Kobieta. Strażniczka stabilności budżetu domowego
2019-03-08 13:28
Polka na zakupach © fot. mat. prasowe
W przekonaniu niektórych ciągle pokutuje mit o kobiecej rozrzutności i nieumiejętności radzenia sobie z finansami. Pora go zburzyć. Pomaga w tym opracowany przez Santander Consumer Bank cykl badań “Polaków Porftel Własny”. Wynika z nich wprawdzie, że panie rzeczywiście lubią kupować, ale mają też znacznie bardziej zachowawcze podejście do pieniędzy niż mężczyźni. Częściej też korzystają z promocji - korzystnymi ofertami cenowymi interesuje się przeszło 54,2 proc. respondentek i tylko 45 proc. respondentów.
Przeczytaj także: Kobieca rozrzutność to tylko stereotyp
W skrócie
- Niemal co czwarta Polka bez wahania zrezygnuje z zakupów dla siebie, jeśli konieczne są większe wydatki na rodzinę. Połowa respondentek podejmie taką decyzję, jeżeli w grę wchodzą potrzeby dzieci. Dla porównania, odsetek mężczyzn gotowych na tego rodzaju poświęcenie to zaledwie 20%.
- Badania pokazują, że Polki zdecydowanie częściej cechują zachowania wskazujące na oszczędność, a w wydawaniu pieniędzy są bardziej zachowawcze niż panowie. Jeśli myślą o większych wydatkach, to wówczas starają się rozkładać zakupy w czasie, albo też z wyprzedzeniem gromadzić niezbędne środki.
- To również kobiety zwracają większą uwagę na promocje i oferty specjalne. Jeśli tylko pomoże im to zaoszczędzić, zdecydowanie chętniej niż mężczyźni skorzystają z okazji.
Aż 70 proc. kobiet odpowiada za to, jakie artykuły spożywcze kupić do swojego gospodarstwa domowego. Co druga z nich płaci za nie kartą kredytową. Według Insytutu Badawczego GfK Polonia panie podczas jednorazowej wizyty w centrum handlowym na zakupach spędzają nawet 120 minut. Mężczyznom na zrobienie zakupów wystarczy od 40 do 90 minut.
Polski łowca okazji jest... łowczynią okazji. Co czwarta respondentka badana na zlecenie Santander Consumer Banku deklarowała, że kupuje produkty w promocji. Dla porównania wśród mężczyzn udział ten wynosi zaledwie 16 proc. Panie skłonne są w szczególności do korzystania z poświątecznych oraz letnich wyprzedaży. Prawie 40 proc. kobiet deklaruje, że z nich korzysta. To dwa razy więcej, niż w przypadku mężczyzn. Panie zdecydowanie częściej korzystają też z aplikacji mobilnych sklepów, by zbierać punkty i zamieniać je na zniżki. Dzięki promocjom kobiety są w stanie zaoszczędzić rocznie dla rodzinnego budżetu nawet 1 200 zł (tak deklaruje ok. 40 proc. badanych).
Kobiety są też strażniczkami stabilności budżetu domowego. Jeśli trzeba przeprowadzić w domu remont albo kupić dziecku przybory szkolne, panie przygotowują się do tego odkładając pieniądze znacznie wcześniej, niż mężczyźni. Jednocześnie zdecydowanie bardziej prawdopodobne jest, że to kobieta zrezygnuje z zakupów dla siebie, jeśli budżet domowy czekają większe wydatki. Szczególnie widoczne jest to w sytuacji, gdy trzeba kupić rzeczy potrzebne do szkoły. Aż 42 proc. kobiet jest w stanie odmówić sobie przyjemności. W przypadku mężczyzn taką deklarację składa co piąty mężczyzna.
fot. mat. prasowe
Polka na zakupach
Polki chętnie korzystają z programów lojalnościowych i rabatowych oferowanych przez sklepy. Także produkty bankowe mogą być pomocne podczas zakupów. I nie chodzi tutaj tylko o zapewnienie dodatkowej gotówki czy kwestię wygody związaną z płatnością za pomocą karty. Jak podkreśla Arkadiusz Panek z Santander Consumer Banku, dowodów na oszczędność kobiet dostarczają też dane związane z korzystaniem z kart kredytowych.
W materiale wykorzystano dane z cyklu raportów “Polaków Portfel Własny” Santander Consumer Banku. W 2018 roku opublikowano raporty: “Rodzina w szkole”, “Kochamy okazje”, “Świąteczne przygotowania”. Badania realizowane na potrzeby raportów dotyczą motywacji zakupowych, podejścia do promocji, większych wydatków, organizacji świąt i rodzinnych wydarzeń.
Przeczytaj także:
BIK: kobieca rozrzutność to mit, długi mężczyzn 2 razy wyższe
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
budżet domowy, zarządzanie budżetem domowym, wydatki domowe, finanse gospodarstw domowych, kobiety, oszczędzanie pieniędzy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)