Bank specjalnie dla kobiet
2006-08-16 00:05
Przeczytaj także: Usługi bankowe science fiction
Wyniki badań pokazały jednoznacznie, że kobiety zupełnie inaczej podchodzą do finansów niż mężczyźni. Mają też inne potrzeby finansowe. Wiele austriackich kobiet wyraziło przekonanie, że specjalistyczny, nastawiony na obsługę klientów płci żeńskiej bank, będzie w stanie świadczyć usługi lepszej jakości i o większej wartości dodanej dla swoich klientek. Wnętrze nowo otwartego banku dla kobiet stylizowane jest na wystrój domowy, z dużą poczekalnią na kształt salonu, ze specjalnie przygotowanym miejscem do zabawy dla dzieci. Pracownicy banku, w większości kobiety, nastawieni są na budowanie jak najlepszych relacji z klientem. W tym celu poświęcają wiele czasu na dokładne omówienie warunków oferowanych produktów.Chociaż pomysł powołania specjalistycznego banku dla kobiet jest nowością na rynku austriackim, to nie jest już takim ewenementem w skali światowej. Kilka lat temu powstał Citigroup´s Women & Co oraz Women Entrepreneurs w The Royal Bank of Canada. Obecnie coraz więcej instytucji finansowych zauważa, że potrzeby finansowe kobiet są inne niż mężczyzn. Zmienia się też charakter tego segmentu klientów. Wśród kobiet jest coraz więcej klientek z wyższym wykształceniem i wysokimi zarobkami. Tym samym tworzy się zupełnie nowy, bardzo atrakcyjny segment z punktu widzenia instytucji finansowych. Według szacunków firmy Aite Group, tylko w samych Stanach Zjednoczonych jest to grupa około 10 milionów gospodarstw domowych, dysponująca aktywami wartymi ponad 6,5 bilionów dolarów.
Najwięcej banków dla kobiet funkcjonuje jednak w państwach islamskich. Przykładowo Grameen Bank z Bangladeszu wyspecjalizował się w udzielaniu wyłącznie kobietom kredytów na niskie kwoty. W Pakistanie, pierwszy bank dla kobiet został założony już w 1989 roku. Chociaż kobiety w Arabii Saudyjskiej nie mogą głosować ani posiadać prawo jazdy, mają możliwość sprawowania kontroli nad swoimi finansami. W związku z tym w ciągu ostatnich lat tamtejsze banki różnicują swoją ofertę ze względu na płeć klienta, wyznaczają oddzielne wejścia dla kobiet, a także zatrudniają praktycznie wyłącznie kobiety w działach zajmujących się obsługą ich potrzeb.
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl