Wciąż rosną ceny usług finansowych
2006-07-12 00:06
Przeczytaj także: Raport bankowość w roku 2015
Banki starają się skrzętnie ukrywać kolejne podwyżki, na przykład wprowadzając opłaty za dotychczas bezpłatne usługi lub produkty. W tym przypadku inwencja bankowców wydaje się być niewyczerpana. Modelowym przykładem takiej strategii jest wprowadzanie karnych opłat dla osób wykorzystujących kartę jedynie do wypłaty pieniędzy z bankomatów, czy opłat za wypłatę gotówki w okienku. Dzięki temu ceny podstawowych usług pozostają takie same, jednak dla wielu klientów wprowadzenie takich zmian wiąże się z często wysokimi podwyżkami. W ten sposób działają np.: Bank BPH, Bank ING BSK, MultiBank, Getin Bank, czy Bank Pocztowy.
Innym przykładem może być rozdzielenie opłat za usługi, które u konkurencji są bezpłatne w ramach prowadzenia ROR-u. W reklamach i różnych zestawieniach bank podaje jedynie cenę za rachunek, przemilczając dodatkowe miesięczne opłaty za kartę płatniczą, dostęp do bankowości internetowej, czy call-center. Te dodatkowe opłaty podwyższają miesięczny koszt prowadzenia rachunku nawet o kilkadziesiąt procent. Z wielu z nich nie można też zrezygnować, ponieważ wówczas klient nie może w pełni korzystać ze wszystkich usług i funkcjonalności rachunku - na przykład bezpłatnie wypłacić pieniędzy z konta. Ten sposób ukrywania faktycznych kosztów można spotkać w takich bankach, jak: PKO BP, Citibank Handlowy, Polbank EFG czy Bank BPH.
Wybrane sposoby banków na ukrywanie wysokości opłat i wprowadzanie podwyżek (opłat karnych):
Bank BPH, Rachunek Sezam
Miesięczny koszt prowadzenia konta: 6,95 zł
Dodatkowe miesięczne opłaty: korzystanie z bankowości internetowej – 8 zł, korzystanie z bankowości telefonicznej – 3 zł, za obsługę karty – 2 zł
Opłata karna: miesięcznie 3 zł, jeśli bank nie rozliczy minimum 4 transakcji bezgotówkowych w poprzedzającym miesiącu kalendarzowym
Łączny koszt: 22,95 zł – 230% więcej niż mógł spodziewać się klient
Citibank Handlowy, CitiKonto
Miesięczny koszt prowadzenia konta: 4,99 zł
Dodatkowe miesięczne opłaty: opłata za kartę - 2 zł, usługa CitiPhone – 3 zł
Łączny koszt: 9,99 zł – 100% więcej niż mógł spodziewać się klient
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
ceny usług finansowych, usługi finansowe, opłaty bankowe, banki, rynek usług finansowych