Edukacja finansowa jest ważna. Przynajmniej w teorii
2019-02-01 11:36
Edukacja finansowa jest ważna © fotofabrika - Fotolia.com
Przeczytaj także: Finanse: wiedza Polaków na 3+
Wprawdzie młodzi Polacy uważają, że poziom ich wiedzy finansowej nie przedstawia się źle, to jednocześnie jednak okazuje się, że faktyczne umiejętności w tym zakresie pozostawiają trochę do życzenia - dowodzi badanie „Wiedza finansowa Polaków”, które firma Maison&Partners zrealizowała dla platformy edukacyjnej Kapitalni.org przez firmę Maison&Partners. 86 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata przyznaje, że edukacja finansowa jest istotna, a niemal co trzeci chciałby poszerzyć swoją wiedzę o prawach konsumenta i tajnikach prowadzenia działalności gospodarczej.Wysoka samoocena i średnie umiejętności
Jeśli porównać odpowiedzi młodych Polaków z deklaracjami starszych, to wyraźnie widać, że ci pierwsi mają znacznie wyższą samoocenę, jeżeli chodzi o korzystanie z płatności bezgotówkowych. Równie dobrze oceniają swoją wiedzę z zakresu praw konsumenta i oszczędzania. Z drugiej strony 29 proc. osób w wieku 18-24 przyznaje, że nie ma żadnej wiedzy o systemie emerytalnym (wobec 15 proc. ogółu badanych), a 28 proc. że zupełnie nie zna się na inwestowaniu.
- W niektórych dziedzinach młodzi przeceniają swoje umiejętności, ale są też takie, w których, wbrew deklaracjom, radzą sobie lepiej niż przedstawiciele pozostałych grup wiekowych. Niepokoić może fakt, że aż 78 proc. młodych Polaków nie wie, jak działa karta kredytowa, a 73 proc. nie umie wskazać co to jest debet – mówi Agnieszka Szczepanik, dyrektor ds. Edukacji w Wonga Polska, nadzorującą platformę Kapitalni.org.
Ankietowani z grupy 18-24 bardzo dobrze radzą sobie z kolei z zagadnieniami dotyczącymi budżetu domowego. W tej dziedzinie uzyskali lepsze wyniki od przedstawicieli pozostałych grup wiekowych.
fot. mat. prasowe
Wiedza na jakie tematy ekonomiczne byłaby Pani/Panu najbardziej przydatna?
- Najwięcej, bo prawie połowa osób przed 25 rokiem życia poprawnie wskazała, że planowanie budżetu domowego powinno obejmować okres roku, bo tylko wtedy można uwzględnić wydatki wymagające przemyślenia, np. wakacje. Starsi respondenci najczęściej błędnie wskazywali, że budżet domowy można przygotować tylko na miesiąc do przodu – mówi Agnieszka Szczepanik z Wonga Polska.
Młodzi i rozsądni
Co ciekawe osoby poniżej 25 lat są również bardziej rozważne od starszych podczas działań w mediach społecznościowych. Aż 72 proc. potrafiło zidentyfikować i podjęłoby należyte środki ostrożności w sytuacji zetknięcia się z ofertą w social mediach, składaną przez oszustów podszywających się pod znaną firmę.
Najmłodsi respondenci dobrze poradzili sobie również z pytaniem dotyczącym kredytów hipotecznych. 48 proc. z nich wie, że kredyt hipoteczny może zostać udzielony konsumentowi tylko w walucie, w której otrzymuje on większość dochodów. Starsi ankietowani częściej wskazywali, że waluta udzielonego kredytu jest zależna od upodobań klienta – takiej odpowiedzi udzieliło aż 65 proc. badanych z grupy 25-44 lata i blisko 62 proc. osób w wieku powyżej 45 lat.
Firmy powinny edukować
86 proc. badanych z grupy 18-24 uważa, że edukacja finansowa jest ważna. Wg młodych za jej szerzenie odpowiedzialne są szkoły (45 proc.) oraz instytucje państwowe (40 proc.). Co ciekawe, 26 proc. respondentów poniżej 24 roku życia uważa, że edukację finansową Polaków powinny wspierać firmy z branży finansowej. W starszych grupach wiekowych te instytucje zostały wskazane przez niecałe 21 proc. ankietowanych.
fot. mat. prasowe
Jak ważne jest edukowanie społeczeństwa na tematy zw. z ekonomią i finansami?
- Dotarcie do młodych ludzi z wiedzą o finansach to ogromne wyzwanie. Aby było to możliwe, niezbędne jest poszukiwanie niekonwencjonalnych metod nauczania – w sposób atrakcyjny i interaktywny oraz przekazywanie informacji użytecznych, które się mogą przydać w życiu. Na platformie kapitalni.org wkrótce udostępnimy na przykład edukacyjną, internetową grę fabularną, która łączy elementy edukacji z angażującymi treściami – mówi Agnieszka Szczepanik z Wonga Polska.
Nota metodologiczna
CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna w ramach cotygodniowego badania omnibusowego Detektor Opinii. Każdy pomiar w ramach sondażu Detektor Opinii jest realizowany na ogólnopolskiej, losowo-kwotowej próbie liczącej min. N=1000 osób, gdzie kwoty są dobierane wg reprezentacji w populacji dorosłych Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. W tym badaniu wzięło udział N=1065 osób. Czas trwania ankiety: około 15 minut.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)