Mieszkanie nowe czy używane?
2006-10-31 09:49
Przeczytaj także: Ceny mieszkań na rynku wtórnym i pierwotnym w górę w II kw. 2023
Często się też zdarza, że lokalizacja deweloperskich inwestycji jest mało ciekawa, a wręcz peryferyjna. Dobre lokalizacje to przede wszystkim właśnie stara zabudowa. Co więcej, ceny na rynku wtórnym podbijane są także przez cudzoziemców. W Krakowie kupują oni używane mieszkania w ścisłym centrum, nie chcąc czekać na zakończenie inwestycji przez dewelopera. We Wrocławiu obcokrajowcy kupują całe kamienice.
Na rynku domów ceny nie zwiększają się tak gwałtownie. W ciągu ostatniego roku ceny wzrosły o około 5 proc. Zgodnie z prognozami w przyszłym roku ten wzrost będzie minimalnie wyższy (w granicach 6–7 proc). Domy nadal są tańsze od mieszkań, dlatego opłaca się je kupować teraz. Jednak rosnące ceny mieszkań powodują większe zainteresowanie domami. Najchętniej kupowane są domy o stosunkowo małej powierzchni.
Najłatwiej i najtaniej można kupić mieszkanie w wielkiej płycie. Według danych ostatniego spisu powszechnego, typowe polskie mieszkanie to lokal w budynku z wielkiej płyty. Wielkopłytowców jest aż 4 mln na blisko 12 mln zamieszkanych lokali w kraju. Najtańsze będą mieszkania w blokach wysokich 10-, 12-piętrowych. Jeśli dodatkowo są one położone w uciążliwych rejonach miasta, to cena może odbiegać od średniej nawet o 25 proc. Z kolei niskie i kameralne bloki mogą być tańsze zaledwie o 3 proc. od tych murowanych. Z inwestycyjnego punktu widzenia osiedla z wielkiej płyty będą się wyludniać. Coraz częściej w wielkiej płycie zamieszkują mniej zamożne rodziny, które muszą zdecydować się na tańsze mieszkanie. Wielka płyta staje się również najtańszym produktem na rynku wynajmu. Jest przestarzała technologicznie i przez to droga w eksploatacji. Ocenia się, że kondycja wysokich budynków z wielkiej płyty będzie się pogarszała, a wartość ulokowanych tam nieruchomości będzie w stosunku do innych mieszkań malała.
Jak wynika z raportu, aż 41 proc. klientów szukających mieszkania na rynku wtórnym wybiera oferty w domach z wielkiej płyty w ostatniej kolejności, a 35 proc. odrzuca takie oferty już na początku. Jednak ze względu na jakość wielkiej płyty aż 76 proc. klientów jest do niej nastawionych niechętnie. W przyszłości wielka płyta będzie jednym z najtrudniejszych produktów do sprzedania.
Przeczytaj także:
7 grzechów głównych budownictwa mieszkaniowego
1 2
oprac. : Money Expert