eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe1058 wniosków o świadczenie interwencyjne na kwotę 120 mln zł

1058 wniosków o świadczenie interwencyjne na kwotę 120 mln zł

2024-11-15 12:41

1058 wniosków o świadczenie interwencyjne na kwotę 120 mln zł

Do ZUS wpłynęło 1058 wniosków o świadczenie interwencyjne © katemangostar na Freepik

Do ZUS wpłynęło już 1058 wniosków o świadczenie interwencyjne na łączną kwotę 120 mln zł, a ponad 85 mln zł zostało już wypłacone. Przedsiębiorcy poszkodowani w czasie powodzi wciąż mogą składać wnioski o to świadczenie. ZUS przypomina, jakie warunki należy spełnić, aby je otrzymać, jakie złożyć dokumenty i kiedy będzie konieczny zwrot świadczenia interwencyjnego.

Przeczytaj także: Świadczenie interwencyjne także dla ubezpieczonych w KRUS i prowadzących spółki

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Komu przysługuje świadczenie interwencyjne?
  • Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać świadczenie interwencyjne?
  • Jaka jest wysokość świadczenia?
  • Kiedy przedsiębiorca będzie musiał zwrócić to świadczenie?
  • Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o świadczenie interwencyjne?


Najwięcej wniosków o świadczenie interwencyjne złożyli przedsiębiorcy z z województwa dolnośląskiego (552), opolskiego (449), a następnie śląskiego (50) i lubuskiego (7). Najwyższa wnioskowana kwota to 2,8 mln zł, a najniższa to 1,2 tys. zł.
Instrukcja wypełniania wniosku jest dostępna na naszej stronie internetowej – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Przedsiębiorca może także przyjść do nas i skorzystać z pomocy ekspertów ZUS - dodaje.

Według rzeczniczki, ZUS już 11 października rozpoczął wypłatę pierwszych świadczeń. Do tej pory wpłynęło łącznie 1 058 wniosków (RSI) o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi na łączną kwotę ponad 120 mln zł. Wypłacono już ponad 85 mln zł. Przygotowywane są koleje wypłaty: 14 listopada do wypłaty trafi 3 mln zł, a 15 listopada – 2,8 mln zł.

fot. katemangostar na Freepik

Do ZUS wpłynęło 1058 wniosków o świadczenie interwencyjne

Najwięcej wniosków o świadczenie interwencyjne złożyli przedsiębiorcy z z województwa dolnośląskiego (552), opolskiego (449), a następnie śląskiego (50) i lubuskiego (7).


Dla kogo świadczenie interwencyjne?


Obsługiwane przez ZUS świadczenie interwencyjne przeznaczone jest dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na 16 września 2024 r. Kierowane jest zarówno do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną, (której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną).

Jeśli przedsiębiorca w dniu 16 września 2024 r. miał zawieszoną działalność to warunek prowadzenia działalności na ten dzień jest spełniony.
Zawieszenie działalności w tym przypadku traktowane jest, jako jej prowadzenie. Warunek nie zostanie spełniony, jeżeli zaprzestał prowadzenia działalności, czyli zamknął jej prowadzenie – wyjaśnia Kowalska-Matis.

Utrzymanie prowadzenia firmy i poziomu zatrudnienia


Przedsiębiorca otrzyma świadczenie po spełnieniu kilku warunków, czyli:
  • Bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę (utrata, uszkodzenie lub zniszczenie składników materialnych przedsiębiorstwa) uniemożliwiającą dalsze prowadzenie działalności,
  • Zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej, przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego
  • oraz jeśli zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.

Wysokość świadczenia wyliczana na podstawie liczby ubezpieczonych lub przychodu


Świadczenie przysługuje, co do zasady, w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku. Nie może jednak przekroczyć wysokości szkody, którą poniósł. Przedsiębiorca wskazuje, w jaki sposób ma być ustalona wysokość świadczenia interwencyjnego tj.: czy jako iloczyn 16 tys. zł i liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS czy równowartość 75% średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 rok.

W większości przedsiębiorcy, którzy złożyli wnioski o świadczenie interwencyjne, wskazaliby wysokość świadczenia była ustalona w oparciu o liczbę ubezpieczonych. Takich wniosków było prawie 500. Średnio - zgłaszano do ubezpieczeń 10 osób, a przeciętna wnioskowana kwota to 92,3 tys. zł

W ponad 300 wnioskach przedsiębiorcy wskazali „przychód”, jako sposób ustalenia świadczenia. Średni deklarowany średniomiesięczny przychód – przekraczał 594 tys. zł, a przeciętna wnioskowana kwota – to ponad 171 tys. zł.

Brak umowy z ubezpieczycielem - niższe świadczenie


Co ważne, jeśli przedsiębiorca przed wystąpieniem powodzi nie zawarł umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, świadczenie interwencyjne wypłacone zostanie w kwocie 75 proc. przysługującej wysokości.

Mniej niż połowa (43 proc.) przedsiębiorców wraz z wnioskiem o świadczenie przedłożyła dokument potwierdzający fakt ubezpieczenia od następstw klęsk żywiołowych.

Tylko 3 proc. wnioskodawców dołączyło do wniosku o świadczenie interwencyjne dokumenty potwierdzające oszacowanie szkód, pozostałe 97 proc. zobowiązało się dostarczyć je w późniejszym terminie.

Zwrot świadczenia interwencyjnego będzie konieczny jeżeli przedsiębiorca:
  • w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego przestanie prowadzić działalność gospodarczą lub zawiesi jej prowadzenie,
  • przynajmniej jedno z oświadczeń we wniosku było niezgodne ze stanem faktycznym,
  • wbrew zobowiązaniu nie przesłał w terminie oszacowania szkody wraz z dokumentacją,
  • nie podda się kontroli lub będzie utrudniać kontrolę prowadzoną przez ZUS,
  • zobowiązany będzie do zwrotu świadczenia w całości.

Natomiast zwrot w części dotyczy sytuacji, w której
  • KAS poinformuje ZUS o rozbieżności między średniomiesięcznym przychodem wykazanym we wniosku a wykazanym dla celów podatkowych,
  • przedsiębiorca nie utrzyma poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.,
  • świadczenie zostanie przyznane w wysokości wyższej niż wysokość szkody wynikającej z oszacowania.

Wnioski są przyjmowane do 16 marca 2025 r. Można je złożyć elektronicznie, poprzez profil eZUS dołączając wniosek jako pismo ogólne (POG) lub papierowo w każdej placówce ZUS.

Jeśli masz poniższe dokumenty, dołącz je do wniosku:
  • oszacowanie poniesionych szkód i dokumentację, na podstawie której zostało ono dokonane; oszacowanie musi być wykonane przez:
    • rzeczoznawcę lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych,
    • rzeczoznawcę majątkowego
  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych.

oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: