eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweInstytucje finansowe: nadużycia i kradzieże to chleb powszedni banków?

Instytucje finansowe: nadużycia i kradzieże to chleb powszedni banków?

2023-10-19 10:16

Instytucje finansowe: nadużycia i kradzieże to chleb powszedni banków?

Według większości banków intensywność działań oszustów wzrosła ©  Greg Walker - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Przed nami wyniki najnowszej odsłony raportu "Nadużycia w sektorze finansowym". Celem raportu cyklicznie opracowywanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz EY Polska jest przyjrzenie się zjawisku nadużyć, z którymi muszą zmagać się polskie instytucje finansowe. Problemów jest niemało, a jednym z największych okazuje się pokutujący wśród klientów brak świadomości.

Przeczytaj także: Sektor finansowy: wyłudzenia kredytu i cyberataki na porządku dziennym?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Z jakimi nadużyciami musi się mierzyć sektor finansowy?
  • Co stanowi największy problem?
  • Jak zmienia się poziom wydatków ponoszonych na walkę z nadużyciami

Realizowane od 2009 r. badanie daje możliwość poznania skali nadużyć w różnych segmentach rynku finansowego, a tam samym pozwala ocenić efektywność działań podejmowanych przez instytucje finansowe w celu ograniczenia ryzyka fraudów - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF.

Rozwój technologiczny wpływa na zmianę schematów nadużyć, z którymi mierzą się instytucje finansowe. Dzięki badaniu możemy obserwować, które narzędzia z obszaru bezpieczeństwa branża postrzega jako najbardziej przydatne, a także dowiedzieć się, jakie inne nowoczesne instrumenty i rozwiązania mogłyby okazać się pomocne w skuteczniejszym zwalczaniu nadużyć - mówi Mariusz Witalis, partner EY, kierujący Działem Zarządzania Ryzykiem Nadużyć, lider praktyki w Europie Centralnej i Środkowowschodniej.

Aż dwie trzecie ankietowanych w badaniu ekspertów z instytucji finansowych ocenia, że największym wyzwaniem w obszarze nadużyć jest obecnie brak świadomości klientów na temat zagrożeń, na które mogą się natknąć, korzystając z usług np. banków czy firm pożyczkowych. Ponad połowa respondentów wskazuje też na szybko zmieniające się schematy nadużyć.
Te dane pokazują, że oszuści nie ustają w opracowywaniu nowych metod kradzieży środków z kont klientów bądź danych, które później mogą posłużyć do wyłudzenia kredytów lub pożyczek. Wykorzystują przy tym niewystarczającą wiedzę klientów o tym, jak uchronić się przed atakami - mówi Marcin Czugan.

Instytucje finansowe zwracają uwagę, że wśród najczęściej spotykanych prób oszustw można wymienić właśnie cyberataki oraz ściśle powiązane z nimi wyłudzenia, nadużycia z wykorzystaniem skradzionych kart kredytowych i nieautoryzowane transakcje na rachunkach klientów.

Na wzrost intensywności tego typu zagrożeń w 2023 r. wskazało 40 proc. ankietowanych instytucji finansowych. Analizując odpowiedzi uzyskane w podziale na sektory, szczególną uwagę zwracają wskazania przedstawicieli banków, wśród których 53 proc. ocenia, że intensywność występowania oszustw finansowych wzrosła.
Wzrost intensywności nadużyć w bankach wydaje się być związany w głównej mierze z oszustwami w kanale online, który respondenci wskazują jako kanał dystrybucji najbardziej podatny na oszustwa - zauważa Mariusz Witalis.

fot. mat. prasowe

Problemy, z jakimi zmagają się badane instytucje w obszarze nadużyć

Największym wyzwaniem w obszarze nadużyć jest obecnie brak świadomości klientów


Czy sektor finansowy jest przygotowany do walki z nadużyciami?


Uczestnicy badania ZPF i EY zostali zapytani o to, czy reprezentowane przez nich instytucje są dobrze przygotowane do walki z nadużyciami finansowymi. Zdecydowana większość ocenia, że firmy są raczej dobrze (62 proc.) lub zdecydowanie dobrze (26 proc.) przygotowane na ryzyko wystąpienia nieprawidłowości. Wyniki te są zbliżone do tych z 2022 r.

Jednocześnie jednak badanie pokazuje, że zmienia się ocena dotycząca poziomu wydatków ponoszonych przez instytucje finansowe na walkę z nadużyciami. 32 proc. (wobec 14 proc. w 2022 r.) respondentów uważa, że wydatki w tym zakresie są zbyt niskie. Zmniejszył się odsetek osób, według których są one na odpowiednim poziomie.

fot. mat. prasowe

Poziom wydatków ponoszonych na walkę z nadużyciami

Zmianie ulega ocena dotycząca poziomu wydatków ponoszonych przez branżę finansową na walkę z nadużyciami


Wyniki te mogą wskazywać na dostrzeganie potrzeby zwiększenia inwestycji w przeciwdziałanie wyłudzeniom i nadużyciom w kanałach online - uważa Mariusz Witalis.

Według ankietowanych zmniejszeniu problemu nadużyć na rynku finansowym sprzyjałyby również m.in.: szerszy dostęp do państwowych baz danych oraz rozwój mechanizmów wymiany informacji pomiędzy instytucjami finansowymi.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: