Prezent na Walentynki, czyli kolacje i podróże
2019-02-14 12:21
Zakochani © fot. mat. prasowe
Znamy najnowszy „Mastercard Love Index”. Jego odczyt wskazuje, że prezent na Walentynki jest już normą. Dzień Zakochanych na dobre zagościł w kalendarzu konsumentów, którzy coraz częściej nie szczędzą pieniędzy na świętowanie z ukochaną osobą. Na przestrzeni trzech ostatnich lat walentynkowe wydatki wzrosły o 56%. Upominki coraz częściej kupujemy w internecie (wzrost liczby transakcji o 88% względem 2016 r.), a największa część transakcji ma miejsce 11 lutego.
Przeczytaj także: Prezent na Walentynki: w miłości pieniądze nie grają roli?
Wspólne spędzanie czasu wciąż bezcenne
Mastercard Love Index to wskaźnik obliczany co roku w oparciu o transakcje dokonane kartami (debetowymi, kredytowymi pre paid) w dniach 11-14 lutego.
Jego najnowsza odsłona dowodzi, że na przestrzeni ostatnich trzech lat łączna kwota globalnych wydatków dokonywanych z okazji Dnia Zakochanych wzrosła o ponad połowę. Okazuje się również, że 14 lutego najczęściej kupujemy kwiaty, ale często są one jedynie dodatkiem do głównego prezentu. Coraz chętniej wydajemy pieniądze na spędzanie romantycznych chwil z ukochaną osobą - liczba transakcji w restauracjach wzrosła o 59%, co oznacza, że zagwarantowanie sobie romantycznych wspomnień to ciągle świetny pomysł na Walentynki.
W Walentynki popularnością cieszy się także podróżowanie z ukochaną osobą – liczba transakcji za bilety samolotowe czy kolejowe wzrosła aż o 92%. Często wyjeżdżamy na dłużej, zostając przynajmniej jedną noc w hotelu – wydatki na noclegi wzrosły o 29%.
Prezenty materialne cieszą się natomiast mniejszym zainteresowaniem. Wydatki przeznaczone na zakup biżuterii nieco urosły (o 25%), ale pozostają w tyle za tymi niematerialnymi podarkami, które sprawiają więcej radości.
Zbliżeniowe Walentynki
Płacąc za prezent dla ukochanej osoby lub za wspólną kolację preferujemy szybkie i wygodne rozwiązania. Od 2016 r. wartość wszystkich transakcji zbliżeniowych z okazji Walentynek wzrosła w Polsce o 209%. Średnia w Europie wzrosła o 348%, ale może wynikać to z faktu, że konsumenci w większości krajów kontynentu w ostatnich latach dopiero przyzwyczajają się do płatności zbliżeniowych, a początkowa liczba transakcji bezstykowych była w ich przypadku mniejsza. Warto przypomnieć, że Polska jest liderem zbliżeniowości – zgodnie z raportem Mastercard z 2018 r. pod względem rozpowszechnienia tej nowoczesnej technologii zajmujemy 2. miejsce w Europie (za Czechami).
fot. mat. prasowe
Mastercard Love Index
Rośnie też popularność zakupów online. O 88% wzrosła liczba prezentów zamawianych przez zakochanych w sieci. Jednak wciąż zdecydowaną większość upominków wybieramy osobiście, podczas wizyty w sklepie, zwłaszcza gdy zostawiamy zakupy na ostatnią chwilę, czyli na 14 lutego (97%).
Inne ciekawe wnioski z zestawienia „Mastercard Love Index”:
- Czesi kupują online: Najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, aż o 270% w porównaniu do 2016 r., zanotowano w Czechach.
- Najbardziej zbliżeniowe kraje, w kontekście największego wzrostu liczby płatności bezstykowych, to: Grecja (wzrost o 7 030%), Serbia (wzrost o 2 136%), Bułgaria (o 1 747%) i Rumunia (o 1 742%).
- Grecy najbardziej hojni i romantyczni: Wydatki Greków na prezenty dla ukochanej osoby z okazji Walentynek wzrosły o 114%. Lubią oni też romantyczne kolacje we dwoje – liczba transakcji w restauracjach wzrosła o 639%. Wydają także najwięcej w Europie na kwiaty – o 345% więcej niż 3 lata temu.
- Czesi chętnie podróżują: W miłosną podróż najchętniej wybierają się Czesi – liczba transakcji związanych z tym celem wzrosła o 665%. Zupełnie odwrotnie jest u Słoweńców, którzy mieli najniższy wynik w tym obszarze – spadek o 35%.
Przeczytaj także:
Co kupimy i jak spędzimy Walentynki 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
Walentynki, Dzień Zakochanych, prezent na Walentynki, zachowania konsumentów, sposoby płatności
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)