Karty i transakcje internetowe: o czym warto pamiętać
2006-12-07 09:37
Przeczytaj także: Internetowe zakupy i bezpieczeństwo transakcji
Mając na uwadze Państwa bezpieczeństwo, Związek Banków Polskich przedstawia praktyczny poradnik zawierający podstawowe informacje i zasady, o których warto pamiętać podczas przedświątecznych zakupów. Dzięki nim, Państwa pieniądze będą jeszcze bezpieczniejsze, a nieprzewidziane sytuacje nie zmącą rodzinnej i spokojnej atmosfery świąt.Przedstawiamy Państwu informacje o wykorzystaniu kart płatniczych oraz dokonywaniu transakcji w sklepach internetowych oraz korzystaniu z dostępu do Państwa pieniędzy za pośrednictwem zdalnych kanałów dostępu - Internetu, telefonu. Warto się z tymi zasadami zapoznać, warto o nich pamiętać.
24 rady - jak się chronić przed oszustwami kartowymi
Najprostsza reguła bezpieczeństwa to kierować się zdrowym rozsądkiem. Przede wszystkim zachęcamy do zachowania ostrożności przy przekazywaniu informacji poufnych - a należy do nich numer naszej karty, przez Internet, telefon i inne media. Poniżej przedstawiamy Państwu 24 rady przydatne dla zachowania bezpieczeństwa podczas dokonywania transakcji płatniczych.
- Podczas transakcji nie należy tracić karty z pola widzenia. Po transakcji należy ją odebrać bez zbędnej zwłoki.
- Należy zachować rozwagę przy przekazywaniu numeru karty. Nie należy udostępniać numeru karty nikomu, kto do nas dzwoni, również w sytuacji, gdy osoba dzwoniąca informuje, że są problemy z komputerem i proszą o weryfikację informacji. Nie ma zwyczaju by firmy dzwoniły prosząc przez telefon o numer karty. Jeżeli to my inicjujemy połączenie, również nie należy udostępniać numeru karty przez telefon, gdy nie mamy pewności, że rozmówca zasługuje na zaufanie.
- Nigdy nie odpowiadajmy na pocztę elektroniczną, z której wynika konieczność podania informacji o karcie. Nigdy też nie odpowiadajmy na maile, które zapraszają do odwiedzenia strony internetowej w celu weryfikacji danych, w tym o kartach. Ten rodzaj oszustwa jest nazywanych „phishingiem” [fiszingiem].
- Nigdy nie należy podawać informacji o karcie na stronach, które nie są bezpieczne. Np. strony nieznanych szerzej firm oferujące markowy towar po rewelacyjnych cenach.
- Kartę należy podpisać natychmiast po jej otrzymaniu.
- Niszczmy przed wyrzuceniem wszystkie wnioski na karty kredytowe.
- Nie zapisujmy kodu PIN na karcie, ani nie przechowujmy go razem z kartą (na wypadek kradzieży portfela czy portmonetki).
- Nigdy nie zostawiajmy karty ani pokwitowań transakcji bez nadzoru.
- Chrońmy swój numer karty i inne poufne kody umożliwiające dokonane transakcji [np. numer PIN, numer CVV 2 lub CVC2 – czyli 3 ostatnie cyfry numeru na pasku na podpis], tak by obcy nie mogli wejść w jego posiadanie, rejestrując obraz karty np. przy użyciu telefonu komórkowego z aparatem fotograficznych, kamerą video lub w inny sposób.
- Sporządźmy i przechowujmy w bezpiecznym miejscu listę numerów kart oraz adresów i telefonów do każdego banku, którego karty posiadamy. Listę tą należy aktualizować za każdym razem, gdy otrzymujemy nową kartę.
- Nosimy ze sobą tylko te karty, które się potrzebuje. Nie należy nosić ze sobą kart, z których się rzadko korzysta.
- Traktujmy transakcje kartowe z podobną rozwagą jak inne dokonane na rachunku. Sprawdzajmy wykonane operacje niezwłocznie po otrzymaniu wyciągu rachunku dla kart debetowych i zestawienia transakcji dla pozostałych kart. Zachowanie pokwitowań dokonanych transakcji pozwala na szybką ich weryfikację. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności należy jak najszybciej złożyć pisemną reklamację w banku, który wydał kartę.
- Zawsze należy niszczyć nieprawidłowe pokwitowania oraz zbierać pokwitowania transakcji, które nie doszły do skutku.
- Przed wyrzuceniem należy niszczyć wszystkie dokumenty, które zawierają pełen numer karty.
- Nigdy nie podpisujmy pokwitowania in blanco. W przypadku transakcji w imprinterze – czyli terminalu mechanicznym (dotyczy to tylko kart tłoczonych) zawsze nakreślmy linie w czystej części blankietu, tak by nie było możliwe oszukańcze dodanie dodatkowych opłat.
- Kalka jest bardzo rzadko wykorzystywana, ale jeśli została użyta do transakcji kartą, należy ją zniszczyć.
- W restauracjach, gdy otrzymujemy wydruk z terminala z miejscem na wpisanie napiwku wpiszmy kwotę, lub przekreślmy to miejsce poziomą kreską.
- Nigdy nie zapisujmy numeru karty w miejscu publicznie dostępnym (np. na pocztówce).
- Dobrym pomysłem jest noszenie kart poza portfelem, najlepiej w oddzielnej zamykanej przegródce lub etui.
- Nigdy nikomu nie udostępniajmy naszych kart.
- Jeśli się przeprowadzamy, nie zapomnijmy jak najszybciej poinformować banku, który wydał karty, o zmianie adresu.
- Nie zabierajmy karty ze sobą, jeżeli jej użycie jest mało prawdopodobne, a można narazić się na jej utratę (np. zakupy na bazarach i w miejscach gdzie można być narażonym na kradzież kieszonkową).
- Jeżeli było się w sytuacji, która sprzyja kradzieży sprawdźmy czy mamy karty (np. w przedziale pociągu, w zatłoczonym autobusie, w tłumie).
- Gdy doszło do utraty karty należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem lub organizacją, która ją wydała. W tym celu należy skontaktować się z dostępnym przez 24 godziny centrum autoryzacji kart. Numer centrum jest zapisany na odwrocie karty, otrzymują go także Państwo razem z przesyłką zawierającą kartę. Warto go wpisać do swojego telefonu komórkowego np. pod pozycją karty_nazwa banku oraz przechowywać w znanym innym domownikom miejscu w domu.

oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl