Ustawa o finansach publicznych - zmiany
2008-10-20 13:50
Przeczytaj także: Finanse publiczne: zysk NBP nie pomoże
Z projektu ustawy wynika, że będą funkcjonować dwa budżety: krajowy i „budżet środków europejskich”, co umożliwi szybszą ocenę absorpcji środków unijnych i tempa realizacji zadań. Pieniądze unijne beneficjentom będzie wypłacał Bank Gospodarstwa Krajowego.
Przewidziano również zaostrzenie tzw. norm ostrożnościowych w budżecie państwa. Gdy państwowy dług publiczny przekroczy 47 proc., ale nie osiągnie 52 proc. PKB, to Rada Ministrów będzie musiała ograniczyć deficyt budżetowy na kolejny rok do poziomu wynikającego z ustawy budżetowej na aktualny rok. Jeśli wartość omawianej relacji wyniesie od 52 proc. do 55 proc., to w uchwalonym przez rząd projekcie ustawy budżetowej relacja długu do PKB ma być niższa od tej relacji w roku poprzednim. Ponadto nie będą wówczas planowane wydatki na nowe inwestycje o wartości większej niż 500 mln zł, których okres realizacji przekracza 2 lata. Z kolei, gdy ta relacja będzie się wahać od 55 do 60 proc., to m.in. nie będą podwyższane wynagrodzenia pracowników budżetówki oraz finansowane nowe inwestycje, a także nastąpią ograniczenia waloryzacji emerytur i rent. Dodatkowo rząd będzie musiał m.in. przeanalizować wydatki budżetu państwa finansowane środkami z zagranicznych kredytów i inwestycje wieloletnie. W przypadku, gdy dług przekroczy 60 proc. PKB, rząd będzie musiał dodatkowo przedstawić Sejmowi program sanacyjny, obniżający tę relację do niższego poziomu. Równocześnie wprowadzone zostanie ograniczenie wydatków w samorządach terytorialnych, a jednostki sektora finansów publicznych nie będą mogły udzielać nowych poręczeń i gwarancji.
Wzmocniony ma być audyt wewnętrzny, czyli system wewnętrznej kontroli, w całej administracji państwowej.
Projekt ustawy "Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych" zawiera przepisy wprowadzające w życie ustawę o finansach publicznych i realizuje zobowiązania makroekonomiczne przewidziane w Krajowym Programie Reform.
Zgodnie z projektem ustawy:
-
do końca czerwca 2009 r.:
- ma być stworzony po raz pierwszy wieloletni plan finansowy państwa obejmujący lata 2009–2012,
- zostaną zlikwidowane fundusze motywacyjne, gromadzące np. dochody uzyskiwane z przepadku rzeczy lub korzyści majątkowych pochodzących z ujawnionych przestępstw.
-
do końca grudnia 2009 r.:
- zakończy się likwidacja państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych,
- zlikwidowane zostaną samorządowe fundusze celowe: wojewódzkie i powiatowe fundusze gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym, Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych (centralny i jego oddziały terenowe).
-
od 1 stycznia 2010 r.:
- państwowymi funduszami celowymi, stanowiącymi wyodrębnione rachunki bankowe, będą: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
-
od 1 stycznia 2011 r.:
- agencjami wykonawczymi będą: Agencja Nieruchomości Rolnych, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, Agencja Mienia Wojskowego, Agencja Rezerw Materiałowych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja Rynku Rolnego, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Przeczytaj także:
Finanse publiczne w Polsce wg PKPP Lewiatan
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
finanse publiczne, zmiany w finansach publicznych, reforma finansów publicznych, ustawa o finansach publicznych