Wzrasta konkurencja na rynku bankowym
2008-02-20 10:05
Na polskim rynku bankowym robi się coraz ciaśniej. Jeszcze w połowie roku pojawią się dwa duże banki, a w KNF czekają wnioski o utworzenie kolejnych banków. Czy jest jeszcze miejsce dla nowych graczy? - pytają autorzy portalu Inwestycje.pl.
Przeczytaj także: Fitch: polski sektor bankowy w dobrej formie
- Szybki rozwój gospodarczy i rosnący popyt na kredyty sprawiają, że polskim rynkiem zainteresują się kolejne zagraniczne banki – wynika z raportu „Poland Sector Banking Analysis” przeprowadzonego przez irlandzką grupę Research & Markets.Najszybciej pojawią się Allianz Bank i bank tworzony przez grupę Carlo Tessara, ale w Komisji Nadzoru Finansowego czekają już wnioski o utworzenie kolejnych banków.
Należący do jednej z największych grup ubezpieczeniowych w Europie niemiecki Allianz Bank będzie się w Polsce głównie koncentrował na klientach indywidualnych. W jego ofercie mają się znaleźć głównie kredyty hipoteczne oraz inne produkty bankowe, inwestycyjne i ubezpieczeniowe.
Na początku Allianz Bank będzie głównie walczył o klientów z bazy około 2 mln posiadaczy polis Allianz. Plany ma ambitne, bo liczy, że w ciągu trzech lat klientami nowego banku będzie 10 proc. właścicieli polis Allianz. Działalność banku ma się uzupełniać z działalnością agentów Allianz. Początkowo Allianz Bank uruchomi 69 oddziałów i 20 centrów hipotecznych. Docelowo jednak ma mieć 200 oddziałów. Nowemu Allianz Bankowi przewodzi Paweł Miller, który był prezesem Nordea Życie. Na razie nad projektem banku Allianz pracuje około100 osób, do których ma dołączyć jeszcze 500 pracowników.
W drugiej połowie roku ma w Polsce wystartować nowy bank przygotowywany przez włoską grupę Carlo Tessara, której majątek jest wyceniany na co najmniej 12 mld euro. Wciąż nie wiadomo, jak będzie się nazywać nowy bank, ale już na starcie znajdzie się wśród pierwszej dziesiątki banków w Polsce pod względem kapitału własnego. Tessara przeznaczy bowiem na nowy bank około 1,5 mld zł. Bank z grupy Carlo Tassara będzie kierował swoją ofertę głównie do klientów indywidualnych, ale i do małych i średnich przedsiębiorstw.
Przeczytaj także:
Banki w Polsce: sny o potędze
oprac. : Maciej Ziętara / eGospodarka.pl