eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansoweZainwestować czy odłożyć?

Zainwestować czy odłożyć?

2006-06-16 11:27

Dobrze zarządzane małe i średnie przedsiębiorstwa mają w obecnych realiach gospodarczych duże pole do popisu. Często rozrastają się na tyle, że ich właściciele stają przed dylematem: inwestować czy odłożyć na czarną godzinę? Zazwyczaj rozsądnie jest zainwestować - nie tylko w firmę obecną, ale także w... wykupienie innej.

Przeczytaj także: Nie chcesz problemu z US? Uważaj na pseudo-faktoring

Na pewnym etapie pomnażania zysków przedsiębiorca może stanąć przed murem – obecnej firmy zbytnio już nie rozwinie, a nagromadzony kapitał szkoda przejadać. W takiej sytuacji warto rozważyć powiększenie strefy wpływów przez wykupienie innego, już działającego biznesu. Mniejsza o to, czy będzie to pomniejszy konkurent z branży, czy firma z zupełnie innego sektora. I tu, i tu obowiązują pewne ogólne zasady, których warto się trzymać.

Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Factors Polska, firmy z sektora usług finansowych pomagającej MŚP, daje dziesięć rad wszystkim odważnym przedsiębiorcom, którzy chcą zwiększyć swoją biznesową strefę wpływów przez wykupienie innej firmy:

• Poznaj branżę.
Jeśli firma, którą chciałbyś kupić jest z sektora, który znasz słabo lub wcale, nie zakładaj, że będziesz się jej uczyć na bieżąco. Poznaj specyfikę i niuanse branży, porozmawiaj z obecnym właścicielem.

• Dbaj o szczegóły.
Konieczna jest staranność w kontaktach z klientami, dostawcami i innymi współpracownikami nowej firmy – tak, by poznać zaplecze naszej przyszłej działalności. Warto sprawdzić sytuację kadry pracowniczej, jego podejścia do dotychczasowego szefostwa i ewentualnych powodów konfliktów.

• Lepiej wcale niż błędnie.
Jeżeli wpadniesz na ślad jakichkolwiek dużych problemów w firmie, nie składaj oferty kupna. Jeśli już złożyłeś - wycofaj, o ile to możliwe. Nie ufaj sobie bezgranicznie, sięgnij po opinię ekspertów z branży. Pomoże Ci to oszacować ryzyko inwestycji.

• Doradca jest złotem.
Ekspert z danej branży jest pomocny, ale zanim wyda się duże pieniądze na inwestycję, warto zdecydować się także na doradztwo finansowe. Jeżeli masz zaufanych specjalistów od księgowości, podatków i prawa, to świetnie. Jeśli jednak ich nie masz – zdobądź ich pomoc na strategiczne tygodnie decydowania o inwestycji.

• Stare, dobre targowanie.
Kalkulacja pierwotnej oferty musi zakładać podwyższenie stawki. Nie przeholuj jednak, pamiętaj zawsze o realiach branży. Kondycja firmy, motywacja jej sprzedaży, ilość konkurentów i pozycja na rynku – wszystkie te zmienne są kluczowe.

• Przygotuj wariant umowy.
Zanim dojdzie do transakcji, powinieneś określić preferowane przez ciebie warunki sprzedaży, sposób i termin płatności, ewentualnie także kwestie gwarancji i rekompensat, jakich oczekujesz od sprzedawcy w razie niewywiązywania się przez niego z postanowień umowy.

• Dialog kształci.
Przez cały czas staraj się utrzymać dialog ze sprzedawcą, reagując elastycznie na sytuację. Nawet wtedy, gdy sprawy idą w złym kierunku. Sukcesowi pomaga dobra komunikacja swoich oczekiwań, a także świadomość możliwych ustępstw.

• Ogłaszamy zmiany.
Kiedy tylko nastąpi zmiana właściciela firmy, wszyscy powinni zostać o tym poinformowani, oczywiście w jak najbardziej pozytywny sposób. Idealnie byłoby, aby współpracował przy tym sprzedawca. Wskazany byłby list do kluczowych klientów i dostawców, którzy nie wiedzą o zmianie i nie znają korzyści z niej wynikających.

• Bądź na bieżąco z załogą.
Zmiana własności firmy jest dla pracowników bardzo stresogenna – nie wiedzą, co ich czeka. Dlatego komunikacja z załogą powinna zawierać informacje o bieżących i długofalowych planach. Uspokojenie pracowników i umotywowanie ich do dalszej pracy będzie bardzo istotne.

oprac. : Bibby Factors Polska Bibby Factors Polska

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: