MŚP woli karty kredytowe od debetowych
2018-10-23 12:22
MŚP woli karty kredytowe od debetowych © Thissatan - Fotolia.com
Przeczytaj także: Służbowa karta kredytowa to niższe koszty działalności?
Jak już wspomniano we wstępie, przedstawiciele rodzimego sektora MŚP wydatki służbowe najczęściej regulują przelewem - takiej odpowiedzi udzieliło aż 60,5 proc. respondentów przepytanych na potrzeby badania „Obrót bezgotówkowy w MŚP” - projektu, którego realizację Diners Club Polska zlecił Instytutowi Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS). Na brak popularności nie może narzekać również gotówka, po którą sięga co drugi z badanych przedsiębiorców.Analiza dowodzi również, że o wielkości udziału gotówki w wydatkach służbowych decyduje przede wszystkim rozmiar firmy. Najczęściej (58 proc.) sięgają po nią mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające do 9 pracowników) oraz małe, zatrudniające 10 do 49 osób firmy (43,5 proc. z nich). Wśród średnich przedsiębiorstw (50-249 pracowników) gotówki używa zaledwie co piąte.
MŚP preferują karty kredytowe
Z badania Diners Club Polska wynika, że kart (kredytowych lub debetowych) do rozliczania wydatków służbowych używa prawie 30 proc. ankietowanych, przy czym wykorzystywanie kart kredytowych deklaruje ponad 15 proc. badanych, a kart debetowych 12 proc. ankietowanych z tego sektora. Z kart przedpłaconych korzysta tylko 2,3 proc. przedsiębiorców.
- Klienci firmowi o wiele częściej niż detaliczni sięgają po karty kredytowe, bo wiedzą jak dobry, wygodny i pożyteczny jest to dla nich produkt. Z pomocą kart służbowych najchętniej wydatki służbowe rozliczają małe przedsiębiorstwa, „plastiku” używa aż 37 proc. z nich. W posiadaniu służbowej karty jest również ponad 28 proc. mikrofirm. W przypadku przedsiębiorstw średnich ten odsetek sięga 12,6 proc. – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.
Według najnowszego raportu Narodowego Banku Polskiego w Polsce wydanych jest ponad 40 mln kart płatniczych. 31,7 mln stanowią karty debetowe, natomiast kredytowych jest niecałe 6 mln.
fot. mat. prasowe
W jaki sposób rozliczane są wydatki służbowe w Pana/Pani firmie?
MŚP cenią kredytówki
Jakie atuty kart kredytowych MŚP cenią najbardziej? 27 proc. przedsiębiorców zwraca uwagę, że karty kredytowe ułatwiają im rozliczanie służbowych wydatków. Z kolei co czwarty zauważa, że długi okres bezodsetkowy daje mu dostęp do darmowego finansowania.
- W zależności od oferty okres bezodsetkowy w karcie kredytowej może sięgnąć nawet 59 dni. Dla firm oznacza to de facto darmowe finansowanie na okres dwóch miesięcy. Po jego zakończeniu możliwe jest natomiast skorzystanie z kredytu karty, który także może mieć atrakcyjne parametry. Np. w kartach Diners Club oprocentowanie kredytu karty jest obecnie jednym z najniższych na rynku i wynosi 6 proc. – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.
Wg badania kredyt w karcie jest istotnym narzędziem wspierającym płynność finansową 13 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP. Dla 21 proc. posiadanie karty kredytowej oznacza przede wszystkim brak kosztów wynikających z konieczności przechowywania gotówki. 15 proc. badanych wskazało, że karty kredytowe ułatwiają im rozliczenie służbowych podróży.
Służbowe karty – oprocentowanie kredytu i lepsza kontrola wydatków
Czym kierują się przedsiębiorcy przy wyborze karty kredytowej? 45 proc. firm zwraca uwagę na internetowy dostęp do wszystkich kart, który umożliwia stałą kontrolę wydatków. Niemal równie ważna jest wysokość oprocentowania kredytu w karcie (na ten aspekt zwraca uwagę 41 proc. badanych). Dla 39 proc. przedsiębiorców istotna jest również długość okresu bezodsetkowego. Blisko co czwarty badany zwracał z kolei uwagę na bogaty pakiet usług dodanych, takich jak ubezpieczenie czy ułatwienia w podróży służbowej. Co ciekawe 13 proc. ankietowanych wybierając kartę sprawdza, czy oferuje ona program lojalnościowy, umożliwiający np. zbieranie punktów wymienianych na pieniądze, prezenty lub mile lotnicze.
fot. mat. prasowe
Powody używa służbowych kart kredytowych
Wsparcie rozwoju bezgotówkowego
Udział gotówki w obrocie stale się zmniejsza. Przyczynia się do tego rozwój technologii oraz wiele akcji promujących tego typu płatności. Na przykład kampania społeczna „Warto Bezgotówkowo”, w ramach której trwa obecnie Tydzień Płatności Bezgotówkowych. Ma na celu popularyzację bezgotówkowych form płatności poprzez edukację oraz specjalne promocje w tym okresie. W ramach tej akcji karty Diners Club Klasyczna, LOT i Traveler można zamówić bez pierwszej opłaty rocznej. Wystarczy złożyć wniosek w trakcie promocji, która w Diners Club trwa do 28 października – tydzień dłużej niż kampania „Warto Bezgotówkowo”.
fot. mat. prasowe
Najbardziej istotne cechy przy wyborze firmowej karty kredytowej
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań i Raportów Społecznych (IBRIS) we wrześniu 2018 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc., poziom ufności 0,95.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)