Debiut na NewConnect: wymogi formalne
2010-03-20 00:25
NewConnect powstał aby stać się alternatywną możliwością pozyskania kapitału przez dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwa. Specyfika emitentów na tym rynku powoduje bardziej liberalne wymogi formalne i obowiązki informacyjne. Dzięki temu jest tanią możliwością pozyskania kapitału.
Przeczytaj także: NewConnect - obowiązki informacyjne spółek
Rynek NewConnect daje bardzo duże możliwości, przeciwstawiając temu niewielkie nakłady. Dynamiczny rozwój, niskie koszty debiutu i notowań, doskonała ekspozycja firmy na inwestorów, promocja i rozpoznawalność, to główne zalety jakie niesie ze sobą Alternatywny System Obrotu. To jednak nie jest koniec zalet. Najważniejsze są bowiem niewielkie wymogi formalne. Czyżby po raz pierwszy w naszym kraju firmy miały ułatwioną „papierkową robotę”?Podstawowe zasady
Fundamentalne normy, przy złożeniu wniosku, które muszą być przestrzegane przez spółki, to:
- Posiadanie statusu spółki akcyjnej, bądź komandytowo-akcyjnej. W tym wypadku bierze się pod uwagę odpis aktu założycielskiego, aktualny statut albo inne dokumenty (lub ich odpisy) określające status prawny emitenta.
- Posiadanie nieograniczonej zbywalności akcji.
- Spółka nie może być w stanie upadłości lub w trakcie postępowania likwidacyjnego.
- Korzystanie z pomocy Autoryzowanego Doradcy. Jest to firma inwestycyjna lub inny podmiot świadczący usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, doradztwo prawne lub audyt finansowy. Głównym zadaniem jest wprowadzenie spółki na NC oraz współpraca przez minimum rok funkcjonowania na NC.
Po spełnieniu tych warunków następnym krokiem jest wybranie jednej z dwóch możliwości wprowadzenia akcji do obrotu.
Oferta prywatna (private placement)
Nie da się ukryć, że jest to nowość i charakterystyczny atut NewConnect. Oferta kierowana jest maksymalnie do 99 podmiotów – inwestorów instytucjonalnych i prywatnych. Niezależnie od wielkości emisji akcji dopuszczenie do obrotu odbywa się na podstawie dokumentu informacyjnego. Jest to około 100 stronnicowy dokument na temat kondycji majątkowej emitenta, przygotowywany przez Autoryzowanego Doradcę. Jest on sporządzany zgodnie z wymogami zapisanymi w regulaminie NC, w którym dane przekazane przez emitenta muszą być zobrazowane w sposób sumienny i rzetelny. W przypadku ofert do 2,5 mln euro należy natomiast stworzyć memorandum informacyjne.
Oferta prywatna pozwala na szybkie pozyskanie kapitału, ponieważ proces między podjęciem decyzji, a pierwszym notowaniem spółki trwa zaledwie 2-3 miesiące, czyli zdecydowanie szybciej niż na rynku regulowanym na GPW.
Jak zbudowany jest dokument informacyjny?
Na pierwszej stronie znajduje się logo emitenta, informacje w jakim celu dokument został opracowany, logo Autoryzowanego Doradcy oraz data. Następnie wskazany jest spis treści, a za nim wstęp. We wstępie muszą być zawarte informacje na temat emitenta i jego siedziby. Również takie informacje musi podać Autoryzowany Doradca. Dalej znajdują się podstawowe informacje na temat instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu, a także termin ważności dokumentu informacyjnego. Na tych ogólnych wiadomościach kończy się wstęp i zaczyna meritum każdego dokumentu.
Przeczytaj także:
NewConnect: czasem słońce, czasem deszcz
oprac. : Paweł Sobczak / IPO.pl
Więcej na ten temat:
NewConnect, inwestowanie na NewConnect, debiuty na NewConnect, spółki na NewConnect, private placement, Prospekt emisyjny