Produkty strukturyzowane - mity i rzeczywistość
2007-06-06 09:35
Przeczytaj także: Dlaczego powstały instrumenty strukturyzowane?
Kolejnym problemem może być niewłaściwe rozumienie istoty oprocentowania. Podawane często marketingowo, możliwe do zrealizowania atrakcyjne przyrosty wartości portfela dotyczą inwestycji za cały okres, np. za trzy lata. Stąd roczna stopa zwrotu może nie być już tak atrakcyjna. Tu należy dodać, że są to jedynie możliwe do uzyskania wyniki, lecz nie gwarantowane. Podawane często dane historyczne nie muszą się powtórzyć. Wielkość zysku z inwestycji zależy niejednokrotnie od wielu czynników, których przewidywanie jest zwykle bardzo trudne i obarczone dużym ryzykiem popełnienia błędu. Stąd nabywając produkt strukturyzowany nie mamy żadnej pewności, co do wielkości zysków w perspektywie kilku lat.
Nie bez znaczenia jest ryzyko związane z emitentem. Oferowane na rynku polskim produkty strukturyzowane są emitowane przez podmioty o dużej renomie i bardzo dobrej wiarygodności kredytowej, potwierdzonej przez agencje ratingowe. Jednak można spotkać się z ofertami firm, szczególnie w internecie, o których brak jest konkretnych informacji. Ich oferta może wydawać się bardzo atrakcyjna, co winno dać już do myślenia. Nikt nie będzie dopłacać do naszych inwestycji - o tym należy zawsze pamiętać. Stąd najlepiej nabywać produkty strukturyzowane oferowane przez uznanych dystrybutorów, działających na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Takie podmioty sprzedają produkty z odpowiednią notyfikacją dopuszczającą ich dystrybucję na rynku polskim.
Ryzyko inwestycji związanych z produktami strukturyzowanymi w porównaniu ryzykiem rynku akcji przemawia za tymi pierwszymi. W najgorszym scenariuszu inwestor otrzymuje całość lub określoną część zainwestowanego kapitału. Perspektywa wzrostów może być niejednokrotnie wysoka, lecz niższa niż przy akcjach. Podobna sytuacja jest w przypadku funduszy inwestycyjnych, które najczęściej nie gwarantują zwrotu zainwestowanego kapitału. Dlatego też, podejmując decyzję inwestycyjną dotyczącą produktów strukturyzowanych, oprócz analizy warunków emisji należy brać pod uwagę również wiele czynników natury osobistej. W szczególności należy uwzględnić skłonność do podejmowania ryzyka i akceptowania porażek, posiadane środki oraz rezerwy finansowe, sytuację finansową, planowane wydatki, sytuację osobistą i rodzinną, wiek i stan zdrowia. Różnorodność rynku produktów strukturyzowanych pozwoli większości znaleźć produkt, skrojony dla siebie.
Zestawienie cech produktów strukturyzowanych
- Pełne zabezpieczenie kapitału - dla inwestorów z niską skłonnością do ryzyka, którzy oczekują przynajmniej zwrotu całości zainwestowanego kapitału przy nieograniczonych lub ograniczonych możliwościach osiągnięcia zysków.
- Podwyższenie rentowności - dla inwestorów ze średnią skłonnością do ryzyka, którzy oczekują osiągnięcia zysku na rynku mało zmiennym.
- Udział w rynku - dla inwestorów, z wyższą skłonnością do ryzyka, którzy oczekują korzyści z wyników aktywa podstawowego. Taka inwestycja może zapewnić korzystanie w pełni ze zmian na rynku aktywa podstawowego lub może podwyższyć wynik z rynku.
- Ekspozycja lewarowana - dla inwestorów w wysoką skłonnością do ryzyka, mających zdefiniowaną ocenę rynku, poszukujących możliwości znacznego przebicia instrumentu podstawowego oraz zdających sobie sprawę z możliwości utraty zainwestowanego kapitału.
Przeczytaj także:
Instrumenty strukturyzowane: schemat budowy
oprac. : Kancelaria Prawna Skarbiec
Więcej na ten temat:
produkt strukturyzowany, instrumenty strukturyzowane, obligacje strukturyzowane, obligacja zerokuponowa