eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweJak pandemia zmienia bankowość i zwyczaje finansowe Polaków?

Jak pandemia zmienia bankowość i zwyczaje finansowe Polaków?

2021-03-19 13:37

Jak pandemia zmienia bankowość i zwyczaje finansowe Polaków?

Jak pandemia zmienia zwyczaje finansowe Polaków? © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Zwyczaje finansowe Polaków zmieniają się pod wpływem pandemii. Z badania zrealizowanego przez Santander Bank Polska wynika, że w dobie koronawirusa pojawiły się nowe i wyraźne trendy w zachowaniach konsumentów. Szczególną popularnością cieszą się płatności BLIK, przy jednoczesnym spadku zainteresowania wypłatami gotówki z bankomatów. Nie rezygnujemy z zakupów, ale stawiamy raczej na rzadsze wizyty w sklepach i większe koszyki. Jeśli inwestujemy, to bezpiecznie.

Przeczytaj także: KRD: Polacy tną budżet domowy, czego się obawiają?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak rok w pandemii, 3 fale wirusa i kilka lockdownów zmieniły bankowanie Polaków?
  • Jak wyglądają zakupy w sklepach stacjonarnych?
  • Jak proces cyfryzacji bankowości wpłynął na zwyczaje konsumentów?

Od ogłoszenia przez WHO światowej pandemii COVID-19 upłynął już rok. To zatem dobry moment na posumowania. Minione 12 miesięcy przyniosło nam kilka lockdownów i 3 fale wirusa. Kryzysowe realia nie pozostały bez wpływu na zachowania konsumentów, w tym również na ich aktywność w zakresie bankowania.
W ciągu roku nasz świat bardzo się zmienił – zmieniliśmy się również my. Inaczej pracujemy, uczymy się, odpoczywamy. Firmy dostosowują swoje modele biznesowe do zmieniającego się świata – rozwiązania cyfrowe zdecydowanie szybciej zyskują na popularności. Bankowość przyspiesza digitalizację swoich usług. Trendy jasno wskazują nam kierunki. Miniony rok należał do Santander mobile, bo tam coraz szybciej przenosi się cały finansowy świat naszych klientów – od codziennych zakupów po lokaty czy kredyty. Zmianie uległy też nawyki finansowe klientów – coraz częściej płacą oni BLIKIEM czy kartą mobilną w telefonie, natomiast rzadziej niż przed pandemią wypłacają gotówkę w bankomacie – mówi Arkadiusz Przybył, Wiceprezes Santander Bank Polska.

Przyspieszenie digitalizacji


Pandemia COVID-19 przyspieszyła proces cyfryzacji usług bankowych. W Santander Bank Polska, na przestrzeni roku liczba klientów korzystających z aplikacji mobilnej wzrosła o 23%, a liczba transakcji w aplikacji mobilnej o 47%.

Santander Bank Polska wprowadził szereg rozwiązań ułatwiających zdalne, bezpieczne i wygodne bankowanie, między innymi konto na zdjęcie dla klientów indywidualnych czy możliwość zakładania online konta firmowego wraz z jednoosobową działalnością gospodarczą.

Rosnącą popularnością w roku pandemii cieszył się BLIK oraz profil zaufany. Tylko w pierwszym miesiącu od ogłoszenia pandemii, klienci Santander Bank Polska skorzystali z autoryzacji profilem zaufanym ponad pół miliona razy. Od marca 2020 roku liczba klientów banku, którzy założyli profil zaufany przez bankowość elektroniczną niemal się podwoiła. Obecnie wynosi już ponad milion, podczas gdy przed pandemią było to około 580 tysięcy osób.

O ok. 20% spadła liczba i wartość transakcji wypłat gotówki z bankomatów. Od stycznia do marca 2020 roku klienci Santander Bank Polska realizowali średniotygodniowo od 900 tys. do 1 mln szt. wypłat gotówki kartą debetową z bankomatu, obecnie jest to ok. 800 tys. szt. wypłat tygodniowo. W marcu 2020 r. liczba wypłat z bankomatów biła rekordy, po czym ustabilizowała się na poziomie sprzed ogłoszenia pierwszego lockdownu.

Natomiast liczba wypłat z bankomatów BLIKIEM utrzymuje od początku roku na podobnym poziomie jak w analogicznym okresie roku 2020 – około 300 tys. miesięcznie, jednak ich wartość jest o 14% wyższa.

Klienci Santander Bank Polska także coraz chętniej płacą BLIKIEM w sklepach. Średniotygodniowa liczba transakcji jest prawie dwukrotnie wyższa niż rok temu czyli przed pandemią i sięga obecnie 120 tys. Liczba transakcji BLIK w e-commerce wzrosła na przestrzeni roku o niemal 103%, a przelewów na telefon o 135%.

Nadwyżki na lokatach lub w nieruchomościach


Jak wynika jednak z badania Santander Bank Polska jako najczęstszy sposób lokowania nadwyżek finansowych w roku 2021 Polacy wskazywali nieruchomości (22% ), lokaty (14%), złoto (11%), waluty (8%) oraz fundusze inwestycyjne (7%).

W pandemii 9% osób posiadających inwestycje w nieruchomości zwiększyło ich wartość. Około 5% badanych podniosło wartość inwestycji w waluty. Nieznacznie zwiększyła się skala inwestycji w złoto i kryptowaluty. Natomiast 11% ankietowanych wskazało, że podczas pandemii zmniejszyło poziom oszczędności zgromadzonych na lokatach. Część z tych środków trafiła na rachunki bieżące w bankach. Pandemia i wynikająca z niej niepewność skłania Polaków do wybierania najbardziej stabilnych sposobów lokowania oszczędności – stąd popularność nieruchomości i lokat.

Nawyki zakupowe


Zakupy w sklepach stacjonarnych robimy rzadziej niż przed pandemią, ale wydajemy jednorazowo większe kwoty – tak wynika z analizy wydatków kartowych klientów Santander Bank Polska. Trend ten dotyczy między innymi zakupów w sklepach z meblami i sprzętem RTV/AGD, aptekach i drogeriach, sklepach sportowych, a także u fryzjerów i kosmetyczek. Co ciekawe, nie dotyczy to zakupów w sklepach i marketach spożywczych oraz sklepów z odzieżą i obuwiem.

fot. mat. prasowe

Procentowa zmiana wydatków w podziale na kategorie

O około 20-25% wzrosły r/r wydatki w aptekach i drogeriach.


Analitycy Santander Bank Polska przeanalizowali też wydatki kartowe klientów od początku stycznia do końca pierwszego tygodnia marca 2020 i 2021 roku . Nie jest zaskoczeniem, że najbardziej, o ponad 30%, spadły wydatki na rekreację (kina, teatry, fitness) oraz podróże. Jednocześnie, wydatki na noclegi oraz w restauracjach spadły w porównywanym okresie o niecałe 20%.

O około 20-25% wzrosły r/r wydatki w aptekach i drogeriach, a także w sklepach z meblami i sprzętem RTV/AGD. Obecnie, w porównaniu do analogicznego 9-tygodniowego okresu 2020 roku, o niemal 40% wzrosły wydatki na ubrania i buty, na zakupy spożywcze oraz na fryzjerów, kosmetyczki i tatuaże. Niezmiennie rekordy biją wydatki na VOD – tu wydajemy już o ponad 260% więcej niż przed rokiem. Czynnikiem wpływającym na wzrost wartości wydatków w porównaniu rok do roku jest także inflacja, która w 2020 r. wyniosła średnio 3,4%.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: