Najlepsze roczne lokaty a inflacja IV 2010
2010-05-17 13:08
Realna stopa zwrotu z rocznych lokat w kwocie 5 tys. zł zakładanych w kwietniu 2009 roku © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najlepsze roczne lokaty a inflacja III 2010
Główny Urząd Statystyczny podał, że w kwietniu inflacja spadła do 2,4 proc. Na podstawie tego wskaźnika sprawdziliśmy jakie są realne zyski z lokat zakładanych przed rokiem. Zamykając teraz lokatę dostajemy bowiem wpłaconą kwotę powiększoną o odsetki, ale równocześnie te pieniądze są już mniej warte, bo można za nie kupić mniej. I to właśnie wskaźnik inflacji pokazuje, o ile mniej. Policzyliśmy więc ile wyniósł realny zysk z oszczędności zdeponowanych na rocznych lokatach zakładanych w kwietniu 2009 roku w 31 bankach. W przypadku najniżej oprocentowanego depozytu, jaki oferował Bank Pekao, realny wynik to -0,56 proc. I tylko temu bankowi nie udało się przeskoczyć poprzeczki ustanowionej przez inflację.Najlepszy depozyt z kwietnia 2009 roku dał jednak zarobić realnie prawie 3,2 proc. Była to lokata na 7 proc. oferowana przez Noble Bank. Rok temu Toyota Bank miał zaś depozyt na 6,2 proc., który przyniósł realny zysk na poziomie 2,56 proc. Lokaty na 6 proc. miały Getin Bank, Polbank, Meritum i Millennium. Realna stopa zwrotu z tych depozytów wyniosła 2,4 proc. W kwietniu 2009 roku banki kończyły już wojnę depozytową i weszły w okres powolnego obniżania oprocentowania. Stawki najlepszych depozytów zatrzymały się zaś na poziomie 6-7 proc. Na korzyść klientów banków działa teraz spadająca inflacja, która poprawia realne zyski z lokat.
fot. mat. prasowe
Realna stopa zwrotu z rocznych lokat w kwocie 5 tys. zł zakładanych w kwietniu 2009 roku
fot. mat. prasowe
Realna stopa zwrotu z najlepszych kwietniowych lokat w kwocie 5 tys. zł
Kolejne miesiące mogą przynieść dalszy spadek oprocentowania depozytów. Z kolei w przyszłym roku można się spodziewać dalszego wzrostu inflacji. Prognoza grupy GNB mówi o 3 proc. na koniec 2011 roku. Oba te czynniki będą powodowały spadek realnej stopy zwrotu z lokat, a tym samym pogorszenie ich atrakcyjności dla klientów.
oprac. : M. Ostrowski, M. Sadrak / Open Finance