodę i łatwość tej metody oraz fakt, że płacenie za pośrednictwem telefonu komórkowego jest "trendy".
Przeczytaj także: Płatności mobilne w sieci Plus GSM
Technologia NFC ułatwia bezpieczną bezprzewodową łączność na niewielką odległość pomiędzy urządzeniami elektronicznymi, jak np. telefony komórkowe, przenośne komputery, czy terminale płatnicze. W połączeniu z metodą płatności zbliżeniowych (bezstykowych) technologia ta umożliwia bezpieczne i wygodne zakupy z użyciem urządzeń przenośnych takich jak telefon komórkowy. W przeprowadzonych badaniach, wykorzystując "komórki" dostosowane do technologii NFC uczestnicy dokonywali transakcji w kilku wariantach – np. zakup w barku kawowym, ściągnięcie na swoje urządzenie zapowiedzi filmu w sklepie DVD, dokonywany w domu zakup w sklepie telewizyjnym, czy też zakup biletów z "inteligentnego" plakatu.Rezultaty badań i ich możliwe konsekwencje
Uczestnicy badań zaakceptowali i pochwalili koncepcję połączenia w telefonie komórkowym funkcji przesyłu informacji i bezpiecznych płatności. Szczególnie dobrze przyjęto możliwość dokonywania w ten sposób zakupów detalicznych – uczestnicy uznali bowiem, że technologia NFC firmy Philips oraz metoda płatności zbliżeniowych organizacji Visa są łatwe w użyciu, wygodne i szybkie.
Oto najważniejsze wnioski z przeprowadzonych badań:
• Atrakcyjność transakcji realizowanych za pomocą urządzeń komórkowych, które uważane są za zgodne z ostatnimi trendami mody. Uczestnikom podobało się ściąganie plików z "inteligentnych" plakatów opartych na technologii NFC; bardzo przychylnie przyjęto też możliwość zakupu w ten sposób biletów na imprezy rozrywkowe i artystyczne. Nowa technologia określana była jako modna i "zapierająca dech".
• Łatwość płatności z pomocą telefonu komórkowego. Konsumenci uważają, że dokonanie płatności za pośrednictwem "komórki" to zadanie niezwykle łatwe. Czas potrzebny na opanowanie nowej technologii był bardzo krótki - wszyscy dobrze dawali sobie radę z obsługą telefonu czy terminalu płatniczego. Po to, by zrealizować transakcję uczestnicy intuicyjnie zwracali swój telefon w kierunku terminalu, podobnie jak czyniliby to z użyciem karty płatniczej.
• Wygoda i szybkość. Uczestnicy przeprowadzonych prób podkreślali łatwość, wygodę i szybkość zbliżeniowych transakcji płatniczych z użyciem telefonów komórkowych w technologii NFC. Podobało im się również, że nie muszą stale nosić przy sobie portfela czy portmonetki.
• Automatyzm transakcji "przychodzących". Przy zakupie lub elektronicznym ściągnięciu informacji transakcje z użyciem telefonu komórkowego odbywają się w sposób automatyczny. Uczestnikom odpowiadała łatwość i prostota transakcji, wymagających jedynie przyłożenia telefonu do czytnika NFC. Jednakże w przypadku transakcji "wychodzących", jak np. odsprzedaż biletu przyjacielowi, preferowanym rozwiązaniem może okazać się inicjowanie transakcji poprzez wydanie odpowiedniego polecenia.
• Potrzeba jasnego i spójnego oznakowania punktów sprzedaży. Uczestnicy przeprowadzonych prób zazwyczaj wypatrywali znaków informujących, gdzie można realizować transakcje NFC. Intuicyjnie szukano ich bezpośrednio nad czytnikiem. Nie dopuszczano możliwości, żeby klienci musieli zgadywać i długo rozglądać się za takim miejscem.
"Przeprowadzone badania dowodzą, że konsumentom przypadła do gustu łatwość z jaką, będąc w ruchu, można posługiwać się urządzeniami w technologii NFC w celu uzyskania i opłacenia treści rozrywkowych, informacji i różnorodnych usług. Obecnie inicjatywę przejąć musi przemysł, by drogą efektywnej współpracy w opracowywaniu wspólnych standardów i budowie odpowiedniej infrastruktury umożliwić praktyczną realizację możliwości, jakie oferuje nam technologia. Przy tym wszystkim, priorytetem muszą pozostać potrzeby ostatecznego użytkownika" - oświadczył Christophe Duverne, wiceprezes Philips Semmiconductors i przewodniczący Forum NFC.
Badania firmy Philips i organizacji Visa przeprowadzono w grudniu 2005 r. w Ameryce Płn. - w ramach działań obu stron na rzecz zwiększenia wygody, łatwości i bezpieczeństwa płatności z użyciem urządzeń komórkowych. Celem badania było uzyskanie pogłębionej wiedzy o możliwych zastosowaniach nowych metod i o reakcjach, jakie mogą one wzbudzić wśród konsumentów.
Przeczytaj także:
Płatności zbliżeniowe. Jak nie stracić danych i pieniędzy?
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl