PKO BP i Pekao SA podzielą rynek kont
2006-05-26 09:36
Dane na koniec marca 2006 roku © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Liczba ROR w Polsce w III kw. 2009
Co trzecie konto osobiste w Polsce prowadzone jest przez PKO BP, co piąte w Pekao SA lub Banku BPH. Te trzy instytucje zagarnęły również ponad połowę rynku kart płatniczych.fot. mat. prasowe
Dane na koniec marca 2006 roku
banki; b.k. – bank nie posiada kanału internetowego,
b.d. – bank podał jedynie liczbę wszystkich klientów korzystających z bankowości internetowej,
* łączna liczba ROR i RO
Na koniec pierwszego kwartału tego roku aż sześć (wliczając w to BRE Bank) polskich instytucji prowadziło powyżej jednego miliona rachunków oszczędnościowo rozliczeniowych. Niezmiennym liderem pozostaje na tym polu bank PKO BP, który łącznie z wirtualnym Inteligo, obsługuje blisko 6 milionów kont osobistych. Jego pozycji nie zagrozi nawet planowane połączenie banków Pekao SA i BPH. Gdyby doszło do niego w tej chwili, trzecie miejsce na podium zająłby BRE Bank, którego dwa detaliczne oddziały – mBank i MultiBank, prowadzą blisko 1,1 mln ROR-ów. Wysoka pozycja tego banku jest szczególnie warta uwagi ze względu na to, że na rynek bankowości detalicznej wszedł on stosunkowo późno, uruchamiając wirtualny mBank w listopadzie 2000 roku. Z drugiej jednak strony jak wynika z prezentowanych danych, klienci tego banku nie korzystają aktywnie z kart płatniczych, co może sugerować, że dla wielu z nich wciąż jest to instytucja drugiego wyboru. Do tej pory bank nie informował też o większej operacji czyszczenia nieużywanych kont. Tego typu zarzut konkurenci kierują też w stronę PKO BP.
Z doświadczenia kilku polskich banków z przeszłości wynika, że jeśli na bieżąco nie przeprowadza się procesu zamykania nieużywanych kont, nawet 20 proc. wszystkich rachunków może być martwa. Trzeba jednak pamiętać, że coraz więcej klientów posiada co najmniej dwa rachunki w różnych bankach, traktując jeden jako awaryjny, a też same banki zamykają nieużywane rachunki stopniowo, by nie wpływało to na prezentowane wyniki. Jak się jednak okazuje, pomimo trwających promocji cenowych i intensywnych kampanii reklamowych, w porównaniu z końcem 2005 roku, klientów posiadających rachunek osobisty nie przybywa, a czasami wręcz ubywa np. takim instytucjom jak Pekao SA, ING BSK, BZ WBK, Citibank czy Millennium. Może to zatem oznaczać, że z usług tych instytucji w ostatnim czasie więcej osób rezygnuje, niż do nich przychodzi. Tendencję tę widać zresztą wyraźnie w wynikach badań firmy Pentor, gdzie liczba dorosłych Polaków deklarujących posiadanie ROR pozostaje na podobnym poziomie od 2001 roku.
fot. mat. prasowe
oprac. : eGospodarka.pl