Kampania "Kobieta w świecie finansów"
2009-12-01 12:27
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Niemcy: kobiety a zakładanie własnej firmy
Z reprezentatywnego badania przeprowadzonego przez CBOS w 2007 roku, w ramach projektu „Nowe kwalifikacje, praca i przedsiębiorczość dla kobiet”, realizowanego przez SGH i KIG wynika, że zdaniem ponad połowy kobiet lepiej jest prowadzić własną firmę niż być zatrudnionym na etacie. Jednocześnie jednak wiele Polek twierdzi, że prowadzenie własnego biznesu jest ryzykowne (93%) i skomplikowane (77%) oraz przyznaje, że brakuje im praktycznych informacji potrzebnych do założenia własnej firmy.Kobiety, które myślą o założeniu własnej działalności gospodarczej powinny być przedsiębiorcze. „Osoby przedsiębiorcze charakteryzuje gotowość do podejmowania inicjatywy i rozwiązywania problemów, umiejętność wykorzystywania szans oraz elastycznego poruszania się w ciągle zmieniającej się rzeczywistości, a także dobra komunikacja z otoczeniem” – mówi Anna Jancewicz, prezes Fundacji Centrum Promocji Kobiet.
fot. mat. prasowe
Kampania edukacyjna Kobieta w świecie finansów rozpoczęła się w 2008 roku właśnie po to, żeby pomagać Polkom w zdobywaniu wiedzy i udostępnić narzędzia pomocne w zarządzaniu budżetem domowym oraz w rozwoju własnej przedsiębiorczości. Na stronie kampanii finansekobiet.org.pl znajdują się darmowe szkolenia internetowe na temat zakładania i źródeł finansowania działalności gospodarczej oraz podstawowych produktów bankowych. Strona zawiera też przydatne testy, które na przykład umożliwiają określenie stopnia własnej przedsiębiorczości czy poziomu wiedzy o finansach.
Wiele Polek decyduje się na założenie własnej firmy z wyboru, a nie wyłącznie z konieczności. Za swoim biznesem częściej optują kobiety młodsze niż starsze (76% w grupie wieku 18-24 lata oraz 42% wśród kobiet w wieku 55-64 lata), lepiej wykształcone (62% ze średnim wykształceniem wobec 41% z wykształceniem podstawowym), zamieszkujące w największych miastach (61% wobec 50% wśród mieszkanek wsi). Z twierdzeniem, że lepiej jest mieć własną firmę, częściej też zgadzają się panny niż mężatki (odpowiednio 69% i 51%) oraz niemal wszystkie kobiety pracujące na własny rachunek (90%).
Polki, które twierdzą, że lepiej jest prowadzić własną firmę, uzasadniają swój pogląd poczuciem niezależności (62,1%), szansą na większe zarobki (29,3%) i możliwościami rozwoju zawodowego (13,7%). Rzadszymi argumentami są: negatywne doświadczenia z pracy najemnej, nienormowany czas pracy, możliwość dawania pracy innym oraz posiadanie władzy.
Kampania Kobieta w świecie finansów jest prowadzona przez GE Money Bank i Bank BPH we współpracy z Fundacją Centrum Promocji Kobiet.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl