Otwarta bankowość: 72% klientów jest gotowych na nowe usługi bankowe
2020-08-19 12:10
Startup © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jak banki mogą skorzystać na open API?
Mastercard przedstawił 18 autorskich koncepcji innowacyjnych rozwiązań bazujących na otwartej bankowości, a następnie poddał je ocenie konsumentów w badaniu, które zlecił firmie Kantar TNS. Okazało się, że uznanie w oczach respondentów zyskują w szczególności takie rozwiązania, które przekładają się na większy komfort i wygodę w zarządzaniu finansami, a także zapewniają suplementarne korzyści w postaci np. niższych cen.Jak przypomina Mastercard, przepisy dyrektywy PSD2 weszły w życie we wrześniu ubiegłego roku, a otwarta bankowość ma być bezpiecznym, regulowanym prawnie środowiskiem wymiany informacji o kontach i płatnościach.
Banki i fintechy posiadające odpowiednią licencję mogą mieć wgląd do rachunków klientów w innym banku, a nawet inicjować w ich imieniu płatności z tego rachunku (pod warunkiem, że klient wyrazi na to zgodę).
Liczba podmiotów z licencją Komisji Nadzoru Finansowego na pobieranie informacji o stanie kont klienta w innych instytucjach systematycznie wzrasta, a niektóre banki w Polsce udostępniły rozwiązania takie jak np. podgląd rachunków z innych banków. Nowe rozwiązania mogą być szczególnie atrakcyjne dla osób posiadających konta w różnych instytucjach.
Jak wynika z badania Mastercard, 72% respondentów pozytywnie ocenia możliwości, jakie zapewniają im usługi bankowe oparte na otwartej bankowości. Przedstawiane w badaniu koncepty zostały przez ankietowanych ocenione pod kątem gotowości do skorzystania z nich, wyjątkowości i atrakcyjności.
Kup, gdy cena spadnie
Największą szansę na rynkowy sukces wydają się mieć nowatorskie usługi, z których klienci chętnie by skorzystali:
- Zakupy warunkowe „kup, kiedy będzie taniej” – usługa ta umożliwia złożenie w sklepie internetowym korzystniejszego zlecenia typu „kup, kiedy produkt będzie tańszy o X%/X PLN, a ja będę miał środki na koncie”. 60% respondentów w badaniu Mastercard skorzystałoby z tej usługi, a 67% ocenia ją jako unikatową.
- Wszystkie rachunki w jednym miejscu – pozwala na podgląd rachunków oraz historii transakcji z kilku banków w jednym miejscu. 70% ankietowanych chciałoby z takiej usługi skorzystać, a zdaniem 53% jest to nowatorskie rozwiązanie.
- Ankiety tematyczne w aplikacji bankowej – dopasowane do demograficzno-zakupowego profilu klienta. Ich wypełnienie gwarantowałoby dodatkowe rabaty lub bilety do kina, z czego skorzystałoby 68% respondentów.
- Uproszczony proces pokolizyjny – usługa ubezpieczeniowa, która w przypadku stłuczki samochodowej prowadzi klienta przez proces likwidacji szkody. Oświadczenie stron o zdarzeniu uzupełniane jest cyfrowo, można też sprawdzić online ważność ubezpieczenia OC sprawcy stłuczki. 64% respondentów skorzystałoby z takiej usługi, a 63% ocenia ją jako oryginalną.
- Zlecanie przelewów i płatności w jednym miejscu – usługa umożliwia realizację przelewów ze wszystkich podłączonych kont bankowych w jednym miejscu. Chciałoby z tego skorzystać aż 73% klientów posiadających konta w co najmniej dwóch bankach.
- Oferowanie konkurencyjnych produktów i usług, bankowych – bank, dzięki podłączeniu do niego rachunków z innych banków, widzi z jakich produktów korzysta tam klient i jest w stanie przedstawić ofertę na korzystniejszych warunkach. Aż 76% badanych posiadających konta w różnych bankach byłoby skłonnych skorzystać z usługi, a 87% z tej grupy ankietowanych uważa koncept za atrakcyjny.
fot. Mastercard
Usługi, z których chętnie korzystaliby klienci, ponieważ są nowatorskie
Kup, gdy będę miał pieniądze
Ankietowani w badaniu Mastercard wskazali też na rozwiązania, które wydają im się unikatowe, nawet, jeśli ich skłonność do skorzystania z nich jest mniejsza:
- Zakupy warunkowe „kup, kiedy będę miał pieniądze” – wybrany sklep uruchamia usługę, w ramach której klienci mogą składać zlecenia płatności – „kup, jeśli na moim rachunku będzie kwota X PLN”. Dla 61% respondentów jest to usługa unikatowa, lecz skorzystałoby z niej już tylko 44%.
- Specjalne oferty zakupowe na podstawie preferencji zakupowych – po wyrażeniu przez konsumenta zgody, bank przekazuje wybranemu sklepowi dane, dzięki którym detalista będzie mógł przygotować lepiej spersonalizowaną ofertę. Ponad połowa respondentów (51%) ocenia usługę jako wyjątkową, lecz tylko mniej niż połowa (46%) ankietowanych chciałaby z niej skorzystać.
fot. Mastercard
Inne usługi, z których chętnie korzystaliby klienci
Otwarta bankowość to tańszy prąd i telefon
Trzecią grupę stanowią usługi, z których konsumenci byliby skłonni korzystać, nawet jeśli wydają się mniej przełomowe od pozostałych:
- Telefon/internet/prąd na lepszych warunkach – umożliwia otrzymanie lepszych warunków od innego operatora komórkowego, czy dostawcy energii lub internetu na podstawie analizy rachunków za telefon/prąd/internet z ostatniego roku. 61% ankietowanych w badaniu Mastercard chciałoby skorzystać z takiego rozwiązania.
- Zaawansowany asystent finansowy – usługa skupia się na analizie wydatków, ale też np. na ustalaniu celów wydatkowych, i tym samym pomaga oszczędzić pieniądze. Z takiego rozwiązania skorzystałoby 57% klientów bankowości, ale już 78% w przypadku, gdy agregowane byłyby wydatki z kilku różnych banków.
- Ocena sklepu – baza opinii o sprzedawcach, którą można sprawdzić na stronie www lub w aplikacji mobilnej banku. Klient banku ma możliwość wystawienia oceny po każdej transakcji kartą. 61% konsumentów skorzystałoby z tej funkcji.
- Zakupy na raty – bank, w przypadku zamówienia online, proponuje klientowi możliwość rozłożenia kwoty na raty. Chociaż w największych sklepach jest to powszechna usługa, to nowością jest oferowanie płatności ratalnych bezpośrednio przez bank. Z rozwiązania skorzystałoby 51% badanych.
- Zarządzanie subskrypcjami – bank zbiera w jednym miejscu wszystkie płatności cykliczne (np. rachunki i subskrypcje) opłacane kartami, co ułatwia zarządzanie nimi. Wśród osób korzystających z usług płatności cyklicznych 70% byłoby skłonnych skorzystać z nowego rozwiązania. Dla ponad połowy (52%) ciekawa byłaby możliwość rezygnacji z danej subskrypcji jednym kliknięciem.
„Już wiemy, że otwarta bankowość dała bankom i fintechom wiele nowych możliwości poszerzania oferty. Najbardziej zyskują na tym klienci, którzy mogą korzystać z innowacyjnych rozwiązań, dzięki czemu ‘bankowanie’ staje się prostsze i wygodniejsze. W naszym badaniu konsumenci ocenili, że usługi z największym potencjałem to te, które są w stanie zagwarantować im dodatkowe korzyści, pomagają zarządzać finansami czy gwarantują większy spokój ducha” – mówi Krzysztof Sobala, Vice President, Mastercard Data & Services.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)