eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansoweAwaria systemu Visa wciąż kłopotliwa

Awaria systemu Visa wciąż kłopotliwa

2008-01-19 00:03

"Brak środków na koncie" - taki komunikat mogli zobaczyć na ekranie bankomatu klienci, którzy dokonywali transakcji gotówkowych w dniach 12 - 13 stycznia. Przyczyna była prosta - awaria systemu Visa Europe. Teraz niektórzy poszkodowani przez awarię systemu transakcyjnego Visy mogą już zacierać ręce - ich środki powróciły na swoje prawowite miejsce. Niestety, nie dotyczy to wszystkich klientów - są i takie sytuacje, że saldo konta zmienia się z godziny na godzinę, a nawet gdy jest dodatnie, nie ma możliwości dokonania zapłaty kartą - poinformował Bankier.pl

Przeczytaj także: Visa: wzrosła wartość transakcji

Zgodnie ze stanowiskiem Visa Europe odnotowano we wtorek 15 stycznia pewnie nieprawidłowości w naliczaniu liczby transakcji wypłat z bankomatów. W związku z tym mogły one zostać zaksięgowane dwa lub więcej razy. Niektóre banki posiadające system kontroli nad seryjnymi operacjami uporały się z „klonowaniem” dość szybko, bez większej szkody po stronie użytkowników. Jednak Pani Magdalenie, klientce mBanku, skopiowano wypłatę gotówki z bankomatu dwadzieścia jeden razy. Problem po stronie Visy został już rozwiązany, jednak wciąż pozostają Klienci polskich banków, którzy nie mogą korzystać ze środków na rachunkach.

Największe spustoszenia zanotowano na kontach klientów mBanku i Multibanku. Trzy dni bez środków na rachunku z naliczonym debetem (często wbrew podpisanym umowom) spowodowało naruszenie fundamentów niejednego budżetu rodzinnego. Nieprawidłowości, jakich się dopuszczono można wymienić jednym tchem. Są to przede wszystkim dopuszczenie do ujemnego salda na koncie bez zgody posiadacza, wykonanie większej ilości operacji kartą niż wykazują limity w umowie oraz brak wyodrębnienia operacji wykonywanych w jednym czasie. Jeśli dodatkowo co miesiąc płacą ubezpieczenie karty, to sytuacja zakrawa o iście orwellowskie zdarzenie. Użytkownicy kart visa w mBanku i Multibanku zapłacili za zaawansowanie technologiczne tych instytucji, ponieważ reszta banków w porę zdołała opanować sytuację. Ani mBank ani Multibank, mimo kilku naszych próśb, nie potrafiły udzielić informacji na temat dalszego postępowania w przypadku poszkodowanych klientów. Oczywiście można się bronić, że podobna sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy, w dodatku z winy Visy, ale brak komunikacji czy procedur działania nie wróżą optymistycznie na przyszłość.

Mimo początkowych dobrych wiadomości na temat przywrócenia odpowiednich sald na kontach, okazuje sie, że mają miejsce dalsze przetasowania. Czasami środki zostały powiększone o dodatkowe „wisienki” w postaci zwrotu kosztów wszystkich zakupów dokonanych w feralnych dniach, nawet jeśli zostały one odciągnięte prawidłowo. Pieniądz na kontach krąży – dosłownie, co nadal uniemożliwia korzystanie ze środków.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: