Rządowa reforma finansów publicznych
2007-04-05 11:27
Wicepremier, minister finansów Zyta Gilowska zaprezentowała zarysy reformy finansów publicznych. Projekt ustawy o finansach publicznych konsoliduje sektor finansów publicznych, wprowadza zmiany w jego funkcjonowaniu i organizacji, a także dostosowuje zakres polskiego sektora publicznego do europejskich standardów.
Przeczytaj także: Gilowska: będą zmiany w finansach publicznych
Przedstawiając założenia reformy finansów publicznych wicepremier Zyta Gilowska poinformowała, że wprowadzenie jej w życie pozwoli zaoszczędzić w perspektywie 2 lat, 1 procent PKB, czyli około 10 mld. zł.Dodatkowo wprowadzenie instytucji audytu zewnętrznego wszystkich jednostek sektora rządowego i samorządowego sprawi, że środki publiczne będą wydawane w sposób bardziej jawny.
"Chcielibyśmy, aby w państwie powstała poważna i profesjonalna, sprawna i odpowiedzialna służba audytorska. Dla budżetu, będzie to NIK, a w odniesieniu do samorządu regionalne izby obrachunkowe. Zakładamy coroczny audyt obowiązkowy" - powiedziała Gilowska.
Najważniejsze zaproponowane w organizacji sektora finansów publicznych zmiany to m.in.: podmiotowa konsolidacja sektora finansów publicznych (likwidacja wszystkich zakładów budżetowych, wszystkich gospodarstw pomocniczych, wszystkich samorządowych funduszy celowych, wszystkich wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, części funduszy celowych, funduszy motywacyjnych), przekształcenie części funduszy usytuowanych w BGK w państwowe fundusze celowe, przekształcenie części funduszy celowych w jednostki budżetowe (np. ZUS i KRUS), nowa forma organizacyjno-prawna - tzn. agencja wykonawcza - dla wybranych dziedzin aktywności państwa.
Reforma przewiduje też powiązanie planów finansowych wszystkich jednostek sektora rządowego z ustawą budżetową, nadanie zadaniowego charakteru głównym etapom procedury budżetowej (projektowanie budżetu państwa, układ załączników, uzasadnienie, informacje o budżecie zaprojektowanym, uchwalonym i wykonanym).
Rozszerzone mają być procedury oszczędnościowe, w przypadku gdy wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto jest większa od 55 procent a mniejsza od 60 proc. Dla jednostek samorządu terytorialnego ma być ustalany indywidualny wskaźnik zadłużenia - takie rozwiązanie z jednej strony znosi ograniczenia wiążące dziś jednostki samorządu o znacznym potencjale rozwojowym, dla których zaciąganie nawet dość znacznych zobowiązań finansowych może być instrumentem bezpiecznej polityki rozwojowej, z drugiej - dyscyplinuje jednostki, których wysokie obciążenie dochodów spłatami zobowiązań nakazuje dużą ostrożność przy zaciąganiu nowych kredytów i pożyczek.
Przeczytaj także:
Likwidacja zakładów budżetowych do końca 2008 r.
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl
Więcej na ten temat:
finanse publiczne, budżet państwa, zmiany w finansach publicznych, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, fundusze celowe, Zyta Gilowska