Płatności zbliżeniowe z wearables. Polacy liderami nie tylko w Europie
2019-12-03 11:58
Płatność zegarkiem © fot. mat. prasowe
Urządzenia ubieralne, czyli tzw. wearables, stają się coraz bardziej powszechnym narzędziem w transakcjach płatniczych. Płatność zegarkiem, opaską fitness czy pierścionkiem powoli staje się normą, a jedną z liderek pod względem ich wykorzystania jest Polska. Polacy już zresztą od lat przodują wśród narodów najszybciej absorbujących płatności zbliżeniowe.
Przeczytaj także: Płatności zbliżeniowe. Jak nie stracić danych i pieniędzy?
Jak wynika z ostatniego badania Mastercard, płatności zbliżeniowe za pośrednictwem urządzeń wearables największą popularnością cieszą się w Holandii, która w bieżącym roku odpowiada za co trzecią tego rodzaju transakcję. Tuż za nią plasują się Wielka Brytania (18%), Szwajcaria (8%) i Rosja (7%).W TOP 10 krajów najczęściej korzystających z płatności zbliżeniowych z użyciem urządzeń wearables znalazły się tylko dwie lokalizacje pozaeuropejskie - na 1. miejscu mamy Australię, a na 8. pozycji Stany Zjednoczone. W globalnym zestawieniu druga jest Holandia, a Polsce przypada w udziale silne 6. miejsce. Łączna liczba tego rodzaju płatności jest w Europie niemal 20-krotnie wyższa niż w Ameryce Północnej.
Statystyki te dotyczą zarówno urządzeń aktywnych (z baterią), jak i pasywnych (bez baterii), w tym zegarków, bransoletek czy pierścionków.
Płatności zbliżeniowe z użycie wearables - TOP 10 Europa
- Holandia
- Wielka Brytania
- Szwajcaria
- Rosja
- Polska
- Szwecja
- Czechy
- Finlandia
- Niemcy
- Ukraina
Płatności zbliżeniowe fundamentem sukcesu
Płatność zegarkiem czy pierścionkiem jest możliwa wszędzie tam, gdzie akceptowane są transakcje zbliżeniowe. W naszym kraju taką funkcję oferują już wszystkie terminale płatnicze, co w innych krajach spotykane jest dość rzadko. Płatności zbliżeniowe stanowią obecnie 61% spośród transakcji realizowanych w całej Europie, co oznacza wzrost o 23% od początku 2018 r. W Polsce te wyniki są jeszcze lepsze. Według najnowszych danych NBP już ponad 86% wszystkich transakcji kartami jest dokonywanych zbliżeniowo.
Urządzenia ubieralne, takie jak pierścionek, bransoletka lub zegarek, są wyposażone w funkcję komunikacji bliskiego zasięgu (ang. Near-Field Communication — NFC). Po zapisaniu w nich cyfrowej formy karty debetowej lub kredytowej możemy płacić nimi zbliżeniowo. Wearables dzielą się na pasywne i aktywne. Te pierwsze, np. pierścionki, wymagają zatwierdzenia transakcji kodem PIN w terminalu płatniczym. W przypadku akcesoriów aktywnych, możemy mieć do czynienia z biometrią ciągłą (ang. persistent biometrics). Po założeniu na rękę zegarka i wpisaniu prawidłowego kodu PIN, aż do momentu jego zdjęcia z nadgarstka tożsamość użytkownika jest weryfikowana przez analizę jego tętna. W takich przypadkach nie ma potrzeby autoryzowania transakcji kodem PIN na terminalu, nawet jeśli kwota zakupów przekracza 50 zł.
fot. mat. prasowe
Płatność zegarkiem
„Nowe formy płatności, takie jak wearables, trafiają na podatny grunt, ponieważ konsumenci lubią szybkość i wygodę, choć muszą mieć zaufanie do dostawcy takich rozwiązań. Polacy chętnie przyswajają innowacyjne technologie, które pasują do ich cyfrowego stylu życia. Urządzenia ubieralne z funkcją płatności oznaczają większą wygodę, a jednocześnie zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.
Mariaż technologii z modą
W miarę, jak technologie stosowane w „galanterii elektronicznej” stają się coraz bardziej powszechne, marki modowe zaczęły wykorzystywać ten nowy trend. Tworzą one inteligentne akcesoria z górnej półki, które są nie tylko funkcjonalne, lecz również atrakcyjne wizualnie. Obecnie co piąta dorosła osoba nosi inteligentny zegarek lub opaskę fitness. Przewiduje się, że w 2020 r. wartość globalnego rynku wearables osiągnie 30 miliardów euro . Nie bez znaczenia jest wygoda dokonywania płatności za pomocą takich gadżetów: wystarczy zbliżyć je do terminala płatniczego w sklepie, tak jak w przypadku plastikowej karty czy telefonu.
Przeczytaj także:
Jak Polacy oceniają płatności bezgotówkowe?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)