eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweIle jest kart kredytowych w Polsce?

Ile jest kart kredytowych w Polsce?

2006-10-16 12:34

Przeczytaj także: Karty kredytowe: banki wydały ich 6,5 mln


Z analiz Bankier.pl wynika, że gdyby porównywać liczbę kart aktywowanych przez klienta, czy też takich, którymi została dokonana chociaż jedna transakcja, Lukas Bank mógłby spaść na trzecie miejsce, a GE Money Bank na piąte. Stosunkowo wysoko plasowałby się w tym zestawieniu Cetelem Bank. Bank od kilku lat konsekwentnie nie ujawnia żadnych danych. Można jednak szacować, że bank ma nawet ok. 0,8 mln kart wydanych z różnymi parterami. Podobnie jak w przypadku dwóch pozostałych graczy, znaczna ich część prawdopodobnie nie jest na co dzień używana przez ich posiadaczy.

Swoich danych nie ujawniają również takie instytucje jak HSBC wydający karty kredytowe przez swoje detaliczne ramię, firmę Beneficial, a także stosunkowo nowy na rynku Polbank EFG. Z szacunków Bankier.pl wynika, że obie instytucje sprzedały do tej pory poniżej 10 tysięcy kart kredytowych.

"Karta kredytowa to dla banków produkt idealny. Można ją łatwo sprzedać dotychczasowemu, jak i nowemu klientowi. Zarabia się zarówno wówczas, kiedy klient korzysta z kredytu, jak i wtedy, kiedy tylko płaci nią w sklepach i zawsze spłaca całe zadłużenie. Nie dziwi zatem fakt, że wszystkie banki tak mocno postawiły na tę część rynku. Różne strategie powodują jednak, że staje się on coraz mniej transparentny.

Dotychczas wielkość całego rynku i udziały poszczególnych banków najłatwiej było mierzyć poprzez liczbę wydawanych kart. Okazuje się jednak, że taki sposób zaczyna nie oddawać obecnie pełnego obrazu. Trudno bowiem porównać klientów Citibanku czy Raiffeisen Banku, którzy aktywnie korzystają z kart o wysokich limitach, z częścią klientów Lukas Banku czy GE Money Banku, którzy takie karty trzymają w szufladach, często nawet nigdy nimi nie płacąc w sklepie.

Wydaje się jednak, że dla rozwoju całego rynku warto podejmować próby usystematyzowania wiedzy na jego temat. Dzięki temu zyskują na tym ostatecznie klienci. Ciekawą obserwacją jest bowiem fakt, że liderami rynku pozostają niezmiennie instytucje, które oferują produkty najdroższe! Coś, co przecież jest nie do pomyślenia na rynku kredytów hipotecznych, tutaj okazuje się codziennością.

Warto zatem za każdym razem uświadamiać konsumentów, że mają alternatywę. Żadne odgórne ograniczenia, takie jak ustawa antylichwiarska, nigdy nie będą tak skuteczne, jak wolny wybór i rynkowa konkurencja. Do tego potrzebna jest jednak edukacja ekonomiczna całego społeczeństwa" - powiedział analityk Bankier.pl, Michał Macierzyński.


poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: