eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowePośrednictwo kredytowe 2008

Pośrednictwo kredytowe 2008

2009-07-21 14:15

Przeczytaj także: Pośrednictwo kredytowe 2017


Polska ma największy, dynamicznie rozbudowywany, stabilny rynek finansowy w regionie Europy Środkowej, którego integralnym elementem, o wielkim potencjale rozwojowym, jest pośrednictwo kredytowe. Dzięki działalności brokerów kredytowych rośnie wartość zaciąganych kredytów, przy niższych kosztach marketingu i sprzedaży, co jest szczególnie atrakcyjne dla małych banków, banków tworzonych jako filie ponadnarodowych korporacji finansowych, a także banków których strategia jest zorientowana na pozyskanie klientów z małych miejscowości.

Wyniki finansowe pośredników kredytowych w ostatnich dwu latach kształtowały się pod wpływem wysokiej koniunktury i wielkiego popytu na produkty finansowe. W warunkach spowolnienia wzrostu gospodarczego, zwiększenia awersji do ryzyka zarządów banków należy się spodziewać przejściowego osłabienia akcji kredytowej, co jednak nie musi oznaczać pogorszenia perspektyw rozwoju pośredników kredytowych. Część banków, ograniczając koszty związane z funkcjonowaniem własnych placówek, zwiększa aktywność wykorzystywania zewnętrznych kanałów sprzedaży, dążąc tą drogą do poprawy efektywności swojej działalności. Inne banki, w obawie o jakość przyszłego portfela aktywów, straciły zainteresowanie pozyskiwaniem nowych podmiotów do współpracy skrupulatnie analizują szkodowość pośredników, rosną wymagania wobec klientów zaciągających kredyty gotówkowe i w konsekwencji wzrasta odsetek negatywnych decyzji kredytowych. Która z tych dwu postaw okaże się dominująca pokaże czas.

Badaniem objęto 47 pośredników kredytowych, wśród których przeważały spółki kapitałowe, pozostałe firmy miały zróżnicowaną formę organizacyjną. Głównymi udziałowcami w podmiotach prowadzących działalność na rynku pośrednictwa kredytowego były przedsiębiorstwa i osoby prywatne spoza sektora finansowego, w 8 – instytucje finansowe (w tym 5 firm kontrolowały banki). Większościowe udziały kapitału polskiego wystąpiły w 32 przedsiębiorstwach pośrednictwa kredytowego.

W 2008 r. (podobnie jak w 2007 r.) 8 przedsiębiorstw zajmowało się pośrednictwem kredytowym jako jedynym rodzajem prowadzonej działalności, w 24 firmach (22 przed rokiem) pośrednictwo kredytowe było dominującym rodzajem działalności, dla 15 podmiotów pośrednictwo kredytowe było działalnością uboczną. Brokerzy kredytowi posiadali w swej ofercie produkty 404 banków, 129 zakładów ubezpieczeniowych; sprzedaż kredytów najczęściej łączyła się z dystrybucją polis ubezpieczeniowych. Pośrednicy kredytowi zajmowali się także dystrybucją jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

Na koniec 2008 r. w przedsiębiorstwach pośrednictwa kredytowego pracowało 7 764 osób (wzrost o 0,6% w skali roku), w tym w 16 dużych firmach liczba zatrudnionych zmniejszyła się do 7 330 osób (o 1,5%,). Większość badanych podmiotów miała siedzibę w centralnej Polsce (w województwie mazowieckim 21), stosunkowo licznie były spółki zlokalizowane w województwach zachodnich (dolnośląskim – 7, śląskim – 6 i pomorskim – 7), natomiast pojedyncze firmy wywodziły się z województw: lubelskiego i podlaskiego. Szybko rozwijała się sieć własnych stacjonarnych punktów sprzedaży, którą tworzyło 760 placówek (639 przed rokiem). Rozwój sieci generowały przede wszystkim relatywnie duże firmy, do których należało 668 własnych stacjonarnych punktów sprzedaży (585 przed rokiem). Duże firmy były partnerami 41,6 tys. przedsiębiorstw handlowo-usługowych, miały więc prawie wyłączność (99,7%) na tego typu współpracę. Niewiele mniejszy był udział dużych brokerów kredytowych w kooperacji z pozostałymi przedsiębiorstwami; współpracowało z nimi 4,6 tys. (94,8%) z ogólnej liczby 4,8 tys. podmiotów korzystających z usług pośredników finansowych. Przy pozyskiwaniu klientów główną rolę odgrywał Internet (41 firm ma swoje strony internetowe), na drugim miejscu uplasowała się sprzedaż w placówkach handlowo-usługowych i sprzedaż osobista (po 28 firm). Większość respondentów podała, że dociera do klientów drogą telefoniczną (26), poprzez ulotki (26) i reklamę w prasie, radiu i TV (22).
Przeczytaj także: Pośrednictwo kredytowe 2016 Pośrednictwo kredytowe 2016

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: