Wrzesień 2007 na GPW i NewConnect
2007-10-04 11:57
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Październik 2007 na GPW i NewConnect
We wrześniu zadebiutowało na głównym rynku GPW 7 spółek: Arcus, Oponeo.pl, Hydrobudowa Włocławek, Energoinstal, Resbud, Wola Info oraz jedna spółka zagraniczna - Olympic Entertainment Group z Estonii. To druga estońska spółka na warszawskiej giełdzie i szósty zagraniczny debiutant w roku 2007. Był to jednocześnie debiutant o największej wartości rynkowej. Na koniec września na GPW notowanych było 325 spółek, w tym 17 zagranicznych.13 września zadebiutowały na GPW certyfikaty strukturyzowane Raiffeisen Centrobank AG (RCB) z Wiednia. Certyfikaty RCB to pierwszy instrument notowany na GPW, który daje możliwość inwestowania w akcje najbardziej płynnych spółek notowanych na giełdach naszego regionu i rynkach Europy Zachodniej oraz w surowce.
Certyfikaty strukturyzowane naśladują zmiany indeksów lub np. cen surowców czy koszyków tematycznych, które w tym przypadku są produktami bazowymi. Pierwszymi certyfikatami RCB notowanymi na GPW jest 8 serii certyfikatów strukturyzowanych zwykłych (nie gwarantowanych), które są certyfikatami otwartymi (tzw. „open-end”, co oznacza, że nie określa się terminu ich wygasania).
Certyfikaty strukturyzowane RCB poszerzają istotnie ofertę produktów inwestycyjnych na polskim rynku. Inwestując tylko w jeden papier wartościowy uzyskuje się możliwość łatwej partycypacji w zmianach zagranicznych indeksów i cenach surowców takich jak złoto lub ropa naftowa. Nowością jest również możliwość uczestnictwa w zmianach wartości koszyka akcji z rynków ukraińskiego i kazachskiego. Tą szansę daje certyfikat „Eastbasket Ukraine & Kazakhstan”. Płynność certyfikatów strukturyzowanych RCB zapewnia emitent, który pełniąc rolę animatora obrotu, w trybie ciągłym wystawia swoje oferty kupna i sprzedaży.
Produkty strukturyzowane są najszybciej rozwijającą się grupą instrumentów notowanych na giełdach. Pojawiły się na europejskim rynku giełdowym na przełomie lat 80 i 90 i w ciągu niecałych 20 lat podbiły praktycznie całą Europę Zachodnią. Rynek polski ma dużą szansę, aby powtórzyć sukces produktów strukturyzowanych na innych rynkach.
fot. mat. prasowe
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl